TEJO aanval of aansporing
13
feminisme
relationele kontekst
"aan je kreativiteit werken" en "dubbel ge
voel" zullen velen bekend in de oren klinken.
Vooral in de beschrijving van een therapie
steken de schrijvers de draak met het vaak
vage counseling-taaltje
"Zö maakten ze funktioneel ruzie tijdens de
konfliktgerichte klei-opdrachtonderzochten
ze aan de hand van een handicap-simulatiespel
het sado-masochisties element binnen hun
relationele kontekst, probeerden ze middels
energetiese terapie hun krachten, beelden en
mogelijkheden verder te ontwikkelen op een
manier die bij hun achtergrond aansloot en
verkregen ze - geholpen door Mayumi Egawade
Castenada workshop begeleidster systematies
meer inzicht in het op orde stellen van hun
dagelijkse werkelijkheid."
Het boek is een satire op de links-alterna-
tieve wereld. Ook het woordgebruik is eruit
overgenomen. Termen als "hele eigen dinge
tjes", "ergens heb ik het gevoel van wel",
"durf jezelf te geven", "relationele depres
sie", "alleen staan in je problematiek",
"Maar Eva" wierp Tejo tegen, "uit hun gedrag
naar jou toe spreekt toch een solidariteit
zoals die alleen maar bij vrouwen onder el
kaar kan bestaan?" Tejo bleek er niets van
te begrijpen.
"Tejo" legde Eva zuchtend uit, "dit soort
van overvrouwvriendelijk gedrag keert zich
uiteindelijk tegen ons. Wij leren hierdoor
niet voor onszelf op te komen, waardoor wij
worden opgezadeld met zwakke ego's."
Satires hebben de eigenschap dat zij het lezerspubliek in twee kampen verdelen:
zij die veel dingen herkennen en ermee kunnen lachen en zij die eveneens veel
herkennen maar zich enorm ergeren en zich niet serieus genomen voelen. Ook met
het boek "Tejo" is dat het geval. De schrijvers, Koos Meinderts en Harrie Jekkers,
begonnen met een column over Tejo (voorheen Theo), een gefeminiseerde man, in
het Tijdschrift De OpstootLater vormden ze die stukjes om tot een boek. Het valt
hen op, zo zeggen de auteurs in een interview, dat de columns altijd veel weerstand
hebben opgeroepenterwijl het boek enthousiast ontvangen is. Toch blijkt men er in
feministiese kringen vaak nog moeite mee te hebben. Moet "Tejo" gezien worden als
een zoveelste aanval op het feminismeeen boek in de reeks waarin ook iemand als
Maarten 't Hart ruim is vertegenwoordigd? Of is het een aansporing voor groeperingen
als de vredesbewegingde vrouwenbeweging en anti-autoritaire opvoedersters om
zichzelf niet op ieder gebied éven serieus te nemen en een poging te ondernemen
tot relativering?
Ook het feminisme wordt op de hak genomen,
vooral via de figuur van Eva. Zij zit in
overlegorganen en doet mee aan workshops. Te
vens probeert ze Tejo te feminiseren, door
hem steeds te blijven wijzen op hanig, masku-
lien gedrag. Samen proberen ze iets te doen
aan zijn "huiselijk geweld" en "ongewenste
intimiteiten", die zich uiten in hoorbaar
met de krant ritselen of Eva over haar haar
strelen. Eenmaal blijkt zelfs dat Tejo zich
begeeft op het hellende vlak van vrouwenmis
handeling: na zijn zoveelste blunder zegt hij
"sorry schatje" en verkracht Eva met woorden.
Meinderts en Jekkers leiden ons aan de
hand van Tejo door het land van de linkse,
alternatieve mannen en vrouwen met hun typie-
se taalgebruik, leef- en eetgewoonten, praat
groepen, therapieën, kursussen en weekends.
Tejo is het soort man dat in de volksmond
"een zacht ei" genoemd zou worden. Hij doet
het huishouden, voedt zijn zoon Tjarda op en
laat zich veelvuldig door zijn feministiese
vriendin Eva op de kop zitten. "Nou ja, zijn
vriendin. Dat klonk zo bezitterig, vond hij."
Om hun relatie te redden volgen Tejo en Eva
vele therapieën. Tejo volgt een kursus Libi-
do-reduktie en een weekend-kursus "Het Nieu
we Niet-Neuken"waar hij leert erektieloos
te knuffelen. Samen doen ze mee aan relatie
therapie, "Kiezen op elkaar". Dit alles
helpt echter niet en Tejo en Eva besluiten
definitief uit elkaar te gaan.
Na deze breuk gaat Tejo aan de slag met
zijn eigen man-zijn en werkt hij aan zijn
totale zelfontplooiing. Hij praat in het
mannenkafee over zijn alleenstaan, doet mee
aan het mannenvredeskamp en gaat "tastend op
zoek naar de wortels van zijn bestaan": met
behulp van een "thuispakket" wil hij het
verblijf in de baarmoeder en zijn geboorte
nabootsen
Terwijl Tejo en Eva zo met zichzelf en hun
relatie bezig zijn, verloedert hun zoontje
Tjarda steeds meer. Door Tejo's anti-autori-
taire en non-direktieve houding kan Tjarda's
verjaardagsfeest enorm uit de hand lopen en
ook verder in het boek blijkt dat Tjarda doet
waar hij zin in heeft.Hij drinkt, rookt, leest
porno en gokt. Om wille van de "leerervaring"
laat Tejo dit toe, verbieden wil hij niet.