9 Klaar Rachel: "Zonder mythes kunnen we niet als mensen leven, maar alleen als machines." Een belangrijke funktie van fantasie en fantaseren is de verbinding, die daarin ge maakt wordt, met het eigen onbewuste. Door middel van fantasieën kan je erachter komen wat binnen in je leeft, ontdek je andere din gen dan in het dagelijks bewustzijn. Na de pauze vertelt Rachel over het gebruik van fantasie. Ze onderscheidt de sociale en de spirituele betekenis ervan. De sociale betekenis van fantasie is het ontwikkelen van alternatieven voor onze hui dige maatschappelijke werkelijkheid. Voor ons, feministes, is het belangrijk dat we ons verbeelden hoe het anders zou kunnen. In fan tasie kunnen we onze eigen wereld scheppen, een wereld waarin geen rolverschillen zijn tussen man en vrouw. Ook kunnen we fantaseren over het verleden. We leren op school de geschiedenis van het patriarchaat. Maar hoe was het vroeger, in het matriarchaat? Hoe is het veranderd? Waar om is de oude wereld verloren gegaan? Dit zijn belangrijke vragen voor feministes. Ra chel: "Het beste wat we kunnen doen is dit met onze fantasieën uitvinden, misschien niet de werkelijkheid, maar wel wat voor ons be langrijk is." Aan onze fantasieën kunnen we de kracht ontlenen om onze strijd verder te voeren. Ik sta als westerling ongelovig te kijken wanneer ik hoor: "het echte leven is in dro men, in verhalen", en "de fantasie, het ver haal heeft haar eigen werkelijkheid". Voordat ik Rachel hoorde over fantasie konkludeerde ik voor mezelf dat fantasie geen grote plaats inneemt in mijn leven. Ik heb wel fantasieën, maar daaraan hecht ik niet zoveel belang. Ze zijn ondergeschikt aan mijn "werkelijke" leven. En mijn verlangen naar fantasie doet te vaak onder voor de onmoge lijkheid vorm te geven aan dit verlangen. Het spirituele gebruik van fantasie is moeilijker te benoemen. In oudere maatschappijen is mythe, fantasie de basis van het leven en geeft er betekenis aan. Voor ons is de materiële werkelijkheid, wat we kunnen zien, horen en begrijpen het leven. Fantasieën worden in deze maatschappi 1 vaak afgedaan. "Het is maar een verhaaltje", wordt er tegen kinderen gezegd, die verhalen niet "weten", maar beleven als werkelijkheid. Rachel: "In onze maatschappij hebben we één grote droom, namelijk de geschiedschrijving. Die nemen we aan als enige werkelijkheid, terwijl het slechts ideeën van bepaalde men sen zijn. In andere maatschappijen scheppen mythes de wereld." Mythes worden gebruikt onder andere ter ge nezing, met name door shamanen. In de mythes van India lees je vaak aan het einde "iets extra's": iedereen die dit verhaal vertelt/ leest, wordt gezond. Elk belangrijk moment heeft haar eigen ver haal. Zonder verhalen is het alleen aktie Door verhalen krijgen gebeurtenissen beteke nis. Rachel's verhaal stimuleert me te durven dromen, mijn dromen en fantasieën serieus te nemen Zoals ik geniet met mijn vriendinnen van de hitte van het turkse bad in het vrouwencen trum, zo genoot ik die zondagmiddag van mijn eigen fantasie, van de fantasie van anderen en van Rachel's verhaal - en dit alles bij de behaaglijke warmte van vier elektrische ka cheltjes

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 11