9
Klaar
Rachel: "Zonder mythes kunnen we niet als
mensen leven, maar alleen als machines."
Een belangrijke funktie van fantasie en
fantaseren is de verbinding, die daarin ge
maakt wordt, met het eigen onbewuste. Door
middel van fantasieën kan je erachter komen
wat binnen in je leeft, ontdek je andere din
gen dan in het dagelijks bewustzijn.
Na de pauze vertelt Rachel over het gebruik
van fantasie. Ze onderscheidt de sociale en
de spirituele betekenis ervan.
De sociale betekenis van fantasie is het
ontwikkelen van alternatieven voor onze hui
dige maatschappelijke werkelijkheid. Voor
ons, feministes, is het belangrijk dat we ons
verbeelden hoe het anders zou kunnen. In fan
tasie kunnen we onze eigen wereld scheppen,
een wereld waarin geen rolverschillen zijn
tussen man en vrouw.
Ook kunnen we fantaseren over het verleden.
We leren op school de geschiedenis van het
patriarchaat. Maar hoe was het vroeger, in
het matriarchaat? Hoe is het veranderd? Waar
om is de oude wereld verloren gegaan? Dit
zijn belangrijke vragen voor feministes. Ra
chel: "Het beste wat we kunnen doen is dit
met onze fantasieën uitvinden, misschien niet
de werkelijkheid, maar wel wat voor ons be
langrijk is."
Aan onze fantasieën kunnen we de kracht
ontlenen om onze strijd verder te voeren.
Ik sta als westerling ongelovig te kijken
wanneer ik hoor: "het echte leven is in dro
men, in verhalen", en "de fantasie, het ver
haal heeft haar eigen werkelijkheid".
Voordat ik Rachel hoorde over fantasie
konkludeerde ik voor mezelf dat fantasie geen
grote plaats inneemt in mijn leven. Ik heb
wel fantasieën, maar daaraan hecht ik niet
zoveel belang. Ze zijn ondergeschikt aan mijn
"werkelijke" leven. En mijn verlangen naar
fantasie doet te vaak onder voor de onmoge
lijkheid vorm te geven aan dit verlangen.
Het spirituele gebruik van fantasie is
moeilijker te benoemen.
In oudere maatschappijen is mythe, fantasie
de basis van het leven en geeft er betekenis
aan. Voor ons is de materiële werkelijkheid,
wat we kunnen zien, horen en begrijpen het
leven. Fantasieën worden in deze maatschappi 1
vaak afgedaan. "Het is maar een verhaaltje",
wordt er tegen kinderen gezegd, die verhalen
niet "weten", maar beleven als werkelijkheid.
Rachel: "In onze maatschappij hebben we één
grote droom, namelijk de geschiedschrijving.
Die nemen we aan als enige werkelijkheid,
terwijl het slechts ideeën van bepaalde men
sen zijn. In andere maatschappijen scheppen
mythes de wereld."
Mythes worden gebruikt onder andere ter ge
nezing, met name door shamanen. In de mythes
van India lees je vaak aan het einde "iets
extra's": iedereen die dit verhaal vertelt/
leest, wordt gezond.
Elk belangrijk moment heeft haar eigen ver
haal. Zonder verhalen is het alleen aktie
Door verhalen krijgen gebeurtenissen beteke
nis.
Rachel's verhaal stimuleert me te durven
dromen, mijn dromen en fantasieën serieus te
nemen
Zoals ik geniet met mijn vriendinnen van de
hitte van het turkse bad in het vrouwencen
trum, zo genoot ik die zondagmiddag van mijn
eigen fantasie, van de fantasie van anderen
en van Rachel's verhaal - en dit alles bij de
behaaglijke warmte van vier elektrische ka
cheltjes