op dood spoor 8 man-vrouw verhoudingen I amsberg, marx... Roos kracht van vrouwen, van machteloosheid, schuilen? Op het eerste gehoor viel dat tegen. Carla, volgens eigen zeggen geen feministe van het eerste maar meer van het laatste uur, heeft lange tijd de problemen van de man-vrouw ver houding als een ver van haar bed show gezien. Pas de laatste jaren dringt zich de realiteit van een grenzeloze vrouwenmishandeling en -onderdrukking aan haar op. "Onze zusters lijden overal. Wij laten het gebeuren, ontkennen of bedekken het met de mantel der liefde. Liefde belet vrouwen om haarzelf te bevrijden. De droomprins is onze grootste vijand." Ze schetst een cynies beeld van mannen die vrouwen overal ter wereld haar vrijheid af pakken, haar haar eigen sexualiteit ontzeggen, haar gebruiken als objekten. Aan het einde van dit ons wel bekende verhaal, dat Walschap beeldend voor ons ontvouwde vroeg ze haar zelf af, hoe deze aanslag op de persoonlijke vrijheid van vrouwen zal eindigen. Geleidelijk aan of zal het plots openbarsten? Zij zelf zag vier mogelijkheden. Op haar pessimisme aangesproken reageert ze verklarend "Dat heeft te maken met dat ik nog maar zo kort feministe ben. Nu ik zie hoe wanstaltig de man-vrouw verhoudingen zijn wil ik dat het ook meteen verandert. Dat gebeurt niet, hetgeen me vervult met wanhoop. Ik weet niet verder, misschien weten jullie wel ant woorden voor de toekomst en kan ik van jullie le ren Het blijkt, dat Carla, die lerares op een techniese school is - haar vriendin Veerle met wie ze al 20 jaar samenwoont is hoofd van een ander schooltype in het zelfde scholen- komplex - haar lesbieszijn als iets privés beschouwd. "Het bepaalt niet heel mijn per soonlijkheid. Ik vind mijn vrouw-zijn belang rijken dan mijn lesbies-zijnOp de vraag hoe ze over de strijd van Eliane Morrissens denkt antwoordt ze dat ze niet in martelaars schap gelooft, volgens haar heeft Eliane niets be re ikt Over haarzelf zegt ze, dat ze haarzelf en anderen ook afhoudt van 'revolutie' vanwege die onderdrukte kracht van duizenden jaren. "Als die echt open zou barsten is dat een atoombom. Daar heb ik schrik voor, al voel ik me wel eens laf. Voor mij is Carla Walschap vrouw, die het feminisme wel met woorden belijdt, maar die in haar dagelijks leven nog geen feminis- tiese praktijken ingevoerd heeft. Ze zal niet in vrouwengroepen zitten waarin gepoogd wordt het persoonlijke politiek te maken. Waarin kwaadheid niet naar binnen wordt gericht maar omgezet in kracht, b.v. in akties of andere kreatieve explosies. Ik mis in haar verhaal de weet van de kracht van de kleine stappen, het vertrouwen in onderlinge solidariteit. Ik moet denken aan een uitspraak van Dorry, een V0klasgenote (Voortgezette Opleiding) van me denken, die afgelopen dinsdag zei: "Door theorie alleen verander je niet. Beur telings is het nodig dat je praktijk je theo rie voedt en omgekeerd. Gebeurt dit niet dan verkeer je in een persoonlijke krisis." Carla's verhaal is geen verhaal van vrouwen vriendschappen, al was dat de hoop van Xitera- lust Het is geen verhaal van hoe het kan worden. En ook nog geen verhaal van de geleefde Of zou in het bekennen fatalisme een eigen kracht Xiteralust had Carla Walschap uitgenodigd omdat eskimo en de roos hoge verwachtingen had. Het is en vrolijke zelfspot over de liefde tussen twee geleden verscheenZe zououd en wijs geworden hebben De eerste schrijft ze toe aan Ariane Ams berg. Waarom houden we mannen niet voor de gek? Zij die oorlogen voeren, zich voortplant en om te kunnen doden. Het lijkt wel of het halve mensdom krnakzinnig is. Laten we sterk worden en infiltreren in hun mannenmaatschap pij. Het is wel oppassen geblazen, dat we bij de lange mars door de instituties niet net zo worden als mannen. De tweede weg, die ze aan Marx ontleent, is die van de opheffing van het instituut gezin en van het privé eigendom. Geen gemakkelijke weg, want veel vrouwen zeggen "mijn man is niet zo onderdrukkend." Als hij zo was zou het gezin als bron van alle ellende haar recht van bestaan verliezen. Toch kan men geen femi niste zijn zonder twijfel ten aanzien van de eigen partner én zonder konflikten. Volgens haar willen te veel vrouwen die wankele over tuiging niet verliezen om reden dat ze zelf standigheid nog niet hebben gekend. Een derde mogelijkheid lijkt haar, dat door de evolutie van de wetenschap de man voor de voortplanting overbodig wordt. Er leven al 100 reageerbuisbabies over de hele wereld. Het zaad van een man zou voor een hele stad als Tilburg voldoende zijn. Invoering van der gelijke praktijken op grote schaal zou volgens Walschap kunnen leiden tot een struktuurwij- ziging van de maatschappij. De laatste oplossing, revolutie, zag Wal schap zelf niet zo zitten, vanwege een inge boren afkeer van geweld. Óm haar heen kijkend naar de vrouwenhaat voelt ze wel haar woede groeien en als veel vrouwen die woede ooit gelijktijdig zouden laten opwellen zou dat een ongekende krachexplosie worden. Ondertussen heeft Carla Walschap nog nooit in een demonstratie meegelopen. Afsluitend noemt ze haarzelf "een manne- haatster, een bidsprinkhaan, een heks, die op weg naar de brandstapel van de kar is ge vallen ze van de schrijfster van de een luchtig boek vol spanning vrouwen, dat reeds twintig jaar ons heel wat moois mee te delen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1984 | | pagina 10