I 1 l I 8 ’dat ritme gedoe box heb wel ik nou gezien’ vrouwenmuziek I I I r Maar i i vorm van haar publiek. Tijdens het optreden zei dat het pauze was. 1 J nummer aan en te rusten aan was dat ze slecht gekozen 1 te delen is. Haar muziek is de belangrijkste kontakt tussen Mathilde en l- ze weinig: ze vertelde was, kondigde haar laatste wenste de toehoorders wel- het einde van haar konsert. Sommigen vinden haar daarom een "kouwe tante", anderen ervaren het juist als prettig dat ze zo weinig poespas maakt. De zangeres: "Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Ik zou het wel leuk vinden als ik het kon als het je niet ligt komt dat toch geforceerd over en dat maakt het alleen maar vervelender. Het past ook wel bij hoe ik me voel, zo van: ik sta te zingen." En op dat zingen blijft Mathilde zich konsentrerenZe wil zich niet echt op de opnametechniek gaan toeleggen, hoewel ze in de studio al doende steeds wat bijleert. Ze wil er zoveel van weten dat ze zichzelf kan redden, dat ze de juiste woorden weet om aan te geven hoe de muziek moet klinken. Meer hoeft voor haar niet. Ze kan tenslotte niet alles en bovendien komt zingen op de eerste plaats. Mathilde: "Ik moet me toeleggen op het zingen en niet al te veel gaan versnipperenMensen hebben een verwachtingspatroon van mij; ik moet aan een bepaald nivo voldoen. Maar dat haal ik toch niet Ook het schrijven van nummers ziet ze niet zo zitten. "Ik kan geen teksten schrijven. Ik heb wel geprobeerd om wat nummers zelf te schrijven en ik heb wel wat muziek geschreven, maar teksten is helemaal een ellende. Dat kan ik niet. Muziek kan misschien nog wel, alhoewel ik heel sterk het idee heb dat ik de muziek die ik zou maken niet echt interessant vind om te zingen "Ik krijg weleens bandjes opgestuurd van mensen die een nummer hebben waarvan ze vinden dat ik het moet gaan zingen, maar dat vind ik dan echt niks. Dan denk ik: ja, als je dat nummers schrijven noemt, dan kan ik zelf ook nummers schrijven. Maar ik vind dus dat ik geen nummers kan schrijven of nauwe lijks 15 Oktober gaf Mathilde Santing een konsert in het uitverkochte Tilburgse COC. Het publiek was enthousiast en reageerde vooral op de bekendere nummers vol vuur. Na haar optreden sprak ik met deze zangeres óver het geven van interviews het schrijven van nummershaar begeleidersde stimulans die zij vanuit de vrouwenbeweging heeft gekregen en over haar nieuwe plaat. Eigenlijk houdt ze niet van interviews. ’’Maar ik zie mezelf niet zeggen: nee, ik doe het niet meer, want ik denk dat de platenmaatschappij dan grote bezwaren gaat maken." Bovendien vindt ze het altijd afschuwelijk, zegt ze, om over zichzelf te lezen. MathildeIk vind de dingen die ik zeg nooit leuk, ik vind mezelf niet leuk als ik het lees. Een soort dagboekeffekt als je oude dagboeken van jezelf leest, krijg je het er soms heel benauwd van, dat je dat hebt opgeschrevenDat gevoel heb ik bij interviews. Dat is afschuwelijk Maar het is niet alleen dat, wat ze vervelend vindt aan interviews. "Ik word er ook een beetje paranoïde van. Het is natuurlijk normaal dat je, als je interviews moet geven, je daar op een bepaalde manier op voorbereidt, maar ik doe het een beetje belachelijk veel af en toe. Bij alles wat ik doe, ga ik mezelf vragen stellen en die ook nog beantwoordenDat is gewoon verschrikkelijk In augustus verscheen een interview t haar in De Tijd. Op de voorpagina stond een io iSt n.t niet van vrouwenmuziek Mathil woédend'. Ze dachten volgens mij: leu d t verkoopt goed, een feministe die dat zeg Terwijl ik dat dus niet gezegd had. Wat Mathilde in dat interview wel had gezegd, was dat ze de term vrouwenmuziek gezeg - vindt, dat muziek zo niet in

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1983 | | pagina 10