I tl L I IE B-g- 4 strijdvaardig nr. 19 3 2 6 3 2 I 3 4 9 2 3 Wij zijn de heksen, wij dansen om het vuur, wij maken met elkaar weer een- vrouwenkuituur met onze dromen, gein zijn wij weer terug op .eigen terrein en wat betreft part-time banen, want daarop ben je aangewezen als éénouder, ziet het er hele maal miserabel uit.Hier in het zuiden geldt dan toch nog dat je als gescheiden vrouw, een vrouw bent met een luchtje eraan, dan ben je te oud en te duur of te lang uit de running geweest. Héb je dan tenslotte een part time baan dan moet je ƒ650,- verdienen om er uiteide’li jk- ƒ217,- van over te houden. Elke twee jaar komt de soos kij ken of oma niet in staat is om voor hele dagen voor je kinderen te zorgen zodat jij de hele dag in het arbiedsproces bezig kunt zijn. Een uitverstoting vooral ook als armsten uit deze samen leving, de alleenstaande ouder krijgt 10% minder dan- het mini mum uitgekeerd, een minimum dat al lans geen minimum meer is. waaide steld ’Heks’, radikale feministen ge bruiken het woord als een soort geuzennaam. Een ’vrije vrouw’ wordt hoe dan ook niet makkelijk geaksepteerd in deze samenleving. Er is in ieder geval geen plaats voor Heks, het heeft ook iets strijd vaardigs en dat sprak ons wel aan. Eén van ons wist dat het koor ’Solidair’ een heksenlied in zijn reportoire had. Een strijdlied van vrouwen uit de vorige eeuw: - r - In het begin was er nog moeite met het symbolische heksen ver branden op het Koningsplein. We hadden moeite om ons te distan tiëren van iets wat je het beste zelfbevuilingkunt noem en. Het lag sommigen zwaar op de maag, de organisatie was kom- plexer dan we hadden vermoed en ook omdat het buiten zo hard werd het een week uitge- kennis, onze We nodigden het koor met lied uit en het was geweldig, gewel dig vuur, de liederen schalden door de nacht en dat allemaal op het dagelijks zo saaie Ko ningsplein Heksenverbranding. Een symbo lische aktiemaar hoe verwerk je in zo’n symbool de positie van onze kinderen? Zij zijn het die in een achterstandsitu- atie worden grootgebracht. Zij snappen daar -echt niets van en weigeren te aksepteren dat er geen geld is voor ’nieuwe’ kleren, geen geld om mee té doen aan de mode, geen geld voor klubs, koffiegeld op de middel bare school, geen geld soms voor de gasrekeningen en in het ergste geval geen geld om te eten. Een symbool is moeilijk, vooral voor kinderen die alleen een moeder hebben, die ook nog aktie voert. Bedreigend dus. De eventuele poppetjes aan de heksenbenen werden weer weg gedacht Heel schrijnend bleek uit onze wens om anonimitiet hoe moei lijk het is om je zo uitdrukke lijk zowel als gescheiden, als als armste te presenteren. En hoe vooral ons enige wapen tegen de nijpende sociale kon- troleanonimiteit is. Met beulskappen en fakkels volg den we de prachtige boerenkar uit het museum te hooi en te gras De kar, met daarop drie heksen, werd door onszelf ge trokken. We deelden een pamflet uit. Daarop stond een veroorde ling tot armoede. talUIUdtytUIK 4 n’/li 2 Sm' Aiil. ijkM. 2 e

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1983 | | pagina 6