I
tl
L I
IE B-g-
4
strijdvaardig
nr. 19 3 2 6 3 2 I
3 4 9 2 3
Wij zijn de heksen, wij dansen
om het vuur,
wij maken met elkaar weer een-
vrouwenkuituur
met onze dromen,
gein
zijn wij weer terug op .eigen
terrein
en wat betreft part-time banen,
want daarop ben je aangewezen
als éénouder, ziet het er hele
maal miserabel uit.Hier in het
zuiden geldt dan toch nog dat
je als gescheiden vrouw, een
vrouw bent met een luchtje eraan,
dan ben je te oud en te duur of
te lang uit de running geweest.
Héb je dan tenslotte een part
time baan dan moet je ƒ650,-
verdienen om er uiteide’li jk-
ƒ217,- van over te houden.
Elke twee jaar komt de soos kij
ken of oma niet in staat is om
voor hele dagen voor je kinderen
te zorgen zodat jij de hele dag
in het arbiedsproces bezig kunt
zijn. Een uitverstoting vooral
ook als armsten uit deze samen
leving, de alleenstaande ouder
krijgt 10% minder dan- het mini
mum uitgekeerd, een minimum dat
al lans geen minimum meer is.
waaide
steld
’Heks’, radikale feministen ge
bruiken het woord als een soort
geuzennaam. Een ’vrije vrouw’
wordt hoe dan ook niet makkelijk
geaksepteerd in deze samenleving.
Er is in ieder geval geen plaats
voor
Heks, het heeft ook iets strijd
vaardigs en dat sprak ons wel
aan. Eén van ons wist dat het
koor ’Solidair’ een heksenlied
in zijn reportoire had. Een
strijdlied van vrouwen uit de
vorige eeuw:
- r -
In het begin was er nog moeite
met het symbolische heksen ver
branden op het Koningsplein. We
hadden moeite om ons te distan
tiëren van iets wat je het
beste zelfbevuilingkunt noem
en. Het lag sommigen zwaar op de
maag, de organisatie was kom-
plexer dan we hadden vermoed
en ook omdat het buiten zo hard
werd het een week uitge-
kennis, onze
We nodigden het koor met lied
uit en het was geweldig, gewel
dig vuur, de liederen schalden
door de nacht en dat allemaal
op het dagelijks zo saaie Ko
ningsplein
Heksenverbranding. Een symbo
lische aktiemaar hoe verwerk
je in zo’n symbool de positie
van onze kinderen? Zij zijn
het die in een achterstandsitu-
atie worden grootgebracht.
Zij snappen daar -echt niets van
en weigeren te aksepteren dat
er geen geld is voor ’nieuwe’
kleren, geen geld om mee té doen
aan de mode, geen geld voor
klubs, koffiegeld op de middel
bare school, geen geld soms voor
de gasrekeningen en in het
ergste geval geen geld om te
eten. Een symbool is moeilijk,
vooral voor kinderen die alleen
een moeder hebben, die ook nog
aktie voert. Bedreigend dus.
De eventuele poppetjes aan de
heksenbenen werden weer weg
gedacht
Heel schrijnend bleek uit onze
wens om anonimitiet hoe moei
lijk het is om je zo uitdrukke
lijk zowel als gescheiden, als
als armste te presenteren.
En hoe vooral ons enige wapen
tegen de nijpende sociale kon-
troleanonimiteit is.
Met beulskappen en fakkels volg
den we de prachtige boerenkar
uit het museum te hooi en te
gras De kar, met daarop drie
heksen, werd door onszelf ge
trokken. We deelden een pamflet
uit. Daarop stond een veroorde
ling tot armoede.
talUIUdtytUIK 4 n’/li
2 Sm' Aiil. ijkM. 2 e