36 I ft -G 3. en 1 tijk moet men be-reflektenen met behulp van de joods-christelijke traditie 4. Als vierde stroming noemde Grietje van Ginneken de politie ke theologie. M.n. Dorothee Sölle neemt hier een belangrijke plaats in. Zij houdt zich niet zozeer bezig met feminisme en theologie maar veeleer met politieke theo logie: de maatschappelijke prak- Heel in het kort heb ik gepro beerd iets aan te geven over feminisme en theologie. Er wordt de laatste tijd erg veel over gepubliceerd. Met het oog op kerstmis is het misschien eens goed om dit gebeuren op een andere manier te bezien, benade ren, bevoelen. Bijvoorbeeld: wat voor vrouw beeld wordt er nu om Maria heen- geweven? In hoeverre werkt dit beeld nu nog door? Hoe liggen de machtsverhoudingen in de verhalen die gebruikt worden? Geeft je feministische kijk een een andere inhoud aan. het ge beuren? In hoeverre is je blik vertroebèld door de "glitter- ballen" en in hoeverre herken je het sobere verhaal van een mogelijke bevrijding? Ik ga het dit jaar eens anders doen/bekijkendenk ik?! de kern van, en de patriarchale schil om,de boodschap. Inzicht in de "schil" maakt verstaan van de "kern" beter mogelijk. Vrouwen/theolgen als Elisabeth Moltmann; Letty Russel en Maria de Groot behoren tot deze groep. Bevrijden van de bijbel andere tradities Volgens Catherina Halkes en Rosemary Radford Ruether moeten de bevrijdende’ elementen die aanwezig zijn in de bijbel aan gevuld worden met verhalen uit andere tradities b.v. godinnen religies en politieke/sociale tradities. In de bijbel staan niet alleen bevrijdingsverhalen dus moeten er andere bij betrok ken worden, zonder echter hele maal in de andere tradities te gaan staan, zoals groep 1. Volgens C. Halkes kun je het feminisme niet legitimeren van uit de bijbel; "we moeten dat boek niet overschatten, maar beslist ook niet onderschatten" Nelleke van Griensven *androgynie Een individuele bewustzijns toestand, waarbij ’mannelijkheid' en 'vrouwelijkheid' harmonieus samengaan te- :r - - - I - jr*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 38