36
I
ft
-G
3.
en
1
tijk moet men be-reflektenen met
behulp van de joods-christelijke
traditie
4. Als vierde stroming noemde
Grietje van Ginneken de politie
ke theologie. M.n. Dorothee Sölle
neemt hier een belangrijke plaats
in. Zij houdt zich niet zozeer
bezig met feminisme en theologie
maar veeleer met politieke theo
logie: de maatschappelijke prak-
Heel in het kort heb ik gepro
beerd iets aan te geven over
feminisme en theologie. Er wordt
de laatste tijd erg veel over
gepubliceerd. Met het oog op
kerstmis is het misschien eens
goed om dit gebeuren op een
andere manier te bezien, benade
ren, bevoelen.
Bijvoorbeeld: wat voor vrouw
beeld wordt er nu om Maria heen-
geweven? In hoeverre werkt dit
beeld nu nog door? Hoe liggen
de machtsverhoudingen in de
verhalen die gebruikt worden?
Geeft je feministische kijk een
een andere inhoud aan. het ge
beuren? In hoeverre is je blik
vertroebèld door de "glitter-
ballen" en in hoeverre herken
je het sobere verhaal van een
mogelijke bevrijding?
Ik ga het dit jaar eens anders
doen/bekijkendenk ik?!
de kern van, en de patriarchale
schil om,de boodschap. Inzicht
in de "schil" maakt verstaan
van de "kern" beter mogelijk.
Vrouwen/theolgen als Elisabeth
Moltmann; Letty Russel en Maria
de Groot behoren tot deze groep.
Bevrijden van de bijbel
andere tradities
Volgens Catherina Halkes en
Rosemary Radford Ruether moeten
de bevrijdende’ elementen die
aanwezig zijn in de bijbel aan
gevuld worden met verhalen uit
andere tradities b.v. godinnen
religies en politieke/sociale
tradities. In de bijbel staan
niet alleen bevrijdingsverhalen
dus moeten er andere bij betrok
ken worden, zonder echter hele
maal in de andere tradities te
gaan staan, zoals groep 1.
Volgens C. Halkes kun je het
feminisme niet legitimeren van
uit de bijbel; "we moeten dat
boek niet overschatten, maar
beslist ook niet onderschatten"
Nelleke van Griensven
*androgynie
Een individuele bewustzijns
toestand, waarbij ’mannelijkheid'
en 'vrouwelijkheid' harmonieus
samengaan
te-
:r
- - -
I -
jr*