1 I I g 35 I 3 i t H JU M H dynamics Er zijn een aantal manieren om als feministe met theologie be zig te zijn. Ik zal enkele van de grootste stromingen noemen: .'gs 1. De Post-Christianstroming Belangrijkste vertegenwoordig ster is Mary Daly (N.Amerika). Zij neemt radikaal afstand van de christelijke traditie. Zij vindt de bijbel een seksistisch boek, waaruit voor vrouwen niets te halen is. Volgens Daly is het godsbeeld tiranniek en mannelijk. En als God mannelijk is, is het mannelijke God. Vrouwen moeten zich door dit beeld niet laten stoppen. Bezie God niet als "zijnde", maar als "wordende". Dus i.p.v. het statische verpersoonlijkte godsbeeld (Vader, Heer, Hij) een (wordend) godsbeeld. Daly oriënteert zich nu meer op de godinnenreligies van vóór de patriarchale tijd, en tracht nieuwe vormen van religie te ontwikkelen. Volgens haar is het seksisme de oerzonde van alle tegenstellingen. Denise Dijk uit Amsterdam zit op de lijn van Daly (zie Opzij - november 1982). I 2. De bijbel is het bevrijdende woord van God Deze groep vindt dat het bevrij dende in de bijbel voor vrouwen ondergesneeuwd is. Seksisme is een zonde die nooit de bedoeling geweest kan zijn van de bijbel. Zij willen de bijbel gebruiken om aan te tonen dat het een rele vant verhaal isook voor vrouwen en ook tegen het seksisme. Daar toe willen zij verhalen opnieuw uit gaan peuren. Zij gaan uit van een androgyn*mensbeeldMiddels exegese (het ontleden van een tekst vanuit de grondtekst) en het daarover praten gaan zij te werk. Volgens hen is het moge lijk onderscheid te maken tussen herkennen zich slechts met moei te of zelden in de huidige taal. Dit geldt zeker voor de geloofs- taal en de liturgische taal. Vrouwen komen daar bijna niet in voor en zo zijn er in voorkomen als een Maria (de zuivere, de goddelijke, maagdelijke' vrouw/ moeder) of als Eva (de verderfe lijke, hoerige, verleidende vrouw). Hoe je het ook wendt of keert, los van het feit of je dit nastreeft, een vrouw te wor den als de hemel ingeprezen Maria is voor aardse vrouwen niet haal baar. Rest alleen nog Eva. Voor slechts weinig vrouwen een na- strevenswaardig figuur. Blijft dus over alles in het werk te stellen niet op Eva te lijken. Wij vrouwen hebben vanuit de bij bel slechts deze twee beelden: Maria en Eva, overgeleverd gekre gen. Deze namen - feitelijk woor den - zijn door mannen ingevulde begrippen geworden en hebben onze rol bepaald. Deze begrippen zijn onderdeel van de taal die wij dagelijks gebruiken. Ons denken en voelen wordt onder woor den gebracht door deze "manne lijke bedachte" taal. Het feminisme nu, mist nog een taal om haar wereld uit te druk ken en te kunnen struktureren Volgens Grietje is het belangrijk dat er een botsing komt tussen het feminisme en de gevestigde theologie Vanuit het feminisme moet de kerk onder kritiek gesteld worden; moeten het systeem en de methode van theologiseren aangepakt wor den; moeten we proberen om buiten de patriarchale kaders te praten, te denken en te doen; moeten we de kerkgeschiedenis bekritiseren op hoe het funktioneertmoeten we bezien hoe zoiets als het hu welijk werkt en welk gevoel hier aan vastzit. Kortom: we moeten de kerk als ideologisch staats apparaat onder kritiek stellen en daarna ons eigen geloof en be- vrij ding formuleren. We kunnen voorlopig beter spreken van1' feminisme en theologie. i»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 37