34 boodschap van het evangelie) zijn twee verschillende zaken, maar komen in de beleving vaak op het zelfde neer. Vrouwen, zich bewust geworden van hun positie, hun rol, onder zochten hun gevoel en de oorzaken van dit gevoel. Zij kwamen vaak tot de konklusie dat het geloof vrouwvijandig was/is en dat de boodschap van Christus hun niets te zeggen had/heeft. Een exodus (uittocht, red.) uit de kerk begon. Jammer genoeg, werden de leer van Christus en dat wat er door ver schillende belangengroeperingen (mannen) van gemaakt is, onder een noemer gebracht. Dit omdat in de dagelijkse praktijk mannen zich nog steeds opwerpen als dé gezags dragers en woordvoerders van de christelijke leer. Met de groeiende bewustwording en strijd van vrouwen zijn lang zamerhand alle sektoren van het leven, de'maatschappij onder in vloed komen staan van het femi nisme Met name de theologie als belang rijk toonbeeld van macht heeft er lang over gedaan voordat hij schoorvoetend feminisme in zijn gelederen binnenliet. Het waren hoofdzakelijk vrouwelijke theo logen - door mannelijke kollega's veelal beschouwd als fanatieke, voor dé theologie verloren, hobbyisten - die de bijbel op voor vrouwen belangrijke zaken onderzochten en herinterpreteer den Al snel werd gesproken van feministische theologie, een be vrijdingstheologie voor vrouwen. Maar bestaat dit eigenlijk wel? De naam "feministische theologie" verdoezeld de problemen die nog steeds huizenhoog aanwézig zijn binnen de kerk, geloof, kerkstruktuur etc.!! Het theologiseren vanuit een fe ministische visie kan helemaal niet toegevoegd worden aan de gangbare - mannelijke - wijze van theologiseren. Deze richting onderscheidt zich wezenlijk van de gevestigde theologie en is als zodanig daarmee ook onver enigbaar Ik ben het met Grietje van Ginneken eens als zij zegt dat het spanningsveld tussen het feminisme en de huidige theolo gie nog té groot is om deze twee inhoudsvolle begrippen aan elkaar te plakken. De verhouding is ook ongelijk, ^heologie heeft een traditie van - 2000 jaar en heeft door de tijd symbolen, een taal en een hiërarchie opgebouwd. Feminisme in de huidige vorm is nog jong, ongeveer 15 jaar. Zij worstelt m.n. nog met de taal. Even een zijpaadje De taal, een menselijke kon- struktie met een lange geschie denis, geeft de heersende waar den en normen van een gemeen schap weer. In onze taal is "de mens" in het algemeen mannelijk. Vrouwen, zeker zij die zich be wust zijn van hun onderdrukking,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 36