feministiese theologie bestaat dat al? 33 k 1 4 J Christus het symbool was, in de weg. D.m.v. de bijbel wordt daar mee korte metten gemaakt. Posi tieve symboliek en beeldspraak uit de godinnenreligies worden in de bijbel overgenomen maar dan juist om het tegenovergestelde: het slechte, het negatieve, aan te duiden Door de eeuwen zijn het altijd mannen geweest die afhankelijk van politiek, sociaal-ekonomiese ontwikkelingen en kuituur, bij belteksten uitlegden en inter preteerden. Op die manier hebben ze een enorme invloed uitgeoefend op alle onderdelen van het totale wereldgebeuren. De katholieke kerk als hierarchies bolwerk is het grootste voorbeeld van dit mannelijk machtsvertoon. Vele vrouwen hebben zich jaren-, nee, eeuwenlang onderworpen aan de regels die hun gesteld werden van uit de kerk. Deze hadden een di- rekte invloed op hun dagelijkse leven en hun maatschappelijke positie. Met andere woorden ze werden mede d.m.v. de kerk/het geloof op hun plaats gehouden. Kerk het leergezag, de offi ciële uitspraken, formele verte genwoordigers) en geloof de Het behoeft geen betoog dat de bijbel een patriarchaal boek is, geschreven in een patriarchale tijd. Vóór het patriarchaat was er het matriarchaat. Eerst was er God de Moeder, daarna kwam God de Vader. Ondér invloed van het "Griekse' denken" (dualisme) treedt een verschuiving op in hoe de mens zich in de wereld voelt staan. Ervaarde deze zich eerst als één met en onderdeel van de natuur (tijdens het matriarchaat), dit verandert in een zich autonoom voelen tégenover de natuur (pa triarchaat) Er wordt steeds scherper onderscheid gemaakt tus sen lichaam (het lagere) en ziel (het hogere) Deze ontwikkeling is duidelijk merkbaar in de bijbel. De vrouw- de belichaming van het lijfelijke (baren, voeden, bloeden e.d.) - moet het ontgelden en wordt "weg geschreven" als het lagere. Daar bij kwam ook nog dat de Israël omringende landen sterke godin nenreligies hadden, een bedrei ging voor het jonge christendom. De godinnen (symbolen van het lichamelijke - mystieke) stonden het geestelijke streven waarvan In oktober 1982 werd in de T.H. Eindhoven een leerhuis gegeven over feministische theologie. Er werden vier lezingen gehoudendoor: Grietje van GinnekenFokkelien van Dijk, Denise Dijk en Jonneke Bekkenkamp. De opkomst was overdonderend groot, tenminste voor een leerhuis. Gemiddeld waren er 50 mensen aanwezig, van wie de meesten vrouwen. Voor velen was dit leerhuis de eerste direkte kennismaking met, wat genoemd wordt, feministische theologie Wat is dit eigenlijk; wat houdt het in; wat wordt ermee bedoeld en is het inderdaad een manier voor vrouwen om eindelijk eens zichzelf te vinden in de bijbel en de kerk? I ^■«1 k I- i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 35