feministiese theologie
bestaat dat al?
33
k
1 4
J
Christus het symbool was, in de
weg. D.m.v. de bijbel wordt daar
mee korte metten gemaakt. Posi
tieve symboliek en beeldspraak
uit de godinnenreligies worden in
de bijbel overgenomen maar dan
juist om het tegenovergestelde:
het slechte, het negatieve, aan
te duiden
Door de eeuwen zijn het altijd
mannen geweest die afhankelijk
van politiek, sociaal-ekonomiese
ontwikkelingen en kuituur, bij
belteksten uitlegden en inter
preteerden. Op die manier hebben
ze een enorme invloed uitgeoefend
op alle onderdelen van het totale
wereldgebeuren. De katholieke
kerk als hierarchies bolwerk is
het grootste voorbeeld van dit
mannelijk machtsvertoon. Vele
vrouwen hebben zich jaren-, nee,
eeuwenlang onderworpen aan de
regels die hun gesteld werden van
uit de kerk. Deze hadden een di-
rekte invloed op hun dagelijkse
leven en hun maatschappelijke
positie. Met andere woorden ze
werden mede d.m.v. de kerk/het
geloof op hun plaats gehouden.
Kerk het leergezag, de offi
ciële uitspraken, formele verte
genwoordigers) en geloof de
Het behoeft geen betoog dat de
bijbel een patriarchaal boek is,
geschreven in een patriarchale
tijd. Vóór het patriarchaat was
er het matriarchaat. Eerst was
er God de Moeder, daarna kwam
God de Vader.
Ondér invloed van het "Griekse'
denken" (dualisme) treedt een
verschuiving op in hoe de mens
zich in de wereld voelt staan.
Ervaarde deze zich eerst als één
met en onderdeel van de natuur
(tijdens het matriarchaat), dit
verandert in een zich autonoom
voelen tégenover de natuur (pa
triarchaat) Er wordt steeds
scherper onderscheid gemaakt tus
sen lichaam (het lagere) en ziel
(het hogere)
Deze ontwikkeling is duidelijk
merkbaar in de bijbel. De vrouw-
de belichaming van het lijfelijke
(baren, voeden, bloeden e.d.) -
moet het ontgelden en wordt "weg
geschreven" als het lagere. Daar
bij kwam ook nog dat de Israël
omringende landen sterke godin
nenreligies hadden, een bedrei
ging voor het jonge christendom.
De godinnen (symbolen van het
lichamelijke - mystieke) stonden
het geestelijke streven waarvan
In oktober 1982 werd in de T.H. Eindhoven een leerhuis gegeven over
feministische theologie. Er werden vier lezingen gehoudendoor:
Grietje van GinnekenFokkelien van Dijk, Denise Dijk en Jonneke
Bekkenkamp. De opkomst was overdonderend groot, tenminste voor een
leerhuis. Gemiddeld waren er 50 mensen aanwezig, van wie de meesten
vrouwen. Voor velen was dit leerhuis de eerste direkte kennismaking
met, wat genoemd wordt, feministische theologie
Wat is dit eigenlijk; wat houdt het in; wat wordt ermee bedoeld en is
het inderdaad een manier voor vrouwen om eindelijk eens zichzelf te
vinden in de bijbel en de kerk?
I
^■«1
k
I-
i