11
de komst van de Spanjaarden
de geest van verzet
Met de komst van de Spanjaarden
werd dit alles ondermijnd. De
vrijheid en de macht van de Fi
lippijnse vrouwen werden gelei
delijk aan vernietigd. Dit ge
beurde door het invoeren van
Spaanse wetten en het katholieke
geloof en de moraal, en het op
leggen van feodale mannelijke
chauvinistische waarden. In fa
milie en eigendomswetten van het
Spaanse Burgerwetboek werden
vrouwen geklassificeerd naast
minderjarigen, dwazen en idioten.
Vrouwen werd o.a. verboden om
hun eigen bezit te beheren of
zaken te doen zonder toestemming
van hun echtgenoten. Vrouwen
werd hun gerespekteerde en ge
zaghebbende posities als pries
teressen en genezers van de ge
meenschap ontnomen en alle men
sen werden gedwongen zich te on
derwerpen aan het gezag van de
hun vreemde religie en priesters
De Spanjaarden maakten het on
derwijs tot het eksklusieve
recht van mannen, die daardoor
de vrouw terugdrong binnen de
kring van de familie. Zelfs in
deze kring verslechterde haar
positie ernstig. Katholieke
dubbele seksuele moraal heeft
de vrijheid en het recht van de
vrouw haar eigen lichaam en
leven te bestieren binnen de fa
milie, getrouwd of niet, effek-
tief ontnomen. Onderdanigheid,
.vroomheid en passiviteit werden
de waarden die Spaanse overheer
sers de vrouwen opdrongen.
lijken beschouwd en behandeld
werden. Als Filippinas trouwden
behielden ze hun eigen naam, de
kontrole over hun eigen bezit
tingen en konden scheiden wan
neer ze dat wensten. Vrouwen
erfden gelijk aan de mannen en
konden zaken doen en hun bezit
tingen beheren zonder hun echt
genoten of enige andere man daar
over te hoeven konsulteren.
Omgekeerd vroegen de mannen ge
woonlijk hun vrouwen om raad
over hun zaken en hadden hun
goedkeuring nodig om kontrakten
af te sluiten. Noch vastgestelde
gedragsregels, noch gebruiken,
hebben in de pré-koloniale Filip
pijnen vrouwen van leidende po
sities afgehouden in de dorps
gemeenschappen. Als er geen man
nelijke erfgenaam was volgden
vrouwen het leiderschap van die
gemeenschap op en de geschiede
nis maakt dan ook melding van
verschillende vrouwelijke aan
voersters
Alhoewel de koloniale overheer
sing de positie van de vrouw in
de maatschappij volledig veran
derde, was het niet bij machte
de geest van de vrouwen te ver
nietigen
Dit werd keer op keer bewezen
door vrouwen, die hun mensen
aanvoerden in verzet tegen de
Spaanse overheersers, die deel
namen aan de strijd van het volk
en die voor hen zelf de rechten
opeisten, die hun ontnomen
waren door kerk en staat.
De geschreven geschiedenis toont
duidelijk de vooroordelen van de
overheersende klasse, die haar
zelf geschreven heeft:
de vrouwen zijn hierin gedegra
deerd tot voetnoten, zoals ook
in de rest van de patriarchale
wereld
Toch, als we de literatuur goed
napluizen vinden we duidelijke
bewijzen van vrouwen, die aktief
de onderdrukking op alle gebied
aanvochten. Ze zijn waarschijn
lijk slechts de kopstukken van
duizenden vrouwen, van wie de
strijd niet gehoord werd en dus
onvermeld bleef.
1