11 de komst van de Spanjaarden de geest van verzet Met de komst van de Spanjaarden werd dit alles ondermijnd. De vrijheid en de macht van de Fi lippijnse vrouwen werden gelei delijk aan vernietigd. Dit ge beurde door het invoeren van Spaanse wetten en het katholieke geloof en de moraal, en het op leggen van feodale mannelijke chauvinistische waarden. In fa milie en eigendomswetten van het Spaanse Burgerwetboek werden vrouwen geklassificeerd naast minderjarigen, dwazen en idioten. Vrouwen werd o.a. verboden om hun eigen bezit te beheren of zaken te doen zonder toestemming van hun echtgenoten. Vrouwen werd hun gerespekteerde en ge zaghebbende posities als pries teressen en genezers van de ge meenschap ontnomen en alle men sen werden gedwongen zich te on derwerpen aan het gezag van de hun vreemde religie en priesters De Spanjaarden maakten het on derwijs tot het eksklusieve recht van mannen, die daardoor de vrouw terugdrong binnen de kring van de familie. Zelfs in deze kring verslechterde haar positie ernstig. Katholieke dubbele seksuele moraal heeft de vrijheid en het recht van de vrouw haar eigen lichaam en leven te bestieren binnen de fa milie, getrouwd of niet, effek- tief ontnomen. Onderdanigheid, .vroomheid en passiviteit werden de waarden die Spaanse overheer sers de vrouwen opdrongen. lijken beschouwd en behandeld werden. Als Filippinas trouwden behielden ze hun eigen naam, de kontrole over hun eigen bezit tingen en konden scheiden wan neer ze dat wensten. Vrouwen erfden gelijk aan de mannen en konden zaken doen en hun bezit tingen beheren zonder hun echt genoten of enige andere man daar over te hoeven konsulteren. Omgekeerd vroegen de mannen ge woonlijk hun vrouwen om raad over hun zaken en hadden hun goedkeuring nodig om kontrakten af te sluiten. Noch vastgestelde gedragsregels, noch gebruiken, hebben in de pré-koloniale Filip pijnen vrouwen van leidende po sities afgehouden in de dorps gemeenschappen. Als er geen man nelijke erfgenaam was volgden vrouwen het leiderschap van die gemeenschap op en de geschiede nis maakt dan ook melding van verschillende vrouwelijke aan voersters Alhoewel de koloniale overheer sing de positie van de vrouw in de maatschappij volledig veran derde, was het niet bij machte de geest van de vrouwen te ver nietigen Dit werd keer op keer bewezen door vrouwen, die hun mensen aanvoerden in verzet tegen de Spaanse overheersers, die deel namen aan de strijd van het volk en die voor hen zelf de rechten opeisten, die hun ontnomen waren door kerk en staat. De geschreven geschiedenis toont duidelijk de vooroordelen van de overheersende klasse, die haar zelf geschreven heeft: de vrouwen zijn hierin gedegra deerd tot voetnoten, zoals ook in de rest van de patriarchale wereld Toch, als we de literatuur goed napluizen vinden we duidelijke bewijzen van vrouwen, die aktief de onderdrukking op alle gebied aanvochten. Ze zijn waarschijn lijk slechts de kopstukken van duizenden vrouwen, van wie de strijd niet gehoord werd en dus onvermeld bleef. 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 13