vrouwenstudies
I
28
feminisme op de hogeschool
B
3.
Uitgangspunt van vrouwenstudies 3
is de onderdrukte positie van
vrouwen en de wens daarin ver
andering te brengen, een bij
drage te leveren aan de bevrij-
ding van vrouwen.
Dit houdt een politieke stel-
lingname in, wat in de traditio
nele -wetenschap problemen ople-
Ik heb zelf een tijdelijke, part
time baan als medewerkster bij
de psychologen en ervaar de vrou
wengroepen als onmisbaar. Ik zou
't er in mijn eentje niet redden
en kan de steun van de andere
vrouwen goed gebruiken.
Waarom? Omdat, zoals zoveel in
stellingen om ons heen, ook de
Hogeschool nog steeds 'n man-
nenbolwerk is.
Dit gaat niet alleen over de
verhouding in aantallen mannen
vrouwen, hoewel die ook treu
rig is: ik werk als één van drie
vrouwen tussen tachtig mannen.
Maar het gaat verder, dieper:
de manier van met elkaar omgaan
is vervreemdend; de nadruk ligt
op individueel werken, op pres
teren. Medewerkers met halve ba
nen zie je nauwelijks. Dat je
naast je studie of werk ook nog
andere aktiviteiten hebt, wordt
totaal genegeerd. Ik hoef hier
niet meer zo ver over uit te
wijden. Veel vrouwen zullen i
deze dingen herkennen, uit eigen
ervaring met scholen, opleidin
gen of werksituaties.
Al enkele jaren lang zijn er verschillende vrouwengroepen aktief op
de Hogeschool bezig met haar eigen positieEr bestaat een vrouwen
groep bij de sociologen, de psychologen en de ekonomen en er is een
overkoepelend vrouwenoverleg voor alle vrouwen.
Plaatsen waar vrouwen informatie en ervaringen uitwisselenkonkrete
problemen op werk- en studiegebied bespreken en, als dat nodig blijkt
te zijn, akties beramen ter ondersteuning.
Op dit ogenblik is de aandacht
van veel "Hogeschoolvrouwen" ge
richt op vrouwenstudies, een
vorm van onderwijs en onderzoek
die niet los te zien is van ont
wikkelingen in de vrouwenbewe-
ing. In de bestaande onderwijs-
en onderzoeksprogramma’s wordt
niet of nauwelijks aandacht be
steed aan de, vaak problemati
sche, positie van vrouwen.
Omdat de traditionele wetenschap
geen antwoord geeft op onze vra
gen, deze als niet-belangrijk
aan de kant schuift, is. de invoe
ring van het vak "vrouwenstudies"
voor ons van groot belang.
Vrouwen voelen zich vaak niet
betrokken op de studieinhoud en
wijten dat in eerste instantie
aan zichzelf: "Ik zal 't wel niet
snappen", of "Ik heb niet genoeg
doorzettingsvermogen"
Maar als je beter kijkt, zie je
dat de wetenschap letterlijk an
dermans kennis vertegenwoordigt
en dat dan die geringe betrokken
heid van vrouwen zo vreemd niet
meer is.
Vragen, die óns bezighouden zijn
bijvoorbeeld
1 Hoe zit de relatie in elkaar
tussen de arbeidsdeling van
mannen en vrouwen en bredere
maatschappelijke ontwikkelin
gen?
2. Hoe komt de "vrouwelijke" i-
dentiteit tot stand? (Rol on
derwijs en opvoeding?)
Hoe ziet onze eigen geschie
denis eruit?
4. Wat hebben "deskundigen"
vrouwen te bieden en hoe kun
nen vrouwen hun eigen deskun
digen worden?
5. Hoe ervaren vrouwen het moe
derschap?
Welkedubbele boodschappen’
krijgen vrouwen hierover mee?
6. Hoe werken mechanismes als
macht, onderdrukking, ideolo
gieën, de dwingende heteronorm?
en