vrouwenstudies I 28 feminisme op de hogeschool B 3. Uitgangspunt van vrouwenstudies 3 is de onderdrukte positie van vrouwen en de wens daarin ver andering te brengen, een bij drage te leveren aan de bevrij- ding van vrouwen. Dit houdt een politieke stel- lingname in, wat in de traditio nele -wetenschap problemen ople- Ik heb zelf een tijdelijke, part time baan als medewerkster bij de psychologen en ervaar de vrou wengroepen als onmisbaar. Ik zou 't er in mijn eentje niet redden en kan de steun van de andere vrouwen goed gebruiken. Waarom? Omdat, zoals zoveel in stellingen om ons heen, ook de Hogeschool nog steeds 'n man- nenbolwerk is. Dit gaat niet alleen over de verhouding in aantallen mannen vrouwen, hoewel die ook treu rig is: ik werk als één van drie vrouwen tussen tachtig mannen. Maar het gaat verder, dieper: de manier van met elkaar omgaan is vervreemdend; de nadruk ligt op individueel werken, op pres teren. Medewerkers met halve ba nen zie je nauwelijks. Dat je naast je studie of werk ook nog andere aktiviteiten hebt, wordt totaal genegeerd. Ik hoef hier niet meer zo ver over uit te wijden. Veel vrouwen zullen i deze dingen herkennen, uit eigen ervaring met scholen, opleidin gen of werksituaties. Al enkele jaren lang zijn er verschillende vrouwengroepen aktief op de Hogeschool bezig met haar eigen positieEr bestaat een vrouwen groep bij de sociologen, de psychologen en de ekonomen en er is een overkoepelend vrouwenoverleg voor alle vrouwen. Plaatsen waar vrouwen informatie en ervaringen uitwisselenkonkrete problemen op werk- en studiegebied bespreken en, als dat nodig blijkt te zijn, akties beramen ter ondersteuning. Op dit ogenblik is de aandacht van veel "Hogeschoolvrouwen" ge richt op vrouwenstudies, een vorm van onderwijs en onderzoek die niet los te zien is van ont wikkelingen in de vrouwenbewe- ing. In de bestaande onderwijs- en onderzoeksprogramma’s wordt niet of nauwelijks aandacht be steed aan de, vaak problemati sche, positie van vrouwen. Omdat de traditionele wetenschap geen antwoord geeft op onze vra gen, deze als niet-belangrijk aan de kant schuift, is. de invoe ring van het vak "vrouwenstudies" voor ons van groot belang. Vrouwen voelen zich vaak niet betrokken op de studieinhoud en wijten dat in eerste instantie aan zichzelf: "Ik zal 't wel niet snappen", of "Ik heb niet genoeg doorzettingsvermogen" Maar als je beter kijkt, zie je dat de wetenschap letterlijk an dermans kennis vertegenwoordigt en dat dan die geringe betrokken heid van vrouwen zo vreemd niet meer is. Vragen, die óns bezighouden zijn bijvoorbeeld 1 Hoe zit de relatie in elkaar tussen de arbeidsdeling van mannen en vrouwen en bredere maatschappelijke ontwikkelin gen? 2. Hoe komt de "vrouwelijke" i- dentiteit tot stand? (Rol on derwijs en opvoeding?) Hoe ziet onze eigen geschie denis eruit? 4. Wat hebben "deskundigen" vrouwen te bieden en hoe kun nen vrouwen hun eigen deskun digen worden? 5. Hoe ervaren vrouwen het moe derschap? Welkedubbele boodschappen’ krijgen vrouwen hierover mee? 6. Hoe werken mechanismes als macht, onderdrukking, ideolo gieën, de dwingende heteronorm? en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 30