5 ja ren
I
I
V
een
Dit coupletje heb ik nooit ge
leerd, hoewel het toch een ka
tholiek schooltje was. Mijn
eerste gedachte over het ont-
Veel later hebben mijn zus en
ik ons vaak verwonderd over
zo'n wreed lied.
De afgelopen week deed ik
ontdekking, en wel deze:
over het vertrek van zijn
vriend Gaugin; voor mij is Van
Gogh iemand geweest met homo
seksuele gevoelens en hart
stochten.) Die avond in het
vrouwenkafeemet een ver
bonden linkeroor en een
vriendin, die vertrekken zou,
voelde ik mij als een Van Gogh.
Verschil was dat hij absint
dronk en ik rode wijn.
Op de kleuterschool leerden
we dit versje, tijdens het
luchten, buiten:
Ss
-
4€‘
Het verschil met vijf jaar ge
leden en nu is, dat ik mij toen
het heen en weer fietste van
Berkel-Enschot naar de Korte
Tuinstraat waar het vrouwen
kafee toen was, en dat ik nu
een paar passen lopen van het
pand af woon. Voor de rest is
het er niet helderder op ge
worden
Hoewel, het verhelderende in
zicht dat heteroseksualiteit
(en alles daaromheen) een be
langrijke kapitalistiesepa
triarchale norm is, een dwang
zelfs, heeft wel een stuk le-
venspuzzel goed doen leggen.
Vervolgens de belangrijke ont
dekking dat in de gangbare
kunstgeschiedenis zowat alle
vrouwen, die ooit iets hebben
durven schilderen, hierin niet
vernoemd worden. Een groot
aantal van deze schilderende
vrouwen schilderde voor hun
wel vernoemde mannen. Zij
schilderden niet alleen voor
hen, zij verzorgden hen ook.
Erger was de ontdekking dat
men er goed in geslaagd was
mij naar kunst te laten kijken
met mannenogen c.q. normen.
Een nieuwe wereld ging open
met het boekwerk van Germaine
Greer, 'Vrouwenwerk, wedloop
vol hindernissen.' Zij haalt
een ongekend aantal kunstena
ressen uit het stof der ver
getelheid
Vreugde en teleurstelling
bracht mij deze openbaring, en
kwaadheid over de onthouden
f eiten
Had ik heel mijn jonge jaren
vergooid door mij te identifi
ceren met de weinig opwekken
de persoon van Vincent van
Gogh
Het hoogtepunt van deze iden
tificatie kwam mij aangewaaid
en voltrok zich op een goede
woensdag, toen Argos de hond
mij het linkeroorlel afbeet.
(Van Gogh sneed zich het lin
keroorlel af uit verdriet
ma je> leit.
Het spel kan opnieuw beginnen)
10. Toen werd zij in een kistje gelegd.
(De moeder en Frederik tillen .Anna aan handen en voeten op
en leggen haar neer).
(Anna):
7. Dat heeft die boze Frederik gezegd.
(De knng):
8. Daar kwam die boze Frederik aan.
(Iemand uit de kring speelt Frederik en loopt op Anna loei
9. Die sloeg haar toen het kopje af,
(Frederik slaat Anna op het hoofd, op de maat van het lied)
(De moeder loopt uit de kring op Anna toe)
6. Wie heeft je dat nu wijsgemaakt?
(Iemand uit de kring speelt de moeder):
4. Zeg, Anna, waarom ween je zo?
(Anna haalt haar handen van haar ogen):
5. Omdat ik morgen sterven moet.
11. Toen werd zij nog een engeltje.
(Anna loopt vliegend’ rond en gaat weer in de kring staan.
1. Onz’ Anna zat op majesteit, majesteit, majesteit,
onz' Anna zat op majesteit, majesteit.
2. Daar zat zij zo te wenen, wenen, wenen...
3. Daar kwam haar lieve moeder aan.
Xn-iui zat
op ma - jes teit.
I Onz
ma - je\ - teit. onz' \n-na zal op ma - je* teit. ma jes - tuit
(Een kring van kinderen staat hand in hand. In het midden ligt een meisje geknield
met de handen voor haar ogen)
\n na zat