5 ja ren I I V een Dit coupletje heb ik nooit ge leerd, hoewel het toch een ka tholiek schooltje was. Mijn eerste gedachte over het ont- Veel later hebben mijn zus en ik ons vaak verwonderd over zo'n wreed lied. De afgelopen week deed ik ontdekking, en wel deze: over het vertrek van zijn vriend Gaugin; voor mij is Van Gogh iemand geweest met homo seksuele gevoelens en hart stochten.) Die avond in het vrouwenkafeemet een ver bonden linkeroor en een vriendin, die vertrekken zou, voelde ik mij als een Van Gogh. Verschil was dat hij absint dronk en ik rode wijn. Op de kleuterschool leerden we dit versje, tijdens het luchten, buiten: Ss - 4€‘ Het verschil met vijf jaar ge leden en nu is, dat ik mij toen het heen en weer fietste van Berkel-Enschot naar de Korte Tuinstraat waar het vrouwen kafee toen was, en dat ik nu een paar passen lopen van het pand af woon. Voor de rest is het er niet helderder op ge worden Hoewel, het verhelderende in zicht dat heteroseksualiteit (en alles daaromheen) een be langrijke kapitalistiesepa triarchale norm is, een dwang zelfs, heeft wel een stuk le- venspuzzel goed doen leggen. Vervolgens de belangrijke ont dekking dat in de gangbare kunstgeschiedenis zowat alle vrouwen, die ooit iets hebben durven schilderen, hierin niet vernoemd worden. Een groot aantal van deze schilderende vrouwen schilderde voor hun wel vernoemde mannen. Zij schilderden niet alleen voor hen, zij verzorgden hen ook. Erger was de ontdekking dat men er goed in geslaagd was mij naar kunst te laten kijken met mannenogen c.q. normen. Een nieuwe wereld ging open met het boekwerk van Germaine Greer, 'Vrouwenwerk, wedloop vol hindernissen.' Zij haalt een ongekend aantal kunstena ressen uit het stof der ver getelheid Vreugde en teleurstelling bracht mij deze openbaring, en kwaadheid over de onthouden f eiten Had ik heel mijn jonge jaren vergooid door mij te identifi ceren met de weinig opwekken de persoon van Vincent van Gogh Het hoogtepunt van deze iden tificatie kwam mij aangewaaid en voltrok zich op een goede woensdag, toen Argos de hond mij het linkeroorlel afbeet. (Van Gogh sneed zich het lin keroorlel af uit verdriet ma je> leit. Het spel kan opnieuw beginnen) 10. Toen werd zij in een kistje gelegd. (De moeder en Frederik tillen .Anna aan handen en voeten op en leggen haar neer). (Anna): 7. Dat heeft die boze Frederik gezegd. (De knng): 8. Daar kwam die boze Frederik aan. (Iemand uit de kring speelt Frederik en loopt op Anna loei 9. Die sloeg haar toen het kopje af, (Frederik slaat Anna op het hoofd, op de maat van het lied) (De moeder loopt uit de kring op Anna toe) 6. Wie heeft je dat nu wijsgemaakt? (Iemand uit de kring speelt de moeder): 4. Zeg, Anna, waarom ween je zo? (Anna haalt haar handen van haar ogen): 5. Omdat ik morgen sterven moet. 11. Toen werd zij nog een engeltje. (Anna loopt vliegend’ rond en gaat weer in de kring staan. 1. Onz’ Anna zat op majesteit, majesteit, majesteit, onz' Anna zat op majesteit, majesteit. 2. Daar zat zij zo te wenen, wenen, wenen... 3. Daar kwam haar lieve moeder aan. Xn-iui zat op ma - jes teit. I Onz ma - je\ - teit. onz' \n-na zal op ma - je* teit. ma jes - tuit (Een kring van kinderen staat hand in hand. In het midden ligt een meisje geknield met de handen voor haar ogen) \n na zat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 34