I
I
I
I
I
i
s
15
'|«WOA^AA4A? <|a<XM?A^ <yuUAW?>U^ jtUAAWW
■■■■■■■■I
ten
*s
dat zo’n groep noodzakelijk is,
wanneer er éên of meer betaalde
krachten werken in het OO-kafee.
Ik+fieb
cu HU *<*T Y
^EIHDÜlIK
2MN.;/
Verschillen tussen vrouwen
Weet u dat er een vrouwen-
kafee in Tilburg is?
Man: "Ja".
Wat vindt u daarvan:
"Nee, da's prima, moeten ze
zelf weten"
Dus u voelt zich niet achter
gesteld, omdat er geen mannen
binnen mogen?
"Ja,- dat vind ik nou belache
lijk, hè! Waarom zouden er
geen mannen binnen mogen?
Onzin
De verschillen tussen vrouwen
onderling tekenen zich steeds
duidelijker af in de OO-bewe-
gingHoe is dat in Tilburg?
Wat hebben Gertie en Maria hier
van gezien in de tijd dat zij
in het OO-kafee werkten?
Maria:"5e verschillen tussen ou
dere en jongere vrouwen. De jon
gere groep werd op een gegeven
moment toch bepalender. De ou
dere vrouwen kwamen niet genoeg
voor zichzelf op."
De verschillen tussen de lesbie-
se en niet lesbiese vrouwen wer
den ook in het OO-kafee in Til
burg steeds duidelijker. Er gin
gen stemmen op dat er niet ge
zoend mocht worden in het kafee.
Maria:"Ik voelde me door hen niet
bedreigd, maar ik weet wel dat
een heleboel andere vrouwen daar
moeite mee hadden en daarom niet
meer kwamen. Toen die verschil
len duidelijk werden, was het
ook zo’n kliek. Jullie (ze lacht
naar Carla en mij) manifesteerden
je zo als groep."
Gertie:"De sfeer werd er inder
daad door bepaald, maar je kende
de meesten en dat scheelt. Plus
dat het natuurlijk begrijpelijk
is dat men zich als groep mani
festeerde. Dan heb je steun aan
elkaar
Waarom blijven vrouwen na een
tijd weg?
Maria: "Ik denk dat het OO-kafee
niet meer aansloot bij wat die
vrouwen zelf nodig hadden. Ik
heb zelf de setting van het OO-
kafee niet meer zo nodig,
andere plekken, groepen."
Maria werkt in een OO-opvanghuis
en doet de IVABO, een vervolgop
leiding voor vrouwen na de Socia
le Akademie.
Gertie is nog steeds (onbetaald)
was op
nen
Gertie: "Dat was ook nodig toen,
want er was niet zoveel voor
vrouwen, zoals nu de koffieoch
tenden in de wijken en de VOS.
Maar dat had wel als konsekwen-
tie dat het voor vrouwen, die
al wat verder waren op een gege
ven moment niet meer interessant
was en zij wegbleven.
Dan krijg je toch weer die dis-
kussie van wat wil je nou met
het OO-kafee."
Maria? "Ik vind dat vrouwen in
het OO-kafee dingen moeten doen,
die overeenkomen met hun eigen
behoeftes. De motor moet in je
zelf zitten."
Op wie richt het OO-kafee zich?
Op mijn vraag of hierover in de
kerngroep of elders werd gepraat,
zegt Maria: "Op de verschillen
tussen vrouwen onderling, bijv,
lesbies - niet lesbies, moeder -
niet moeder, werd niet ingegaan.
Daar ben ik nu pas mee bezig."
Sommigen waren bang dat met na
me de lesbiese vrouwen zouden
gaan overheersen en dat andere
vrouwen daarom niet meer zouden
komen. Wat vinden zij daarvan?
Maria: "Ik denk dat dat een stuk
invullen is voor anderen van je
eigen moeite daarmee. Vrouwen,
die dat zeggen hebben zelf moei
te met vrijen en die zeggen dan:
VOS-vróuwen hebben daar moeite
mee
Bedreigende dingen moesten bui
de deur gehouden worden, toen
het OO-kafee nog vooral gericht
vrouwendie "pas begon-
I
-■
w