emancipatie-beleid in tilburgr 23 er valt niks te lachen R Marjo van Lesbies Kruit aan makkelijk; je hoeft alleen maar regeltjes toe te kunnen passen om toch nog muzikaal te lijken) Uit het voorafgaande is dui delijk, dat muzikaal/expres- sieve uitingen niet in regel tjes te vangen zijn. Immers' stemmingen wisselen, dus ook mijn uitdrukkingswijze. Er worden toch regels opgesteld (je hebt dan ook fijn een maatstaf voor een beoordeling) waarbinnen je maar een heel klein 'beetje bewegingsvrij heid hebt. Je benadert muziek dan niet meer vanuit je zélf, maar vanuit hoe anderen het willen horen; puur technics. Zo ontstaat een schijnmuzi- kaliteit; helemaal kloppend met de regels, maar niets meer te maken hebbend met de speler zelf (je reproduceert dan i.p.v.dat je kreatief bezig bent)-. Er wordt van je geelst, dat je jezelf een schijnmuzi- kaliteit aanleert ten koste van je eigen muzikaliteit en expressie. Er wordt dus over jouwzelf heengelopen. Die regeltjes zijn gemaakt voor mannen, helemaal voortkomend vanuit een mannenkuituur. Misschien dat mannen zich daar binnen wel kunnen vinden, maar ik als vrouw volstrekt niet. Toch moet ik me binnen het kon- servatorium aanpassen aan deze mannenregels. Dit is mannen- terreur en ook vrouwenhaat; je vrouwzijn wordt volkomen ont kend Agnes v. Dooremalen tijdens de spreektijd naar voren werden gebracht. En de commissieleden die het niet met haar eens waren kregen ook geen poot de grond. Even later werd duidelijk, dat men helemaal niet op nieuwe argumenten of uit komsten zat te wachten. De de finitieve nota bleek al vóór de commissievergadering gedrukt. Dat noemt het college van B en W Tilburg dus open en demokratiese beleidsontwikkeling En over de inhoud van de defini tieve nota valt ook niet be- Toch was de commissievergade ring waar de gemeentelijke emancipatienota werd be handeld voor ’t grootste deel een lachertje. Niet alleen had Miet van Puyen- broek het grootste deel van de schriftelijk ingediende kritiek op de konseptnota eenvoudig afgedaan. Ze luisterde ook maar met een half oor naar de mon delinge argumenten van de Til- burgse vrouwengroepen (uit po litieke partijen, vakbonden, traditionele en feministische vrouwengroepen) die door Ik heb ertegen proberen te vechten, tevergeefs. Je botst steeds tegen muren van onbe grip en dreigingen als: "Je wilt je eindexamen toch halen." Ik heb me er tenslotte bij neer gelegd; ik pas me maar aan tot 20 mei (mijn eindexamen) en daarna ga ik weer écht muziek maken, mijn muziek, vrouwen kuituur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 25