gevoelige snaren i I R 22 I S NIMHHMKMHMMHHHMMHMHi F op op een kon- nu Patriarchale invloeden in de muziek of hoe mannenkuituur aan je gedrongen wordt binnen een muz iekvakstudie- Wat gebeurt er servatorium? Ik studeer gitaar aan het konservatorium in Utrecht, en ik ben daar nogal wat weerstanden tegengekomen tegen mijn manier van ekspressie binnen de muziek (mijn expressie is lesbies-feministies terwijl er binnen het instituut konservatorium verwaacht wordt, dat je mannelijk/inte 1 lektuee 1 speelt; zie uitleg hieronder Omdat ik denk, dat er veel aanknopingspunten zjjn tussen de op gedrongen mannen-normen in mijn muziekvakstudie en wat vrouwen dagelijks in de haar omringende maatschappij meemakenleek het me goed mijn ervaringen neer te schrijven. In onze maatschappij moet alles in regeltjes vastgelegd kunnen worden, zo ook daar. (Boven dien speelt er mee, dat op een konservatorium nogal wat on muzikale mensen rondlopen; voor hen zijn regels wel ge- Muziek maken heeft 2'kanten: de techniese en de muziekaal/ ekspressieveOver de tech niese kant hoef ik, denk ik, niet veel te schrijven. Daar valt alles onder wat je puur technies en motories moet studeren: o.a. vingerzetting manier van aanslag, tempo, ritme, rechter- en linkerhand- techniek, instuderen van de "noten" Over de muzikaal/ekspressieve kant zou je pagina’s vol kun nen schrijven. Ik zal in het kort proberen er iets over te zeggen. De muzikaal/eskpres- sieve kant is de manier waarop je zelf het aangeboden noten- materiaal ervaart en uitdrukt; m.a.w. je gaat een muziekstuk technies instuderen, naarmate je er langer mee bezig bent ga je steeds meer dingen voelen, die tot uitdrukking komen in de manier, waarop je het muziek stuk speelt. Het wordt steeds meer iets van jezelf. Op het moment, dat er volkomen in op gaat (de techniese problemen zijn overwonnen, je kunt je helemaal "geven" - d.i. je ge voelens ervaren en tot uitdruk king brengen) kun je pas spre ken van écht muziek maken. Dan is je kind geboren, alles wat daarvoor ligt is de zwanger schap (wordingsproces) Muziekale expressie (ik gebruik deze term voor als je je 100% geeft) is dus puur individueel en heel sterk afhankelijk van emoties, gevoelens, stemmingen, waar je mee bezig bent, maat schappijvisie; kortom hangt af van hoe je zelf bent, voelt en denkt. Een stuk kun je dus ook nooit twee keer hetzelfde spe len, het is een momentopname van hoe je op dat moment bent: 'verliefd, verdrietig, agressief, strijdbaar enz. Op de vraag (die vooral de laatste tijd vaak ge steld wordt m.b.t. de schilder kunst) of er feministiese kunst bestaat, kun je dus volmondig "ja" antwoorden. Ik ben lesbies feministe, mijn muziek is les- bies-feministies (doorspekt met nog heel veel andere gevoelens).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 24