gevoelige snaren
i
I
R
22
I
S
NIMHHMKMHMMHHHMMHMHi
F
op
op een kon-
nu
Patriarchale invloeden in de
muziek of
hoe mannenkuituur aan je
gedrongen wordt binnen een
muz iekvakstudie-
Wat gebeurt er
servatorium?
Ik studeer gitaar aan het konservatorium in Utrecht, en ik ben
daar nogal wat weerstanden tegengekomen tegen mijn manier van
ekspressie binnen de muziek (mijn expressie is lesbies-feministies
terwijl er binnen het instituut konservatorium verwaacht wordt,
dat je mannelijk/inte 1 lektuee 1 speelt; zie uitleg hieronder
Omdat ik denk, dat er veel aanknopingspunten zjjn tussen de op
gedrongen mannen-normen in mijn muziekvakstudie en wat vrouwen
dagelijks in de haar omringende maatschappij meemakenleek het me
goed mijn ervaringen neer te schrijven.
In onze maatschappij moet alles
in regeltjes vastgelegd kunnen
worden, zo ook daar. (Boven
dien speelt er mee, dat op een
konservatorium nogal wat on
muzikale mensen rondlopen;
voor hen zijn regels wel ge-
Muziek maken heeft 2'kanten:
de techniese en de muziekaal/
ekspressieveOver de tech
niese kant hoef ik, denk ik,
niet veel te schrijven. Daar
valt alles onder wat je puur
technies en motories moet
studeren: o.a. vingerzetting
manier van aanslag, tempo,
ritme, rechter- en linkerhand-
techniek, instuderen van de
"noten"
Over de muzikaal/ekspressieve
kant zou je pagina’s vol kun
nen schrijven. Ik zal in het
kort proberen er iets over te
zeggen. De muzikaal/eskpres-
sieve kant is de manier waarop
je zelf het aangeboden noten-
materiaal ervaart en uitdrukt;
m.a.w. je gaat een muziekstuk
technies instuderen, naarmate
je er langer mee bezig bent ga
je steeds meer dingen voelen,
die tot uitdrukking komen in
de manier, waarop je het muziek
stuk speelt. Het wordt steeds
meer iets van jezelf. Op het
moment, dat er volkomen in op
gaat (de techniese problemen
zijn overwonnen, je kunt je
helemaal "geven" - d.i. je ge
voelens ervaren en tot uitdruk
king brengen) kun je pas spre
ken van écht muziek maken. Dan
is je kind geboren, alles wat
daarvoor ligt is de zwanger
schap (wordingsproces)
Muziekale expressie (ik gebruik
deze term voor als je je 100%
geeft) is dus puur individueel
en heel sterk afhankelijk van
emoties, gevoelens, stemmingen,
waar je mee bezig bent, maat
schappijvisie; kortom hangt af
van hoe je zelf bent, voelt en
denkt. Een stuk kun je dus ook
nooit twee keer hetzelfde spe
len, het is een momentopname
van hoe je op dat moment bent:
'verliefd, verdrietig, agressief,
strijdbaar enz. Op de vraag (die
vooral de laatste tijd vaak ge
steld wordt m.b.t. de schilder
kunst) of er feministiese kunst
bestaat, kun je dus volmondig
"ja" antwoorden. Ik ben lesbies
feministe, mijn muziek is les-
bies-feministies (doorspekt met
nog heel veel andere gevoelens).