I i I 10 S Ss José 0. ■HÜMHBHHHHI I I Alles bijelkaar maar een be droevend klein rijtje. Natuur lijk zullen er nog wel meer goede jeugdboeken zijn die ik me zo gauw niet kan herinneren, maar toch, wat mij betreft zou er voor pubers best veel meer roldoorbrekends geschreven mo gen worden!; Toch zijn er ook jeugdboeken waar in ik wél iets van mezelf terug vond. Enkele jeugdboeken die ik goed vond en vaak gelezen heb zijn o.a. ’DE DAGEN VAN OLIM’, door MIEP DIEKMANN, hierin heeft ze veel van haar eigen jeugd op Curasao verwerkt, en gaat over een meisje, Jossie, dat nogal jeugdboeken die doorgaans wél als ’goed’ beschouwd wor den, vaak toch weer gaan over de geijkte puberteitsproblemen ouders, drugs, verliefd-zijn en verkering. (Vaak wordt de hele handel dan ook nog in één boek gepropt). Ook is me opge vallen hoeveel boeken in de afgelopen jaren zijn geschreven over meisjes die denken dat ze zwanger zijn, ('14 DAGEN OVER TIJD' en 'MIJ OVERKOMT DAT NIET en dan als happy-end gelukkig nog net ongesteld worden. Waar schijnlijk zullen veel meiden deze situatie wel herkennen, maar misschien is het ook wel eens goed als er een boek ge schreven wordt waarin de hoofd persoon dan ook werkelijk zwanger blijkt te zijn, en waarin beschre ven wordt waar je dan allemaal voor te staan komt. Wat ik absoluut mis in jeugd boeken, is hoe meiden onderling met elkaar omgaan, wat ze nog méér doen behalve over hun vriendjes praten, boeken waar uit blijkt dat jongens helemaal niet persé nódig zijn om lekker te leven, en waahuit blijkt dat je als meid ook best op mêiden verliefd kunt worden. Kortom: Doeken over meidenfeminisme moeten nog geboren worden'. De laatste tijd ben ik nogal op zoek geweest haar boeken over meiden met feministiese ideëen, en het enige wat ik tegenkwam waren boeken over meiden, maar niet vóór meiden, geschre ven door vormingsleidsters die met meiden gewerkt hebben, en/ of onderzoeken onder meiden hebben gehouden, (bijv, 'meis jes tussen slikken en vertikken') als een buitenbeentje beschouwd wordt, en zich niet wil gedra gen zoals er van een meisje ver wacht wordt, en niet alles pikt wat haar voorgeschoteld wordt. 'JE MOET MAAR DURVEN' door MARJORIE DAWE, speelt aan het eind van de vorige eeuw in Engeland, en gaat over een 18- jarig meisje dat bij toeval in aanraking komt met feminisme, en uiteindelijk zelf suffragette wordt Tenslotte nog enkele boeken uit de Kommer-en-kwel-seriedie ik wel goed vond: 'EEN LEVEN VOOR JE ZELF', door GUNNEL BECKMANN, over een meisje die na wat toe standen met haar vriendje zich wat bezig gaat houden met fe minisme, maar merkt dat er be hoorlijk weinig van haar ideeën terecht komt als ze weer ver liefd wordt op een jongen. Ook van GUNNEL BECKMANN is 'TOEGANG TOT HET FEEST', de reaktie van een meisje dat hoort dat ze leukemie heeft en over een paar maanden zal sterven. Verder dan nog van ELSE BREEN 'TEGEN DE DRAAD IN', over Berrit die moeilijkheden heeft met haar ouders, die aan het experi menteren zijn met hun progres sieve opvoedingsmethoden, ('het is gemakkelijker weg te lopen bij ouders van wie duidelijk is dat ze authoritair en ouderwets zijn, dan bij ouders van wie ie dereen vindt dat ze zo modern en vooruit-strevend zijn'.') In het vervolg hierop, 'DE LAATSTE REGELS', gaat de moeder dood en wordt duidelijk hoe het ge- zimet name Berrit, dit ver werkt 4 g

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1982 | | pagina 12