I
i
I
10
S
Ss
José 0.
■HÜMHBHHHHI
I
I
Alles bijelkaar maar een be
droevend klein rijtje. Natuur
lijk zullen er nog wel meer
goede jeugdboeken zijn die ik
me zo gauw niet kan herinneren,
maar toch, wat mij betreft zou
er voor pubers best veel meer
roldoorbrekends geschreven mo
gen worden!;
Toch zijn er ook jeugdboeken waar
in ik wél iets van mezelf terug
vond. Enkele jeugdboeken die ik
goed vond en vaak gelezen heb
zijn o.a. ’DE DAGEN VAN OLIM’,
door MIEP DIEKMANN, hierin heeft
ze veel van haar eigen jeugd op
Curasao verwerkt, en gaat over
een meisje, Jossie, dat nogal
jeugdboeken die doorgaans
wél als ’goed’ beschouwd wor
den, vaak toch weer gaan over
de geijkte puberteitsproblemen
ouders, drugs, verliefd-zijn
en verkering. (Vaak wordt de
hele handel dan ook nog in één
boek gepropt). Ook is me opge
vallen hoeveel boeken in de
afgelopen jaren zijn geschreven
over meisjes die denken dat ze
zwanger zijn, ('14 DAGEN OVER
TIJD' en 'MIJ OVERKOMT DAT NIET
en dan als happy-end gelukkig
nog net ongesteld worden. Waar
schijnlijk zullen veel meiden
deze situatie wel herkennen,
maar misschien is het ook wel
eens goed als er een boek ge
schreven wordt waarin de hoofd
persoon dan ook werkelijk zwanger
blijkt te zijn, en waarin beschre
ven wordt waar je dan allemaal
voor te staan komt.
Wat ik absoluut mis in jeugd
boeken, is hoe meiden onderling
met elkaar omgaan, wat ze nog
méér doen behalve over hun
vriendjes praten, boeken waar
uit blijkt dat jongens helemaal
niet persé nódig zijn om lekker
te leven, en waahuit blijkt dat
je als meid ook best op mêiden
verliefd kunt worden. Kortom:
Doeken over meidenfeminisme
moeten nog geboren worden'.
De laatste tijd ben ik nogal op
zoek geweest haar boeken over
meiden met feministiese ideëen,
en het enige wat ik tegenkwam
waren boeken over meiden, maar
niet vóór meiden, geschre
ven door vormingsleidsters die
met meiden gewerkt hebben, en/
of onderzoeken onder meiden
hebben gehouden, (bijv, 'meis
jes tussen slikken en vertikken')
als een buitenbeentje beschouwd
wordt, en zich niet wil gedra
gen zoals er van een meisje ver
wacht wordt, en niet alles
pikt wat haar voorgeschoteld
wordt. 'JE MOET MAAR DURVEN'
door MARJORIE DAWE, speelt aan
het eind van de vorige eeuw in
Engeland, en gaat over een 18-
jarig meisje dat bij toeval in
aanraking komt met feminisme,
en uiteindelijk zelf suffragette
wordt
Tenslotte nog enkele boeken uit
de Kommer-en-kwel-seriedie ik wel
goed vond: 'EEN LEVEN VOOR JE
ZELF', door GUNNEL BECKMANN,
over een meisje die na wat toe
standen met haar vriendje zich
wat bezig gaat houden met fe
minisme, maar merkt dat er be
hoorlijk weinig van haar ideeën
terecht komt als ze weer ver
liefd wordt op een jongen.
Ook van GUNNEL BECKMANN is
'TOEGANG TOT HET FEEST', de
reaktie van een meisje dat hoort
dat ze leukemie heeft en over
een paar maanden zal sterven.
Verder dan nog van ELSE BREEN
'TEGEN DE DRAAD IN', over Berrit
die moeilijkheden heeft met haar
ouders, die aan het experi
menteren zijn met hun progres
sieve opvoedingsmethoden, ('het
is gemakkelijker weg te lopen
bij ouders van wie duidelijk is
dat ze authoritair en ouderwets
zijn, dan bij ouders van wie ie
dereen vindt dat ze zo modern
en vooruit-strevend zijn'.') In
het vervolg hierop, 'DE LAATSTE
REGELS', gaat de moeder dood
en wordt duidelijk hoe het ge-
zimet name Berrit, dit ver
werkt 4
g