kleuterleidsters 5 W - i. ik was zestien, om ver aart Ik: Kun je in je werk iets roldoorbreking doen? Wat ik 'n goed verbaal vond in de A’dam- se moederkrant was rol doorbre kend opvoedenDe vrouw die op 'n kresj werkt kwam tot de schrikbarende ontdekking dat jongetjes wel verandert waren, 'in die roldoorbrekende zin dat Dit gesprek vond plaats op don derdag 10 september, de maan stond in Watervrouw en was bij na vol. Lily: ik wilde wel twintig din gen, uiteindelijk heb ik con servatorium gekozen en dat heb ik twee jaar gedaan. Omdat ik toen muziektherapie met emotioneel gestoorde kin deren wilde gaan doen, moest ik een onderwijsbevoegdheid hebben, zodoende de opleiding kleuterleidster, als opstap naar wat anders. Tijdens de opleiding ben ik o- veral mee bezig geweest, sta kingen, demonstraties, emanci patie en zo, heel idealisties, de gedachte van 'je bereikt toch niks', wegduwen. L: Ik begon heel idealisties, de héle groep, daarna: al zijn 't er maar een paar, 'n Paar ouders vonden dat wel goed, gingen er thuis mee verder. Maar ik vind 't niet werkbaar als het er maar één of twee zijn waar je iets mee bereikt. Jos en Lily: Je weet van te vo ren al waar je tegenaan loopt, je moet al van te voren aan van alles denken om rol-bevestiging te voorkomen. Je kan bijna geen sprookje meer voorlezen, geen spelletje meer doen. Jos: Ik las voor, 'n sprookje, onvoorbereid, kon net op tijd steeds personen en situaties veranderen, dan moet het ook nog boeien, dat lukt dan niet. J: Aan roldoorbreking kun je wel doen, maar na 'n half jaar merk je dat het in de klas blijft. Kleuters hechten veel waarde aan moeders, vaders, tantes enz. Ook wel aan de juf hoor, maar tot vier uur. Ik was op jongetjes kritieser dan op meisjes, ik merkte van daag pas dat ik meisjes stimu leerde om te pakken wat ze heb ben willen, waar ze recht op hebben. Jongetjes pakken, meis jes vragen. J: Jongetjes willen niet troeteld, meisjes wel, 'n jon getje die dat wel wilde werd door de kleuters uitgemaakt voor peuter. L: Bij mij ging dat wel, ze zagen ook andere dingen, hoe de leidsters met elkaar omgin gen, warm. Spelletjes, bijvoorbeeld meest al zie je dat roodkapje 'n meis je is en 'n jongetje de wolf. Ik deed dat regelmatig anders om, als je daar vaak mee bezig bent vinden ze het gewoon. Jos: ik was zestien, na drie jaar M.M.S. wat vrij moeilijk ging, werd mij voorgesteld de opleiding voor kleuterleid ster te doen. Pas tijdens de opleiding kreeg ik een motiva tie, ik dacht dat ik kinderen wel iets kon leren, je hebt ook lange vakanties. Nu raad ik het iedereen af; o, jee, weer zo'n idealist, weet waar je aan begint, je stoot je kop. ze nu nog veel meer mochten maar dat de meisjes helemaal vergeten waren. Toen heeft ze alle aandacht aan de meisjes gegeven Ik: Wat mij interesseert is hoe je tot de keuze komt om kleu terleidster te worden. Heet dat tegehwoordig nog zo of bestaat daat intussen ook al zo'n dure naam voor? 'V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 7