kleuterleidsters
5
W
-
i.
ik was zestien,
om
ver
aart
Ik: Kun je in je werk iets
roldoorbreking doen? Wat ik 'n
goed verbaal vond in de A’dam-
se moederkrant was rol doorbre
kend opvoedenDe vrouw die
op 'n kresj werkt kwam tot de
schrikbarende ontdekking dat
jongetjes wel verandert waren,
'in die roldoorbrekende zin dat
Dit gesprek vond plaats op don
derdag 10 september, de maan
stond in Watervrouw en was bij
na vol.
Lily: ik wilde wel twintig din
gen, uiteindelijk heb ik con
servatorium gekozen en dat heb
ik twee jaar gedaan.
Omdat ik toen muziektherapie
met emotioneel gestoorde kin
deren wilde gaan doen, moest
ik een onderwijsbevoegdheid
hebben, zodoende de opleiding
kleuterleidster, als opstap
naar wat anders.
Tijdens de opleiding ben ik o-
veral mee bezig geweest, sta
kingen, demonstraties, emanci
patie en zo, heel idealisties,
de gedachte van 'je bereikt
toch niks', wegduwen.
L: Ik begon heel idealisties,
de héle groep, daarna: al zijn
't er maar een paar, 'n Paar
ouders vonden dat wel goed,
gingen er thuis mee verder.
Maar ik vind 't niet werkbaar
als het er maar één of twee
zijn waar je iets mee bereikt.
Jos en Lily: Je weet van te vo
ren al waar je tegenaan loopt,
je moet al van te voren aan van
alles denken om rol-bevestiging
te voorkomen. Je kan bijna geen
sprookje meer voorlezen, geen
spelletje meer doen.
Jos: Ik las voor, 'n sprookje,
onvoorbereid, kon net op tijd
steeds personen en situaties
veranderen, dan moet het ook
nog boeien, dat lukt dan niet.
J: Aan roldoorbreking kun je
wel doen, maar na 'n half jaar
merk je dat het in de klas
blijft. Kleuters hechten veel
waarde aan moeders, vaders,
tantes enz. Ook wel aan de juf
hoor, maar tot vier uur.
Ik was op jongetjes kritieser
dan op meisjes, ik merkte van
daag pas dat ik meisjes stimu
leerde om te pakken wat ze heb
ben willen, waar ze recht op
hebben. Jongetjes pakken, meis
jes vragen.
J: Jongetjes willen niet
troeteld, meisjes wel, 'n jon
getje die dat wel wilde werd
door de kleuters uitgemaakt
voor peuter.
L: Bij mij ging dat wel, ze
zagen ook andere dingen, hoe
de leidsters met elkaar omgin
gen, warm.
Spelletjes, bijvoorbeeld meest
al zie je dat roodkapje 'n meis
je is en 'n jongetje de wolf.
Ik deed dat regelmatig anders
om, als je daar vaak mee bezig
bent vinden ze het gewoon.
Jos: ik was zestien, na drie
jaar M.M.S. wat vrij moeilijk
ging, werd mij voorgesteld
de opleiding voor kleuterleid
ster te doen. Pas tijdens de
opleiding kreeg ik een motiva
tie, ik dacht dat ik kinderen
wel iets kon leren, je hebt
ook lange vakanties.
Nu raad ik het iedereen af; o,
jee, weer zo'n idealist, weet
waar je aan begint, je stoot
je kop.
ze nu nog veel meer mochten
maar dat de meisjes helemaal
vergeten waren. Toen heeft ze
alle aandacht aan de meisjes
gegeven
Ik: Wat mij interesseert is hoe
je tot de keuze komt om kleu
terleidster te worden. Heet dat
tegehwoordig nog zo of bestaat
daat intussen ook al zo'n dure
naam voor?
'V