28
1
nazi-du its la nd
i
En nu de dertiger jaren:
k, KcU-bnttf*
De elitaire rassenleer
waarin het idee van een
Germaans-noords heer-
sersras tot symbool van
een toekomstig Duits
wereldrijk gemaakt werd,
stamt af van Duitse den
kers voor Hitler. Zij
stelden een voortplan-
tingstheorie op om de
generatie van 't Duitse
ras en vermenging met
"vreemd bloed" tegen te
gaan. De kern van deze
theorie was ’t streven
naar raszuiverheid, ras
verbetering d.m.v. se-
lektie, huwelijkskontro-
le voor raszuivere per-
Doordat het gezin een woon/werkplaats was, werd de opvoeding van
de kinderen niet als één van de belangrijkste funkties van 't ge
zin beschouwd. Kinderen werden niet zozeer als ’n speciale groep
gezien. Na de kleuterjaren werden zij opgenomen in de wereld van
de volwassenen en opgevoed in het proces van leven en werken zo
als dat zich rond hen heen voltrok.
De funktie en organisatie van 't gezin en de plaats van de huis
vrouw zijn ingrijpend veranderd door ’t opkomen van de industrie
en de verdere ontwikkeling van ’-t kapitalisme tot monokapitalisme
Het gezin werd als werkverband voor de produktie overbodig
maar wordt des te belangrijker als plek, waar man en kinderen moe
van de arbeid in de fabriek thuiskomen om te eten.
In de kapitalistische maatschappij is het gezin voornamelijk als
konsumptie-eenheid belangrijk geworden om te verbruiken wat in
de industrie geproduceerd wordt. Tevens is het gezin geworden
tot 'n privé-instelling waar de arbeider noodgedwongen uit moet
rusten om zijn werk in de maatschappij goed te kunnen doen.
En last but not least is het de plek waar kinderen geboren, ver
zorgd en opgevoed worden om later ’n plaats binnen de maatschap
pij te veroveren. Het werk van de vrouw
is in vrij korte tijd
veranderd tot onbetaal
de huishoudelijke ar
beid in een privê-ruim-
te buiten de maatschap
pij. Haar plaats werd
nadrukkelijk die van
huisvrouw en men ging
het grootbrengen van
de kinde'ren en het zor
gen voor 't huishouden
beschouwen als natuur
lijke taken van de
vrouw