de moederidee opvoedend moederschap 21 Met name uit het die in dit stukje ver- Duizenden jaren lang is zij de moeder geweest die het kind droeg en het ter wereld bracht. Dat was óok zo toen haar de voortbrengende kracht van le- vensgeefster - zoals bij de oude grieken - niet werd toe gekend. Maar óok toen zij het zelf niet was die het geboren kind opvoedde. Dat kwam veel vuldig en overal voor, vooral bij rijken die hun kinderen aan een min toevertrouwden. Maar het kwam ook veelvuldig voor bij jongens die al heel snel aan "de mannen" werden toevertrouwd (voor het leren van het ambacht, dat van vader op zoon overging; als gezel bij een leermeester, waar de jonge jongen ook "in de kost" ging) Het ligt in de lijn van de ge schiedenis, dat bij de moeder idee het aksent steeds meer zal komen te liggen op de der de fase: de opvoeding, de lief de de verzorging in verant woordelijkheid en volledig be sef. Vooral sinds de 19e eeuw is de moedermythe opgebouwd rond het integrale moeder schap. Ondanks alle weten schappelijke ontwikkelingen zorging, onderdak en veiligheid heeft gegeven. Maar het oude moederbeeld spat dan uit elkaar. Drie facetten blijven over: -De moeder die het genetisch materiaal levert (de mogelijk heden om een eicel van een (biologisch) goede moeder over te brengen in de uterus.van een andere vrouw zijn aanwezig; ge heel volgens de natuurlijke gang van zaken zal deze vrouw een kind ter wereld brengen dat geen enkele genetische verwant schap met haar vertoont. Het is een gelijksoortige mogelijk heid als "kunstmatige insemi natie", die al geruime tijd is "ingeburgerd" -De moeder die het kind draagt en baart (zoals in de vorige alinea beschreven, maar bijv. ook de vrouw die haar kind na de geboorte afstaat) -De moeder die het kind groot- brengt, de natuurlijke dan wel de aangenomen moeder. Hoe de moederidee - en daarmee het moederschap - zich in de toekomst zal ontwikkelen, hangt nauw samen met de voortgang van de vrouwenbe weging. Vrouwenonderzoek en feministische analyses van allerlei ter reinen van de samenleving zijn aan de orde van de dag. Sinds het boek "DE VROUW VAN MORGEN" (Evelyn Sullerot, uitg. Brand) in 1968 verscheen, heeft de tijd (uiteraard) niet stil gestaan. Niettemin vind ik het nog uiterst leesbaar en interessant, vierde hoofdstuk heb ik de gegevens geput, werkt zijn. De idee van het moederschap was - en is - sacrosanter dan die van het vaderschap. Het is geladen met godsdienstige en/ of literaire beelden: het kind van mijn vlees; de vrucht van mijn schoot; vlees van mijn vlees, enz. Als "natuurlijke" en "aangenomen" moeders door bepaalde pijnlijke omstandig heden elkaar een kind betwist ten, werden zij aan het oor deel onderworpen, niet van Salomon, maar van een felle vrouwelijke opinie. De moderne samenleving helt nu over tot een beslissing van zo’n geschil ten gunste van de "aangenomen" moeder. Dus van de vrouw die het kind liefde, voedsel, ver-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 23