1 19 revolutionaire maatschappij vernieuwing? kiezen voor een kind erbij. Ik hoop ook dat mannen een deel van de opvoeding op zich nemen. Omdat mannen en vrouwen ieder hun eigen mogelijkheden te bieden hebben. En omdat ik niet geloof dat zorgen, koeste ren iets is wat in de vrouwe lijke natuur opgesloten ligt. Door KID (kunstmatige donor inseminatie) is een kind zelfs bereikbaar voor lesbische vrouwen, of vrouwen die geen zin hebben met een man te neuken, of vrouwen die proble men voorzien als er ergens een vader van het kind is. Ikzelf zou willen dat er een biologische vader is voor mijn kind. Als ik nadenk over de betekenis van mijn eigen va der, merk ik dat hij een dui delijke rol heeft gespeeld. Misschien dat ik daardoor de behoefte voel om mijn kind een ergens aanwijsbare vader te geven (een stukje identi teit?). Ik merk dat ik er nu te afstandelijk over doe. Ik wil niet zomaar een vader voor het kind, ik wil ver trouwen, warmte voelen in die relatie, het fijn vinden om met hem een kind te maken. Soms ken ik ervaringen in het vrijen, waarbij ik me kan voorstellen dat er een pracht- kind uit geboren zou kunnen worden. (Het irrationele, ro mantische geloof dat het mo ment van konceptie al belang rijk is, net als de hele zwangerschap, geboorte...) Ik vind het alleen niet nood zakelijk dat de vader het kind ook mee opvoedt, of de vader rol op zich neemt. Hoe de re latie eruit zou komen te zien in praktische zin, in hoeverre de vader wel of niet betrok ken is of wil zijn bij het kind, daarover zal veel gepraat moeten worden. Is dit al bij voorbaat vragen om problemen? Ik weet het niet, ik geloof niet zo in zekerheden-bij- voorbaat. Ik heb vertrouwen in de mensen om me heen, het gevoel dat ik het niet alle maal alleen voor elkaar moet zien te krijgen. En ik ben niet bang voor pijn, en ik denk dat ook een kind het le ven niet doorkomt zonder pijn. Dat mijn kind niet in een ge zin zal opgroeien, betekent niet dat ik het alleen wil op voeden. Ik hoop dat de mensen, met wie ik woon ook zullen Ook mannen kunnen dat of kun nen dat ontwikkelen. Moéten dat ontwikkelen. Dat heeft een ver-strekkende invloed, mis schien zelfs een revolutio-. naire maatschappijvernieuwing..? Stel je eens voor hoe anders de manier van politiek be drijven van een Van Agt; een Wiegel zou zijn als ze werke lijk een kind hadden opgevoed... De manier waarop vaders nu af en toe in belangstelling ko men is twijfelachtig. In de marge wordt er wat aan de rollen gesleuteld en ontstaat het 'nieuwe vaderschap'. Gene raties lang maakte niemand zich bezorgd over de afwezig heid van vaders. Wat het voor een kind betekent als vader er alleen als een schim op de achtergrond is. (Wie is die' en mens die hier zondags komt eten eten?). Het was vanzelfsprekend dat de zorg voor kinderen bij vrouwen hoorde. Niemand vroeg zich af of vrouwen eigenlijk wel zo gelukkig waren met hun moederrol Nu beginnen vrouwen, aarzelend nog, zelf over lijf en leden te beschikken. En kijk, nu vrouwen het recht op een kind opeisen, ook zonder keurig getrouwd te zijn, raken de gemoederen ver hit, groeit het belang van de vader. Je hoort 't soms heel direkt: "gevaarlijke experi menten", "je hebt 't recht niet je kind 'n vader te onthouden". Artikeltjes in Ouders van Nu, het nieuwe omgangsrecht, films f»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 21