1
19
revolutionaire maatschappij
vernieuwing?
kiezen voor een kind erbij. Ik
hoop ook dat mannen een deel
van de opvoeding op zich nemen.
Omdat mannen en vrouwen ieder
hun eigen mogelijkheden te
bieden hebben. En omdat ik
niet geloof dat zorgen, koeste
ren iets is wat in de vrouwe
lijke natuur opgesloten ligt.
Door KID (kunstmatige donor
inseminatie) is een kind zelfs
bereikbaar voor lesbische
vrouwen, of vrouwen die geen
zin hebben met een man te
neuken, of vrouwen die proble
men voorzien als er ergens een
vader van het kind is.
Ikzelf zou willen dat er een
biologische vader is voor mijn
kind. Als ik nadenk over de
betekenis van mijn eigen va
der, merk ik dat hij een dui
delijke rol heeft gespeeld.
Misschien dat ik daardoor de
behoefte voel om mijn kind
een ergens aanwijsbare vader
te geven (een stukje identi
teit?). Ik merk dat ik er nu
te afstandelijk over doe.
Ik wil niet zomaar een vader
voor het kind, ik wil ver
trouwen, warmte voelen in die
relatie, het fijn vinden om
met hem een kind te maken.
Soms ken ik ervaringen in het
vrijen, waarbij ik me kan
voorstellen dat er een pracht-
kind uit geboren zou kunnen
worden. (Het irrationele, ro
mantische geloof dat het mo
ment van konceptie al belang
rijk is, net als de hele
zwangerschap, geboorte...)
Ik vind het alleen niet nood
zakelijk dat de vader het kind
ook mee opvoedt, of de vader
rol op zich neemt. Hoe de re
latie eruit zou komen te zien
in praktische zin, in hoeverre
de vader wel of niet betrok
ken is of wil zijn bij het
kind, daarover zal veel gepraat
moeten worden. Is dit al bij
voorbaat vragen om problemen?
Ik weet het niet, ik geloof
niet zo in zekerheden-bij-
voorbaat. Ik heb vertrouwen
in de mensen om me heen, het
gevoel dat ik het niet alle
maal alleen voor elkaar moet
zien te krijgen. En ik ben
niet bang voor pijn, en ik
denk dat ook een kind het le
ven niet doorkomt zonder pijn.
Dat mijn kind niet in een ge
zin zal opgroeien, betekent
niet dat ik het alleen wil op
voeden. Ik hoop dat de mensen,
met wie ik woon ook zullen
Ook mannen kunnen dat of kun
nen dat ontwikkelen. Moéten
dat ontwikkelen. Dat heeft een
ver-strekkende invloed, mis
schien zelfs een revolutio-.
naire maatschappijvernieuwing..?
Stel je eens voor hoe anders
de manier van politiek be
drijven van een Van Agt; een
Wiegel zou zijn als ze werke
lijk een kind hadden opgevoed...
De manier waarop vaders nu af
en toe in belangstelling ko
men is twijfelachtig.
In de marge wordt er wat aan de
rollen gesleuteld en ontstaat
het 'nieuwe vaderschap'. Gene
raties lang maakte niemand
zich bezorgd over de afwezig
heid van vaders. Wat het voor
een kind betekent als vader
er alleen als een schim op de
achtergrond is. (Wie is die' en
mens die hier zondags komt eten
eten?). Het was vanzelfsprekend
dat de zorg voor kinderen bij
vrouwen hoorde. Niemand vroeg
zich af of vrouwen eigenlijk
wel zo gelukkig waren met hun
moederrol
Nu beginnen vrouwen, aarzelend
nog, zelf over lijf en leden te
beschikken. En kijk, nu vrouwen
het recht op een kind opeisen,
ook zonder keurig getrouwd te
zijn, raken de gemoederen ver
hit, groeit het belang van de
vader. Je hoort 't soms heel
direkt: "gevaarlijke experi
menten", "je hebt 't recht niet
je kind 'n vader te onthouden".
Artikeltjes in Ouders van Nu,
het nieuwe omgangsrecht, films
f»