opgevoed tot wat we nu zijn kinderen hebben veel aandacht en liefde nodig 10 - In het praten over deze vrouwen problemen (en langzaam maar ze ker ook over die van mannen) en het analyseren daarvan, stoot ten we steeds weer op het feit uat hoe mannen en vrouwen nu zijn, zich tot elkaar en andere verhou den (ook op het werk!) alles te maken heeft met hoe mensen opge voed worden. Hoe mannen nu zijn: vaak stoer, onpersoonlijk, afgesloten, eng rationeel en weinig gevoelsmatig, emotioneel afhankelijk van vrou wen, onzelfstandig eet. eet. En hoe vrouwen nu zijn: vaak erg gevoelsmatig, weinig rationeel emotioneel afhankelijk van mannen: voor beider rolgedrag wordt de basis gelegd in de opvoeding. Dit artikel zou nog veel langer worden als ik op het hoe en wat uitvoerig in zou gaan. Nancy Chodor ow beschrijft in haar boek "Waarom vrouwen moederen" heel precies hoe in de opvoeding in 'n gezinssituatie de grondslag gelegd wordt voor dit rolgedrag De problemen zijn dezelfde; de vorm waarin ze zich manifeste ren is bij de één zus en de an der zo. We bekonkurreren elkaar op het pantser waar achter we onze onzekerheid, afgeknepenheid angsten verbergen. De een is stoer, afzetterig, scherp. De ander is lievig, zacht en duf. Door over deze dingen te praten met elkaar moeten we daarin ver der komen; over hoe we met el kaar omgaan, met mannen: wat we moeilijk vinden bij hen, waarop we kritiek moeten leveren, waar in we hun niet begrijpen. Kinderen zijn kleine zelfstandi ge individuutjes die tegelijker tijd behoorlijk afhankelijk zijn van de mensen door wie ze opge voed worden en de situatie waar in ze m.n. de eerste jaren van hun leven opgroeien. Ze hebben veel gerichte aandacht, liefde en warmte, veel geduld en begrip nodig. Door het kon- takt met de mensen (kinderen én volwassenen) om hun heen ontwik kelen ze zich. Daarin leren ze zichzelf en an- hoe mensen met el- deren kennen; kaar omgaan. De vrijheid en bewustheid waar mee dat gebeurt is mede bepalend voor hoe het kind later als het groot is met mensen (en met kon- flikten en problemen die dat met zich meebrangt) omgaat. Hoe het later op school en op het werk zich opstelt (bang, af gesloten, slaafs óf vrijmoedig zelfbewust en met vertrouwen in mensen Kinderen hebben de volwassenen als voorbeeld; ze identificeren zich ermee. Ze houden van hun, ze willen graag de liefde en ge negenheid van de volwassenen. Als ze die niet krijgen (omdat de volwassene om welke 'reden niet in staat is om die te geven), maar afwerkt, betuttelt, overbe schermt, korthoudt of juist te vrij gelaten wordt; dan voelen ze dat als onverschilligheid, als afstand. Ze worden verkrampt, gaan op een dwangmatige manier aandacht op eisen, gaan zich verzetten, slui ten zich af, doen vaak alleen nog maar dingen op bevel of via beloftes. Dat wilde ik voor mijn twee doch ters (Anna en Marieke) niet. Ik wilde dat ze het zo goed mogelijk zouden hebben, beter als ik, vrii- er (zoals alle ouders dat willen!) Ik zelf wilde bezig zijn met m’n eigen bevrijding; meer begrip

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 12