1 I i 4 I 4 L en Vanuit een tweetal richtin- gen raakte ik een aantal ja- ren geleden geïntresseerd in de politiek en welke richting het eerst was weet ik niet meer- Enerzijds was er mijn persoonlijke ontwikkeling mijn groei van zelfrespect vertrouwenAnderzijds de aandacht die allerlei groe peringenen met name de vrou wengroepen opeisten door op allerlei terreinen van zich te laten horen. Beide aspekten waren van be lang voor verdere ontwikke lingen ik besefte geleidelijk aan dat ik aan de strijd voor ge lijkwaardigheid van vrouwen een steentje wilde bijdragen. Dat alles deed me inzien dat mijn persoonlijke groei alles te maken heeft met de moge lijkheden die er op allerlei terreinen voor je gegeven zijn. B.v. de mogelijkheid en het recht op betaald werk, de voorrechten van het gehuwd of ongehuwd zijn, de moge lijkheid vrouw te zijn zon der ervoor te kiezen een vaste relatie te hebben. Ik kreeg een onweerstaanbare behoefte om te gaan stijden samen met andere vrouwen voor die za ken die belangrijk zijn in mijn lenven. Waarom alleen die zaken van belang voor jou leven?zul je zeggen. In het begin van mijn bewustwordingsproces zou ik de hele wereld wel willen her vormen. Op allerlei ter reinen vond ik dat ik bij dragen te leveren had, mi lieuproblematiek, kernenergie bewapening, vrouwenbeweging huisvestingonderwijs, noem maar op. Dat ontaardde in een zo chaoties bezig zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik verloor mezelf. De tijd ontbrak me om bij mezelf stil te staan, en het gevoel alleen maar aan anderen te denken kwam weer bij me boven. Ik be sloot mijn aandacht te geven op een dusdanige manier waar door ik in mijn werk een link kan leggen naar mijn persoon lijke ontwikkelingEen ande re baan was het gevolg. Een baan waarin volwassenen kan aanspreken op hun persoonlij ke omgang met kinderen. Ik kwam uit het kleuteronderwijs en vond (en vind nog) dat op dit terrein vaak de zelf kritiek van leerkrachten ver te zoeken is. Het is goed om ook daar een bewustwordings proces op gang te brengen. Ik werd schoolbegeleidsterGe leidelijk aan ging ik steeds meer binnen de team-verga- deringen de vrouwelijke leer krachten benaderen om hun stem te laten horen. Ener zijds door ze rechtstreeks te vragen naar hun mening over bepaalde zaken. Ander zijds door ze hun positie voor te schilderen die ze innamen binnen het team. Al le vrouwen in de kleuter school en de onderbouw (klas 1,2 en 3).In de bovenbouw de mannen Niet alleen vloed, maar Mijn persoonlijke groei werd sterk beïnvloed door te lezen over de vrouwenbeweging en door er met vriendinnen voor al over te praten. Ik las over feminismeover akties en over datgene wat politieke partijen dachten over de vrou- wenbewegingIk bezocht wat later vrouwenmanifestaties en op hen had dat in- ook op mezelf. Steeds meer ben ik gaan be seffen dat ik alle aandacht wil vestigen op de positie die vrouwen innemen en kun nen gaan innemen binnen al-? lerlei taken van deze maat schappij. Voor mijzelf wordt het steeds duidelijker dat we er heel anders voor zouden staan als deze samen leving niet al jaren door man - nen bedacht en en gedomineerd zou zijn Ik kon het niet meer op brengen om in mijn vorige baan zo te werken dat ik mijn aandacht moest verspreiden

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 6