1
I
i
4
I 4
L
en
Vanuit een tweetal richtin-
gen raakte ik een aantal ja-
ren geleden geïntresseerd in
de politiek en welke richting
het eerst was weet ik niet
meer- Enerzijds was er mijn
persoonlijke ontwikkeling
mijn groei van zelfrespect
vertrouwenAnderzijds de
aandacht die allerlei groe
peringenen met name de vrou
wengroepen opeisten door op
allerlei terreinen van zich
te laten horen.
Beide aspekten waren van be
lang voor verdere ontwikke
lingen
ik besefte geleidelijk aan
dat ik aan de strijd voor ge
lijkwaardigheid van vrouwen
een steentje wilde bijdragen.
Dat alles deed me inzien dat
mijn persoonlijke groei alles
te maken heeft met de moge
lijkheden die er op allerlei
terreinen voor je gegeven
zijn. B.v. de mogelijkheid
en het recht op betaald werk,
de voorrechten van het gehuwd
of ongehuwd zijn, de moge
lijkheid vrouw te zijn zon
der ervoor te kiezen een vaste
relatie te hebben. Ik kreeg
een onweerstaanbare behoefte
om te gaan stijden samen met
andere vrouwen voor die za
ken die belangrijk zijn in
mijn lenven.
Waarom alleen die zaken van
belang voor jou leven?zul je
zeggen. In het begin van mijn
bewustwordingsproces zou ik
de hele wereld wel willen her
vormen. Op allerlei ter
reinen vond ik dat ik bij
dragen te leveren had, mi
lieuproblematiek, kernenergie
bewapening, vrouwenbeweging
huisvestingonderwijs, noem
maar op. Dat ontaardde in
een zo chaoties bezig zijn
dat ik door de bomen het bos
niet meer zag. Ik verloor
mezelf. De tijd ontbrak me
om bij mezelf stil te staan,
en het gevoel alleen maar
aan anderen te denken kwam
weer bij me boven. Ik be
sloot mijn aandacht te geven
op een dusdanige manier waar
door ik in mijn werk een link
kan leggen naar mijn persoon
lijke ontwikkelingEen ande
re baan was het gevolg. Een
baan waarin volwassenen kan
aanspreken op hun persoonlij
ke omgang met kinderen. Ik
kwam uit het kleuteronderwijs
en vond (en vind nog) dat
op dit terrein vaak de zelf
kritiek van leerkrachten ver
te zoeken is. Het is goed om
ook daar een bewustwordings
proces op gang te brengen. Ik
werd schoolbegeleidsterGe
leidelijk aan ging ik steeds
meer binnen de team-verga-
deringen de vrouwelijke leer
krachten benaderen om hun
stem te laten horen. Ener
zijds door ze rechtstreeks
te vragen naar hun mening
over bepaalde zaken. Ander
zijds door ze hun positie
voor te schilderen die ze
innamen binnen het team. Al
le vrouwen in de kleuter
school en de onderbouw (klas
1,2 en 3).In de bovenbouw de
mannen
Niet alleen
vloed, maar
Mijn persoonlijke groei werd
sterk beïnvloed door te lezen
over de vrouwenbeweging en
door er met vriendinnen voor
al over te praten. Ik las
over feminismeover akties
en over datgene wat politieke
partijen dachten over de vrou-
wenbewegingIk bezocht wat
later vrouwenmanifestaties en
op hen had dat in-
ook op mezelf.
Steeds meer ben ik gaan be
seffen dat ik alle aandacht
wil vestigen op de positie
die vrouwen innemen en kun
nen gaan innemen binnen al-?
lerlei taken van deze maat
schappij. Voor mijzelf
wordt het steeds duidelijker
dat we er heel anders voor
zouden staan als deze samen
leving niet al jaren door man -
nen bedacht en en gedomineerd
zou zijn
Ik kon het niet meer op
brengen om in mijn vorige
baan zo te werken dat ik mijn
aandacht moest verspreiden