■■■■■■■■■■■■■■■■■■I 24 gp t Zelf schrijft ze in haar boek "Vrouwen en fascisme": "Het probleem dat vrouwen beïnvloed zijn door het fascisme, of er bepaalde ver langens in geïnvesteerd hebben, is onuitgezocht gebleven, taboe zelfs. Als je de ladingen boekwerken van ’rechts’ leest over de fascistische ideologen dan zie je steeds weer hoe de vrouw voor de dienstdoende tiran de draad van Ariadne vormde in het immense ideologische labyrint van de nazistische en fascistische maatschap pij. "(m.a.w. de vrouw werd in deze boeken misbruikt ter ondersteun ing van het fascistisch denken, zonder dat ze daar zelf van bewust was"Zinnetjes waarin vrouwen en diktatuur met elkaar in verband gebracht worden via eenzelfde onderdrukkingsmechanismestaan in mijn herinnering gegrift. De onpeilbare afgrond van het fascisme juist in zijn vrouwelijke dimensie dient onderzocht te worden." Ik deel dit standpunt dat Maria Macciocchi inneemt en zie het Maria Macciocchi, een politiek aktieve Italiaanse vrouw, die een direkte konfrontatie heeft gekend met het fascisme, is een van de eerste wetenschapstersdie de fascistische periode is gaan onder zoeken vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Zij stelt haar zelf voor het raadsel hoe vrouwen hun stem hebben kunnen geven aan het europese fascisme. Waarom en hoe hebben vrouwen vol overgave kunnen gehoorzamen aan degenen, die slaafse onderwerping van haar vroegen? wakker heeft geschud, wantrouwig, kwaad, bedroefd, opstandig, strijdbaar, en nog een heleboel meer heeft gemaakt. Waarom? zu1 je misschien vragen.' De oorlog is toch voorbij en het fascisme 'en nazisme behoren immers tot het verleden? Het heeft toch niets met jou, nu, te maken? Dat lijkt maar zo, het is volgens mij een illusie te denken dat wat vrouwen toen is overkomen, ons niet zou kunnen gebeuren. Het heeft voor mij alles met ons, vrouwen, nu te maken. Het fascisme vond zijn voedingsbodem in een ekonomische krisis- periode van de kapitalistische, patriarchale maatschappij, die heel slim het sekseverschil wist uit te buiten. In zo'n zelfde maatschappij leven ook wij in 1981. We hebben te maken met sociale krachten, die kost wat kost de bestaande maat schappelijke verhoudingen proberen te handhaven. Het gezin is nog steeds hoeksteen van de samenleving. Er is 10 jaar abortus- strijd nodig en nog wordt er een wet aangenomen, waarmee veel vrouwen het radikaal oneens zijn. Daarom worden ze waarschijnlijk ook in elkaar geslagen op het Binnenhof door de M.E. De wet op het omgangsrecht, die enkel de rechten van de man en de plichten van de vrouw formuleert, wordt bijna geruisloos door de Kamer gejaagd. De vraag wat die wet voor de rechten van de moeder van dat kind betekent, is nauwelijks hoorbaar. De Volksunie van Glimmerveen, die verkondigt dat racisme normaal is, is te vinden op de Brabantse verkiezingslijsten voor de 2e Kamer. I.v.m. 26 mei is de vraag welke 'linkse' partij op dit moment de belangen van vrouwen werkelijk politiek weet te vertalen, geen onnozele. Dit zijn zo de eerste gedachten, die me te binnen schieten als ik denk aan de uiterlijke verschijning van het "fascisme nu". Echter het fascisme kent niet alleen een buitenkant, maar ook een binnenkant: de fascistoïde moraal van zelfopoffering, geen sexu- eel zelfbeschikkingsrecht, gehoorzaamheid, en de vreugde om te lijden, zit ook in onszelf. Bij veel vrouwen is die moraal door een voortreffelijke, vaak "christelijke" opvoeding verinnerlijkt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1981 | | pagina 26