1 z j solidariteit met lesbiese vrouwen 1 c 8 9 (n.a.v. discussie over het strip verhaal in de vorige krant). <- Nu, twee jaar later, weet ik wel beter. Ik ga mijn gang, ook m het vrouwenkafeeen tot groot lesbies vermaak van mijn kant, zie ik dat ook bij andere lesbiese vrouwen. Maar toch komen dergelijke staaltjes van.betutteling nog steeds voor in het vrouwenkafee. Ik leg verderop uit waarom ik dit betutteling noem. Zoals ik al eerder zei, vind ik dit sterke staaltjes van betut teling: denken en zorgen voor een ander, ervan uitgaande dat zij niet voor zichzelf kan zor gen. Denken dat anderen moeite nebben met "herkenbare!" lesbiese vrouwen, en tevens aannemen dat die vrouwen daartegen niet op gewassen zijn en in bescherming genomen moeten worden. "Zij zijn nog niet zover en daarmee moeten wij rekening Onlangs gebeurde in een redak- tievergadering ongeveer hetzelf de. Op de achterkant van de laatst verschenen vrouwenkrant heb je een stripverhaal kunnen lezen over het ontstaan van Lesbies Kruit. De discussie in de redaktie ging erover of die strip wel op de achterkant’ kon. Argumenten die daartegen waren: die strip zo opzichtig op de achterkant, zou de bestaande vooroordelen over het vrouwenkafee en de vrouwenkrant bevestigennamelijk dat "daar alleen maar lesbiese vrouwen zitten". En dat zou andere niet-lesbiesevrouwen kunnen afschrikken of anders wel hun echtgenoten, die toch al hun bedenkingen hebben bij het feit, dat hun vrouw naar het vrouwen kafee gaat. Een ander argument daarnaast was, dat het vrouwenkafee en - krant voor alle vrouwen is, dus ook voor vrouwen, die "pas" be ginnen. Uit deze argementen volg de dan het tegenvoorstel: de lesbiese strip op de binnenkant van de achterkaft. Dat springt niet zo in het oog. Twee jaar geleden - ik begon me eindelijk lesbies te noemen, maar mijn schuldgevoelens en het gevoel van "ik ben abnormaal" waren nog niet helemaal van de baan. Ik had het dan ook hard nodig om andere lesbiese vrouwen te ontmoeten, met wie ik me kon identificeren, zodat ik langzaam maar zeker met die gevoelens kon afrekenen. Het was in die tijd, dat ik met een vriendin naar het vrouwenkafee in Tilburg ging. Ik woonde toen nog niet hier. "Komen hier ook lesbiese vrouwen in het kafee?" vroeg ik haar. Zij kende een paar vrouwen. Maar zo vertelde ze me, er mocht niet geknuffeld of gevreeën worden m het vrou wenkafee, dus je mocht niet laten zien dat je lesbies bent. "Wat!" riep ik uit, "En waarom dan wel niet?'" "Dat schrikt andere vrouwen af, die eindelijk hier een voet over de drempel durven te zetten." "En ik dan, die minstens, zoveel moed bij elkaar heb moeten rapen, om mijn lesbies-zijn niet meer te ont kennen?" Moet ik me terwille van anderen weer gaan verbergen?" dacht ik toen. Maar'toendertijd was ik nog niet zelf-zeker genoeg om lak te hebben aan wat anderen mij menen te moeten opleggen en heb me die avond verder "net jes" gedragen en mijn vriendin pas weer aangeraakt toen we in de auto zaten. Waarom haal ik deze twee voor beelden aan? Op de eerste plaats om duidelijk te maken, dat ik mij als lesbiese vrouw, of liever als pot, niet in de hoek wil laten drukken. Op de tweede plaats om ter diskussie te stellen, wat ik van een dergelijk gedrag vind.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 10