14 LESBIES KRUIT AKTIEF Anne had beetje donshaar als een wanhopig open- Vrijdagavond gingen we met alle vrouwen van Lesbies Kruit naar de tentoonstelling in Oosterhout want naast onze praatavonden wil len we ook andere dingen samen doen Dit beeldje toont duidelijk de tweeslachtigheid in een over gangsfase van deze vrouw in haar persoonlijke groei. De overgang van alleen maar mannen in haar leven naar ook vrouwen. Haar aan dachtig kijken naar de vrouwen in haar rechterhand wijst op het stadium van acceptatie in je ge ven om vrouwen. Na dit beeldje komt in haar werk haar lesbiese keuze veel duidelijker naar voren. Beeld jes waarin vrouwen elkaar om helzen, zich solidair voelen in hun strijd. De mannen verdwijnen uit het beeld Een beeld wat me ook erg aansprak, was het beeld waarin een vrouw het' middelpunt is, ze staat er met ge spreide armen en in beide handen zitten mensen. In -haar rechterhand zitten twee vrouwen, die elkaar om armen, in haar linker hand een man. Ze kijkt naar de vrouwen in haar rechterhand. Maar ze houdt ze al lebei.- nog vast, de man kan ze nog niet helemaal loslaten, maar haar ogen geven haar perspectief reeds aan De tentoonstelling gaf in beelden djé emotionele ontwikkeling van de kunstenares Chawwa weer. In de beeldjes zaten tal van herkennings punten voor menige vrouw. Toen ik binnenkwam en het eerste beeld had gezien, voelde ik dat me hier iets "verteld" zou worden over iets wat zeer dicht bij me staat. De onderdrukking van vrouwen, tevens de ontdekking van je gevoelens 'voor vrouwen en de strijd met je zelf om dit te accepteren, het les- bies-zijn steeds openlijken te waar deren en zodoende je werkelijk diepe gevoel een bestaansrecht te geven Ik vond het een zeer gedurfde tentoonstelling, qua thema: een getrouwde vrouw die in zich zelf ontdekt ook gevoelens voor vrouwen te hebben, maar qua uitvoering was het erg onthullend. Het eerste beeld trof me heel erg, het sprak voor zichzelf. "Er lag een vrouw op de grond, ze bescherm de haar hoofd met het enige waarmee ze het beschermen kon: haar onge bonden handen. Op haar rug stond een man: fier, trots, rechtop, vooral zó vanzelfsprekend, poserend op zijn slachtoffer. Op haar rug stond een bisschop, hij keek niet op of neer, afgesloten van de werke lijkheid, las hij in zijn boek." Ik voelde woede in me opkomen tegen deze vanzelfsprekendheid en het con servatieve, irreeele boek. Ik wil-! de me omdraaien toen mijn oog ge trokken werd door een zeer subtiele uitdrukking. "Uit de buik van deze vrouw kropen een hele hoop kermen de kindertjes." Hun machteloos kermen deed me denken aan jonge vogeltjes: een bescherming en gesperde bek." Ik vroeg me af of de man het gezien L. hij stond zo rechtop! De bis schop kon het in geen geval gezien hebben, zo verzonken m zijn boek. Geraakt ging ik verder.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 16