14
1
Maatschappen j -
India, januari 1980
Maria van Ewijk.
Bericht voor vrouwen.
Regelmatig worden we, vanuit
de wereldwinkel, gevraagd om
in vrouwengroepen iets te ko-.
men vertellen over de derde
wereld
Er gaat geen dag voorbij of we
zien beelden van hongerende
mensen
Aan de andere kant weten we
van overproduktie en over
vloed.
Hoe kan zoiets nou?
Om een beetje inzicht te
krijgen in de problemen van
ontwikkelingslanden organise-
Over 'opvoeding tot een nieuwe
samenleving' zei een vrouw o.a.
"We moeten het opvoedingspa-
troon veranderen en daarmee
praktisch beginnen en niet al
leen boeken gebruiken".
Er werd gezegd dat we het Wes
ten niet moeten volgen en het
licht naar buiten moeten rich
ten (de technische ontwikkeling
is hier het belangrijkste voor
beeld) maar dat we het naar
binnen moeten richten (de gees
telijke ontwikkeling moeten be
vorderen)
Tot besluit volgen nu de
persoonlijke kanttekeningen
van Maria.
ren wij ook dit jaar weer een
kursus hierover voor vrouwen.
Het is de bedoeling dit te
doen op 10 ochtenden en wel
op donderdagmorgen van 9.30
uur tot 11.30 uur.
Bij voldoende deelname zou
den we kunnen starten op 6
maart
Als je belangstelling hebt,
kun je kontakt opnemen met:
Len van Bergen, tel. 320293
of Marij van Son, tel.
676624 of Anja van Loon,
tel. 04118-2046. Wereldwinkel,
Besterdplein 4,
Tilburg.
En dat vrouwen die alleen maar
Hindi spraken nauwelijks aan
bod kwamen.
Inhoudelijk gezien werd er veel
over religie gepraat, over de
belangrijkheid daarvan, al doet
het er niet toe hoe je hem be-
"Wat mij het meest is opgeval
len is, dat er de vaak onuit
gesproken gedachte leefde, dat
vrouwengroeperingen in het Wes
ten zich agressief gedragen,’
afgescheiden van mannen leven
en werken en vaak veel kritiek
hebben zonder alternatieven.
En in hoeverre hebben ze daar
gelijk in?
Als dit het enige is wat over
komt van onze emantiepatie-
groependan is het heel be
grijpelijk dat ze zich er tegen
afzetten, vind ik.
Maar is hun non-violence (ge
weldloosheid) gedachte dan de
juiste?
In onze Westerse samenleving
wordt het leven van ieder erg
bepaald door haar/zijn rol
binnen het ekonomische bestel.
Vooral de buitenkant valt op
en is daarom van belang voor
verandering
In tegenstelling hiermee rich
ten deze mensen in dit land,
India, zich meer naar binnen,
althans dat is het ideaal.
Ze proberen van binnenuit ver
anderingen op gang te brengen
en wat voor een ekonomische po
sitie ze hebben is daarbij on
dergeschikt; verandering daar
van komt op de tweed plaats
Twee tegengestelde filosofieën
dus over verandering en aktie.
'n Tegenstelling tussen Oost en
West? Doen wij teveel 'buitenkant'
en zij teveel 'binnenkant'?
Past geweldloosheid echt alleen
bij India?
leefd
Een vrouw zei: "Maatschappelij
ke verandering kan alleen als
we onszelf veranderd hebben,
als we de hoogste trap van gees
telijke ontplooiing bereikt heb
ben." Daar waren velen het mee
eens
Dat het belangrijk is het gees
telijk leven niet te verwaar
lozen, vooral omdat de toe
komst vol 'intellekt' zal zijn,
stond als een paal boven water.
Dit ging over het onderwerp
'Wetenschap en geestelijke ont
wikkeling*
7