14 1 Maatschappen j - India, januari 1980 Maria van Ewijk. Bericht voor vrouwen. Regelmatig worden we, vanuit de wereldwinkel, gevraagd om in vrouwengroepen iets te ko-. men vertellen over de derde wereld Er gaat geen dag voorbij of we zien beelden van hongerende mensen Aan de andere kant weten we van overproduktie en over vloed. Hoe kan zoiets nou? Om een beetje inzicht te krijgen in de problemen van ontwikkelingslanden organise- Over 'opvoeding tot een nieuwe samenleving' zei een vrouw o.a. "We moeten het opvoedingspa- troon veranderen en daarmee praktisch beginnen en niet al leen boeken gebruiken". Er werd gezegd dat we het Wes ten niet moeten volgen en het licht naar buiten moeten rich ten (de technische ontwikkeling is hier het belangrijkste voor beeld) maar dat we het naar binnen moeten richten (de gees telijke ontwikkeling moeten be vorderen) Tot besluit volgen nu de persoonlijke kanttekeningen van Maria. ren wij ook dit jaar weer een kursus hierover voor vrouwen. Het is de bedoeling dit te doen op 10 ochtenden en wel op donderdagmorgen van 9.30 uur tot 11.30 uur. Bij voldoende deelname zou den we kunnen starten op 6 maart Als je belangstelling hebt, kun je kontakt opnemen met: Len van Bergen, tel. 320293 of Marij van Son, tel. 676624 of Anja van Loon, tel. 04118-2046. Wereldwinkel, Besterdplein 4, Tilburg. En dat vrouwen die alleen maar Hindi spraken nauwelijks aan bod kwamen. Inhoudelijk gezien werd er veel over religie gepraat, over de belangrijkheid daarvan, al doet het er niet toe hoe je hem be- "Wat mij het meest is opgeval len is, dat er de vaak onuit gesproken gedachte leefde, dat vrouwengroeperingen in het Wes ten zich agressief gedragen,’ afgescheiden van mannen leven en werken en vaak veel kritiek hebben zonder alternatieven. En in hoeverre hebben ze daar gelijk in? Als dit het enige is wat over komt van onze emantiepatie- groependan is het heel be grijpelijk dat ze zich er tegen afzetten, vind ik. Maar is hun non-violence (ge weldloosheid) gedachte dan de juiste? In onze Westerse samenleving wordt het leven van ieder erg bepaald door haar/zijn rol binnen het ekonomische bestel. Vooral de buitenkant valt op en is daarom van belang voor verandering In tegenstelling hiermee rich ten deze mensen in dit land, India, zich meer naar binnen, althans dat is het ideaal. Ze proberen van binnenuit ver anderingen op gang te brengen en wat voor een ekonomische po sitie ze hebben is daarbij on dergeschikt; verandering daar van komt op de tweed plaats Twee tegengestelde filosofieën dus over verandering en aktie. 'n Tegenstelling tussen Oost en West? Doen wij teveel 'buitenkant' en zij teveel 'binnenkant'? Past geweldloosheid echt alleen bij India? leefd Een vrouw zei: "Maatschappelij ke verandering kan alleen als we onszelf veranderd hebben, als we de hoogste trap van gees telijke ontplooiing bereikt heb ben." Daar waren velen het mee eens Dat het belangrijk is het gees telijk leven niet te verwaar lozen, vooral omdat de toe komst vol 'intellekt' zal zijn, stond als een paal boven water. Dit ging over het onderwerp 'Wetenschap en geestelijke ont wikkeling* 7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 16