moeders en dochters 7 met haar) ontstaat er een bij zondere binding tussen moeder en kind.De vaak afwezige vader speelt in deze fase voor het kind nauwelijks een rol. Al in deze eerste fase gaan jongens en meisjes zich ver schillend ontwikkelen als ge volg van een andere houding van de moeder t.o.v. de kinderen. De eenheid die de jongen voelt met zijn moeder wordt namelijk doorbroken als hij merkt dat zij hem als een ander ervaart. Moeders dragen onbewust op hun zoons over wat zij in het al gemeen van mannen verwachten, hun houding t.o.v. de zoon wordt beinvloed door de houding die ze in het algemeerj) ten opzichte van mannen hebben Doordat de moeder hem laat voe len dat ze hem als ’ander’ er vaart,wordt hij gestimuleerd zich van haar los te maken,hij moet zijn eerste gevoelens van liefde verdringen. Ten opzichte van het meisje ge draagt de moeder zich anders, zij identificeert zich met het meisje,laat haar merken dat ze hetzelfde zijnDaardoor bindt ze haar dochter aan zichzelf en stimuleert ze haar niet een eigen weg te zoeken. Zo wordt al in de eerste le vensfase de basis gelegd voor de mannelijke en de vrouwelijke persoonlijkheid. De jongen wordt gestimuleerd in zijn gevoel voor onafhan kelijkheid terwijl het meisje veel meer iemand is met een sterke binding met een ander (op dat moment nog haar moeder). In de periode waarin jongens en meisjes hun sexe-rol leren wprden deze eigenschappen nog versterkt Het meisje leert haar sexe-rol van haar moeder.Wat er van haar als vrouw verwacht wordt leert ze van haar moeder met wie ze een sterke persoonlijke relatie heeft.Ze heeft haar voorbeeld altijd bij de hand en is voor haar zelfwaardering en voor de Identifikatie Nancy Chodorow heeft vooral aandacht besteedt aan de bete kenis van de moeder-dochter relatie voor de persoonlijk heidsvorming van vrouwen. In de huidige gezinsstruktuur zijn het vooral de vrouwen die ’moederen' die de kinderen ver zorgen en een emotionele bin ding met de kinderen hebben. Nu is het bijna altijd zo ge weest dat vrouwen de kinderen verzorgden maar in onze samen leving is de moeder-kind re latie nog versterkt omdat 1) de moeder nu alleenzonder zussenbuurvrouwen en andere familie) deze taak heeft 2) het moederschap nu haar be langrijkste taak is(sinds de produktie uit het gezin ver dwenen is Doordat onze eerste verzorg ster een vrouw is die als belangrijkste taak het ’moe deren’ heeftontwikkelen vrou wen een psychiese struktuur met als belangrijkste kenmer ken afhankelijkheid grote be trokkenheid bij het (on)geluk van anderenvooral aandacht voor persoonlijke zaken en min der voor algemeen maatschappe lijke kwesties,een grote dosis schuldgevoelens etc. Chodorow legt dit als volgt uit: Omdat alleen de moeder haar kinderen leert wat warmte, koesteringtederheid is en om dat het kind zichzelf in de eerste levensfase nog niet on derscheidt van de moeder(het voelt zichzelf als in eenheid In dit artikel wil ik probe ren duidelijk te maken wat de achtergrond is van de vaak zo moeilijke relatie tussen moeder en dochterDaarbij maak ik vooral gebruik van de inzich ten die door Nancy Chodorow en^ Adrienne Rich zijn ontwikkeld. TUSSEN MOEDER EN DE RELATIE DOCHTER.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 9