moeders
en dochters
7
met haar) ontstaat er een bij
zondere binding tussen moeder
en kind.De vaak afwezige vader
speelt in deze fase voor het
kind nauwelijks een rol.
Al in deze eerste fase gaan
jongens en meisjes zich ver
schillend ontwikkelen als ge
volg van een andere houding van
de moeder t.o.v. de kinderen.
De eenheid die de jongen voelt
met zijn moeder wordt namelijk
doorbroken als hij merkt dat
zij hem als een ander ervaart.
Moeders dragen onbewust op hun
zoons over wat zij in het al
gemeen van mannen verwachten,
hun houding t.o.v. de zoon wordt
beinvloed door de houding die
ze in het algemeerj) ten opzichte
van mannen hebben
Doordat de moeder hem laat voe
len dat ze hem als ’ander’ er
vaart,wordt hij gestimuleerd
zich van haar los te maken,hij
moet zijn eerste gevoelens van
liefde verdringen.
Ten opzichte van het meisje ge
draagt de moeder zich anders,
zij identificeert zich met het
meisje,laat haar merken dat ze
hetzelfde zijnDaardoor bindt
ze haar dochter aan zichzelf
en stimuleert ze haar niet
een eigen weg te zoeken.
Zo wordt al in de eerste le
vensfase de basis gelegd voor
de mannelijke en de vrouwelijke
persoonlijkheid.
De jongen wordt gestimuleerd
in zijn gevoel voor onafhan
kelijkheid terwijl het meisje
veel meer iemand is met een
sterke binding met een ander
(op dat moment nog haar moeder).
In de periode waarin jongens
en meisjes hun sexe-rol leren
wprden deze eigenschappen nog
versterkt
Het meisje leert haar sexe-rol
van haar moeder.Wat er van haar
als vrouw verwacht wordt leert
ze van haar moeder met wie ze
een sterke persoonlijke relatie
heeft.Ze heeft haar voorbeeld
altijd bij de hand en is voor
haar zelfwaardering en voor de
Identifikatie
Nancy Chodorow heeft vooral
aandacht besteedt aan de bete
kenis van de moeder-dochter
relatie voor de persoonlijk
heidsvorming van vrouwen.
In de huidige gezinsstruktuur
zijn het vooral de vrouwen die
’moederen' die de kinderen ver
zorgen en een emotionele bin
ding met de kinderen hebben.
Nu is het bijna altijd zo ge
weest dat vrouwen de kinderen
verzorgden maar in onze samen
leving is de moeder-kind re
latie nog versterkt omdat
1) de moeder nu alleenzonder
zussenbuurvrouwen en andere
familie) deze taak heeft
2) het moederschap nu haar be
langrijkste taak is(sinds de
produktie uit het gezin ver
dwenen is
Doordat onze eerste verzorg
ster een vrouw is die als
belangrijkste taak het ’moe
deren’ heeftontwikkelen vrou
wen een psychiese struktuur
met als belangrijkste kenmer
ken afhankelijkheid grote be
trokkenheid bij het (on)geluk
van anderenvooral aandacht
voor persoonlijke zaken en min
der voor algemeen maatschappe
lijke kwesties,een grote dosis
schuldgevoelens etc.
Chodorow legt dit als volgt uit:
Omdat alleen de moeder haar
kinderen leert wat warmte,
koesteringtederheid is en om
dat het kind zichzelf in de
eerste levensfase nog niet on
derscheidt van de moeder(het
voelt zichzelf als in eenheid
In dit artikel wil ik probe
ren duidelijk te maken wat de
achtergrond is van de vaak
zo moeilijke relatie tussen
moeder en dochterDaarbij maak
ik vooral gebruik van de inzich
ten die door Nancy Chodorow en^
Adrienne Rich zijn ontwikkeld.
TUSSEN MOEDER EN
DE RELATIE
DOCHTER.