22
EN KERK
VROUW
Deze 3 soorten bestaan dank
zij de sexualiteit.
Bij de maagd en de hoer is
dat duidelijk, bij de moeder
is de sexualiteit omgezet in
een nuttige functie.
Een vrouw werd niet geacht
een seksuele drang te hebben,
de man heeft zijn séksuele
drang geprojekteerd op de
vrouw.
F
l
1
V
n
1
e
J
J
J
e
2
L
E
r.
t
1
e
De kerk nu wilde van de gelovigen
offers in ruil voor de hemel. Een
van die offers was, zelfs binnen
het huwelijk, sexuele onthouding.
Als je er nu van uit gaat dat de
vrouw geen seksueel gevoel mocht
hebben, betekent dat dus onthou
ding voor de man. De vrouw belich
aamt dus het slechte, zij is de
verleidster tot de zonde.
De enige waardering die zij kon
krijgen, was door ontkenning van
haar lichaam en non te worden df
door (zelfs al was het door die
zonde) binnen het huwelijk kinde
ren voort te brengen, ên te ver
zorgen
Hoe kan de vrouw ooit als normaal
mens gezien worden binnen deze
(waanzinnige) denkbeelden.
Het christelijk geloof heeft bijna
heel de culturele achtergrond van
onze maatschappij bepaald. En als
je nagaat dat het burgerlijk fat
soen dus veel lijkt op de moraal
die het christendom preekt, speelt
ook in het burgerlijk fatsoen de
dubbele moraal de hoofdrol.
Om bij de sexualiteit te blijven:
als vrouw ben je algauw een slet
of een hoer als je iteerdere seksu
ele relaties hebt of hebt gehad;
van de man wordt met een knipoogje
gezegd dat het een rokkenjager is.
Denk ook maar eens aan het feit dat
voetballers vóór een belangrijke
wedstrijd geen gemeenschap mochten
(of mogen) hebben met hun vrouw.
Sexualiteit op de televisie is een
taboe, vooral voor kinderen terwijl
we doodgegooid worden iret geweld,
(de kerk heeft heel wat geweld ge
pleegd in het verleden nu nog in
Ierland.
Ik word altijd fel als het
oaat om de kerk. Je kunt wel
gemakkelijk zeggen: "Ik trek
me daar niets van aan", maar
ik word er toch net vaak ge
noeg mee gekonfronteerd om
me er kwaad over te maken
Ik beperk me nu tot het chris
telijk geloof.
Als ik hoor wat de kerk (de paus)
in deze tijd nog voor regels aan
zijn gelovigen durft voor te schrij
ven, schrik ik wel even en snap ik
niet dat vrouwen, zeker homosexuele
vrouwen (en mannen) nog lid willen
zijn van zo'n instelling.
Gelukkig zijn wij niet meer afhanke
lijk van de kerk,kerk en macht (wet
boek) zijn gescheiden.
De invloed van de kerk op onze kuituur
blijf ik dagelijks voelen. Misschien
lijkt de kerk te onschuldig om daar
De man kan alleen het zgn.
"sterke" geslacht zijn door
dat daar een "zwak" geslacht
tegenover staat. De vrouw
heeft de zwakke kenmerken
opgelegd gekregen door de
man (en ze geloofde dat zelf
ook)
Dit ziin:-ö.a. het feit dat
een vrouw zgn. de
sexuele lusten van
de man kan manipu
leren
-de vrouw ontneemt,
samen met zijn zaad,
de kracht van de man;
-de vrouw is onrein
bij menstruatie en
geboorte zodat zij
nooit een leidende
functie in de kerk
kan krijgen.
Vroeger:
De vrouw is in de bijbel dui
delijk in drie soorten ver
deeld:
lede maagd (Maria) het
super goede, de reinheid,
de zedelijkheid, de onbe
vlekte;
2ede hoer (Eva) het ver
derf, de misleiding van
de T’an, de ondergang van
de mensheid;
Je:de moeders de onopval
lende achtergrondfiguren
J
i
c
e
Q
Fi
Ft