22 EN KERK VROUW Deze 3 soorten bestaan dank zij de sexualiteit. Bij de maagd en de hoer is dat duidelijk, bij de moeder is de sexualiteit omgezet in een nuttige functie. Een vrouw werd niet geacht een seksuele drang te hebben, de man heeft zijn séksuele drang geprojekteerd op de vrouw. F l 1 V n 1 e J J J e 2 L E r. t 1 e De kerk nu wilde van de gelovigen offers in ruil voor de hemel. Een van die offers was, zelfs binnen het huwelijk, sexuele onthouding. Als je er nu van uit gaat dat de vrouw geen seksueel gevoel mocht hebben, betekent dat dus onthou ding voor de man. De vrouw belich aamt dus het slechte, zij is de verleidster tot de zonde. De enige waardering die zij kon krijgen, was door ontkenning van haar lichaam en non te worden df door (zelfs al was het door die zonde) binnen het huwelijk kinde ren voort te brengen, ên te ver zorgen Hoe kan de vrouw ooit als normaal mens gezien worden binnen deze (waanzinnige) denkbeelden. Het christelijk geloof heeft bijna heel de culturele achtergrond van onze maatschappij bepaald. En als je nagaat dat het burgerlijk fat soen dus veel lijkt op de moraal die het christendom preekt, speelt ook in het burgerlijk fatsoen de dubbele moraal de hoofdrol. Om bij de sexualiteit te blijven: als vrouw ben je algauw een slet of een hoer als je iteerdere seksu ele relaties hebt of hebt gehad; van de man wordt met een knipoogje gezegd dat het een rokkenjager is. Denk ook maar eens aan het feit dat voetballers vóór een belangrijke wedstrijd geen gemeenschap mochten (of mogen) hebben met hun vrouw. Sexualiteit op de televisie is een taboe, vooral voor kinderen terwijl we doodgegooid worden iret geweld, (de kerk heeft heel wat geweld ge pleegd in het verleden nu nog in Ierland. Ik word altijd fel als het oaat om de kerk. Je kunt wel gemakkelijk zeggen: "Ik trek me daar niets van aan", maar ik word er toch net vaak ge noeg mee gekonfronteerd om me er kwaad over te maken Ik beperk me nu tot het chris telijk geloof. Als ik hoor wat de kerk (de paus) in deze tijd nog voor regels aan zijn gelovigen durft voor te schrij ven, schrik ik wel even en snap ik niet dat vrouwen, zeker homosexuele vrouwen (en mannen) nog lid willen zijn van zo'n instelling. Gelukkig zijn wij niet meer afhanke lijk van de kerk,kerk en macht (wet boek) zijn gescheiden. De invloed van de kerk op onze kuituur blijf ik dagelijks voelen. Misschien lijkt de kerk te onschuldig om daar De man kan alleen het zgn. "sterke" geslacht zijn door dat daar een "zwak" geslacht tegenover staat. De vrouw heeft de zwakke kenmerken opgelegd gekregen door de man (en ze geloofde dat zelf ook) Dit ziin:-ö.a. het feit dat een vrouw zgn. de sexuele lusten van de man kan manipu leren -de vrouw ontneemt, samen met zijn zaad, de kracht van de man; -de vrouw is onrein bij menstruatie en geboorte zodat zij nooit een leidende functie in de kerk kan krijgen. Vroeger: De vrouw is in de bijbel dui delijk in drie soorten ver deeld: lede maagd (Maria) het super goede, de reinheid, de zedelijkheid, de onbe vlekte; 2ede hoer (Eva) het ver derf, de misleiding van de T’an, de ondergang van de mensheid; Je:de moeders de onopval lende achtergrondfiguren J i c e Q Fi Ft

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 24