16 en onder wiens invloed ze marxiste wordt,voelt ze een diepe verbondenheid en teder- heid;voor de ander,een salon- revolutionaireen stormachti ge hartstocht. Met de éên woont ze samen,van de ander wordt ze zwanger. Haar moeder begrijpt er niets van. De twee mannen verdwijnen uit haar le ven als hun politieke keuze een andere wordt als de hare. Met haar dochter komt ze in konflikt als deze kiest voor seksuele relatieszonder liefde, want veiligheid en liefde kost tijd en energie leed jaloezie etc. En wanneer moet je dan aan de opbouw van het land werken? Een verhaal van drie vrouwen die alle drie vanuit hun eigen gevoel hun leven in eigen hand nemen,maar toch niets van el kaar begrijpen vrouwen nog te moeilijk is- je levensgezel proberen te leren met de ’witte vogel’ te verwondenmaar de ’draak’ in zichzelf te doden". Ze maakt daarbij een onderscheid tussen 'eros zonder vleu gels’,de puur lichamelijke sex de 'gevleugelde eros’,de liefde opgebouwd uit subtiele emo ties gebasseerd op wederzijd se genegenheid en verwantschap; in de communistiese maatschap pij gebaseerd op gelijkheid tus sen man en vrouw,zonder be zitsdrang en met het vermo gen naar elkaar te luisteren en elkaar te begrijpeniets wat tot dan toe alleen van vrouwen werd verwacht. Maar belangrijkerzo stelt zij, dan de liefde tussen 2 personen is toch de liefde voor het collektief Het tweede verhaal "zusters" vertelt over de liefde tussen 2 kameraden tijdens de revo lutie. De liefde verandert als de man in de industrie gaat werken, trots wordt dat hij z;ijn gezin kan onderhouden en zijn levenswijze gaat verande- ren(onder invloed van nieuwe ekonomische ideeën in die tijd). Hij gaat zelfs zover dat hij prostituees mee naar huis neemt. De vrouw komt in gesprek met één van deze prostituees, een vrouw die door de werke loosheid gedwongen is de straat op te gaan. Door haar woede tegen haar man,die gebruikt maakt van deze situatie van een vrouw en ook door het be sef in dezelfde situatie te kunnen verkerenvertrekt ze zonder pijn. Maar ook zij kan geen werk vinden. Bovenstaand komt in de 3 ver halen tot een uitwerking. In het eerste verhaal "de lief de van drie generaties" ver telt een veertigjarige vrouw in haar levensgeschiedenis over de liefdesrelaties van haarzelfhaar moeder en haar dochter. Alle drie in kon flikt met de dan heersende moraal en dus ook met elkaar. Haar moeder trotseert eerst haar ouders door uit liefde te trouwen. Na een aantal jaren gelukkig maar passief leven als regimentsdame kiest ze voor de liefde voor een man, die haar de mogelijk heid geeft om zich aktief in te zetten voor verbetering van het land. Als deze man het dienstmeisje zwanger maakt, pakt ze zonder veel omhaal haar boeltje en vertrekt met haar dochter naar de stad om nog aktiever te worden. Haar dochter komt in konflikt met haar moeder(en de dan heersende moraal)als ze van twee mannen houdt,van ieder met andere gevoelens. Voor de één,een oudere man met wie ze al vroeg gaat samenwonen Het derde verhaal "Wasilisa Malygina" gaat over de relatie tussen Wasilisa-een jonge arbeidster die aktief is in het partijwerk en werkt aan een 'model' commune huis- en Wladimir-een anarchist

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 18