15 liefde van werkbijen Het bijzondere van haar was dat ze al in de jaren vóór de Revolutie praatte en schreef over het belang van persoon lijke ervaringen in een revo lutionaire maatschappij en m.n over de positie van vrouwen. Ook zette zij zich in voor een aparte vrouwenorganisatie bin nen de Partij. 'Hoe kan iemand die zich marx ist en revolutionaire noemt zoveel over liefde en seksuele moraal praten' vroegen partij genoten zich in die tijd geergerd af."Dat zijn typische proble men van de klein-burgerlijke in telligentsia'.' In de tijd dat ze minister was,had ze een be langrijk aandeel in het tot stand komen van nieuwe wetten op het gebied van huwelijk en echtscheiding,kinderzorg, abortus etc. Haar ideeën over liefdeseksu ele omganghuwelijkscheiding onafhankelijkheid enz. geeft ze in deze roman,een bundeling van drie "liefdesgeschiedenissen" weer. Nieuwe ideeën in een ver anderende maatschappij-van burgerlijk-feodaal naar commu- nisties)het breukvlak van twee tijdperken-waarbij Kollontaj de vrouw de drijfveer laat zijn in de veranderingen in dit persoonlijke vlak; "omdat zij vanuit haar gevoel en wensen al uit de nieuwe ideologie put De man draagt in de seksuele omgang nog altijd de verouderde bagage van de burgerlijke cultuur. Een conflikt is onvermijdelijk". Als een mogelijke oplossing stelt Aleksandra Kollontaj voor om zich in deze roerige tijden naar niet teveel met de liefde in te laten, zolang de mannelijkedraaknog niet in staat is de vrouwelijke 'witte vogel' recht te doen. "Maar de gevangenis van de liefde vermijden is niet de enige oplossing. Er is nog een an- dere-hoewel die voor de meeste "Liefde van werkbijen" geschre ven door Aleksandra Kollon taj,derde uitgave in de serie 'historische romans' van de feministische uitgeverij SARA. Een paar maanden geleden re ageerde mijn broer heel ver baasd,omdat ik nog nooit ge hoord had van Aleksandra Kollontaj. Hij was zo verbaasd omdat Kollontaj een belang rijke revolutionaire was in Rusland begin deze eeuw,die zich al had ingezet voor vrouwen,en ik me nogal bezig hou met de vrouwenbeweging. Dat blijkt ook zo te zijn, maar dat ik nooit van haar ge hoord heb is niet zo gek; ten eerste omdat er maar wei nig artikelen van haar in het Nederlands zijn vertaald. En ten tweede wat ik gehoord, geleerd of gelezen heb over de Russische Revolutie, ging al tijd over mannen; Engels, Lenin,Stalin etc. Wat heel wat wil zeggen,want Kollontaj (1872-1952) was een aktief revolutionaire vóór de revo lutie en in 1917 werd ze minister van Sociale Zaken in het eerste kabinet van Lenin. In haar latere leven was ze ambassadeur voor de Sowjet-Unie in Noorwegen en Mexico(een van de eerste vrouwelijke DAT V/ASm'N

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1980 | | pagina 17