g
I
uit.het leek mij een mak
kelijk verhaal. Maar daar ben
ik na het zien van de film
en het herlezen van het boek
op teruggekomen. Op de een of
andere manier boeit het
boek mij geweldig,ik vind
er steeds meer in,lees het
nu met de encyclopedieeen
mythologieboek en het vreem
de woordenboek naast mij.Om
achter te komen wat de bedoe
ling is van de mythologie
die erin zit.
De zinnen vind ik erg mooi,
maar de vrouwen hebben een
vreemde afstand voor mij,ik
voel wel de liefde,maar
niet de intimiteitik mis
iets,dan denk ik,Mulisch had
het beter over twee mannen kun
nen hebben. In een radio-in
terview zei hij,dat hij
zich erg vrouwelijk voelde
toen hij het boek schreef.
dit vind ik een hele preten
tie. Het kost mij ook veel
moeite om bij de persona
ges in het boek te blijven,
wanneer er bepaalde meningen
worden gegeven,ik hoor het
Mulisch zeggen.
Bijvoorbeeld als Laura en
Silvia praten over het huwe
lijk van Laura,dat mislukt is
om het ontbreken van kin
deren. Op de vraag van Silvia
of het moederschap het hoog
ste is voor een vrouw,ant
woord Lauranatuurlijk niet,
maar wel voor een dochter,
als je je altijd een dochter
voelt,is er maar een manier
om van je moeder af te komen
en dat is om zelf moeder te
worden
Ik krijg hierbij zoiets van,
als ik nou een kind neem,
wordt ik eindelijk verstan
dig,kom ik van mijn eigen
kindzijn af.
En verder: een huwelijk zon
der kinderen zou op de duur
een riskante affaire worden.
Een kind bind twee mensen en
tegelijkertijd is het een
isolatorenz
Zonder kind is alles meteen
•=ni lx/-l ff^ji |x-/
veel feller,als je wilt
kun je ieder moment uit el
kaar gaan.
Zoals bij ons dus,zegt Silvia,
en op dit moment gaat Sil
via haar plannen maken om
dat kind te krijgen.
Kort na dit gesprek bezoeken
zij de premiere van een to
neelstuk over de mythe van
Orfeus en Eurydike,een trage
die. Naar oude griekse tra
ditie wordt de rol van Eu-
rydike door een man gespeeld.
De toneelkriticus Alfred
zegt dat hij het stuk een
melodramatische draak vind
omdat je met twee mannen of
twee vrouwen geen tragedie
kunt maken,zij denken en voe
len gelijk. In de tragedie
staan twee waarheden tegen
over elkaar,de menselijke,
en de goddelijke. Voor Al
fred te vergelijken met
de tegenstellingen die er
tussen vrouwen en mannen
bestaan. Als Laura dit zo
aanhoordvraagt ze zich af
of hij het nu over dit to
neel heeft of over Silvia
en haar,maar ze laat het er
bij
Behalve dat twee vrouwen de
belangrijkste rollen bezet
ten in deze geschiedenis,
heeft het verre van weg met
feminisme-emancipatie en vrou
wenbeweging te maken. Lau
ra zegt ook ergens dat ze
nooit in van die vrouwen-
gettho’s komen,ze bedoelt
natuurlijk vrouwenhuizen.