g I uit.het leek mij een mak kelijk verhaal. Maar daar ben ik na het zien van de film en het herlezen van het boek op teruggekomen. Op de een of andere manier boeit het boek mij geweldig,ik vind er steeds meer in,lees het nu met de encyclopedieeen mythologieboek en het vreem de woordenboek naast mij.Om achter te komen wat de bedoe ling is van de mythologie die erin zit. De zinnen vind ik erg mooi, maar de vrouwen hebben een vreemde afstand voor mij,ik voel wel de liefde,maar niet de intimiteitik mis iets,dan denk ik,Mulisch had het beter over twee mannen kun nen hebben. In een radio-in terview zei hij,dat hij zich erg vrouwelijk voelde toen hij het boek schreef. dit vind ik een hele preten tie. Het kost mij ook veel moeite om bij de persona ges in het boek te blijven, wanneer er bepaalde meningen worden gegeven,ik hoor het Mulisch zeggen. Bijvoorbeeld als Laura en Silvia praten over het huwe lijk van Laura,dat mislukt is om het ontbreken van kin deren. Op de vraag van Silvia of het moederschap het hoog ste is voor een vrouw,ant woord Lauranatuurlijk niet, maar wel voor een dochter, als je je altijd een dochter voelt,is er maar een manier om van je moeder af te komen en dat is om zelf moeder te worden Ik krijg hierbij zoiets van, als ik nou een kind neem, wordt ik eindelijk verstan dig,kom ik van mijn eigen kindzijn af. En verder: een huwelijk zon der kinderen zou op de duur een riskante affaire worden. Een kind bind twee mensen en tegelijkertijd is het een isolatorenz Zonder kind is alles meteen •=ni lx/-l ff^ji |x-/ veel feller,als je wilt kun je ieder moment uit el kaar gaan. Zoals bij ons dus,zegt Silvia, en op dit moment gaat Sil via haar plannen maken om dat kind te krijgen. Kort na dit gesprek bezoeken zij de premiere van een to neelstuk over de mythe van Orfeus en Eurydike,een trage die. Naar oude griekse tra ditie wordt de rol van Eu- rydike door een man gespeeld. De toneelkriticus Alfred zegt dat hij het stuk een melodramatische draak vind omdat je met twee mannen of twee vrouwen geen tragedie kunt maken,zij denken en voe len gelijk. In de tragedie staan twee waarheden tegen over elkaar,de menselijke, en de goddelijke. Voor Al fred te vergelijken met de tegenstellingen die er tussen vrouwen en mannen bestaan. Als Laura dit zo aanhoordvraagt ze zich af of hij het nu over dit to neel heeft of over Silvia en haar,maar ze laat het er bij Behalve dat twee vrouwen de belangrijkste rollen bezet ten in deze geschiedenis, heeft het verre van weg met feminisme-emancipatie en vrou wenbeweging te maken. Lau ra zegt ook ergens dat ze nooit in van die vrouwen- gettho’s komen,ze bedoelt natuurlijk vrouwenhuizen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1979 | | pagina 8