i 8 Tot ziensMarianne (deze brief is op de helft van de kursus geschrevendus na de zesde bijeenkomst Er wordt ook dikwijls zo vre selijk overdreven gedaan met reklame over zeepsoortendie helemaal niet zo wit wassen als gesuggereerd wordt,over maandverbandover b.v. advo- kaat die na 2 minuten nog in S3® VOS-VERSLAG OVER HET ONDER WERP VROUW IN DE REKLAME". Van elke bijeenkomst van een VOS-kursus wordt een verslag gemaakt door de vrouwen zelf. De een vindt het fijner om het alleen te doen,maar anderen vinden het weer fijner om het met z’n tweeën te doen. Hieronder een verslag van een bijeenkomst waar we met el kaar gepraat hebben over "de vrouw in de reklame". verboden moeten worden,zeker in verband met de jongeren die toch al gauw worden beïn vloed door die mooie reklames over roken en drinken. Reklame over b.v. goede voeding is wel erg belangrijk. Die zou er echt moeten zijn en ook o- ver goede boeken en verant woord speelgoed. Reklame is eigenlijk alleen belangrijk voor de fabrikant; door meeer reklame wordt zijn produkt bekend en zodoende ook eerder gekocht. Dat bete kent dat hij meer winst maakt en zodoende ook weer meer kan investeren in nieuwe produk- tenen zo krijgen we een vi- sieuse cirkel. De vrouw in de reklame Vrou wen worden in de reklame al tijd afgebeeld als mooi ,lief en aardig. Reklame zou niet moeten samengaan met enkel mooie vrouwen. Waarom ook niet eens een oudere vrouw als model of een vrouw die niet zo mooi is. Ook wordt er altijd een gezin afgebeeld als ideaalbeeldeen man,een vrouw en meestal twee kinderen,een jongen en een meisje. Dan wordt gesuggereerd dat als je een produkt koopt je een gelukkig gezin hebt. Daar klopt natuurlijk niets van. Het zou heel wat reëeler moeten zijn. Waarom nooit eens een reklame met iemand die werkeloos is of alleenstaand. Ook kinderen worden altijd zo lief afge beeld,net of ze zo uit de was machine komen en altijd even lief en gehoorzaam en nooit met kapotte knieën of flink huilend en ongehoorzaam. Ook de mannen zijn meestal mooi. Waarom niet eens een lelijke man,die zijn er toch ook? te verbreden en je wat meer te verplaatsen in andere situ - aties die de vrouwen hier heb ben Al met al dus een positieve kursus de VOS. En als het afge lopen is zal ik zeer zeker weer een andere bezigheid zoe ken die ik leuk vind. We begonnen de ochtend weer met een rondje goed nieuws. We moesten onszelf een kom- plimentje geven over een goede karaktereigenschap; de een was altijd opgewekt,de ander durft (sinds kort) wat meer te zeggen,weer een ander wat meer te ondernemen enz. Het is best moeilijk om zo iets te zeggen over jezelf, vooral tegen andere mensen, maar het helpt je wel om wat meer zelfvertrouwen te krijgen en dat is toch erg belangrijk. Daarna zijn we begonnen om in een kring te praten over het onderwerp "Vrouw in de re klame" Als eerste kwam de vraag op; "Is reklame wel nodig?" Daar kunnen we van zeggen;Ze ker niet alle reklame is no dig". B.v. de reklames voor alkohol en sigaretten zouden

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1979 | | pagina 10