22 ook ervaren, praat je als vrouw meestal veel vrijer over je ge voelens, over je leven en je huwelijk als er geen mannen bij zijn. Samen praten kost vaak veel tijd, voordat de verschillen in gevoelens en visie tegen elkaar geuit kunnen worden. Het is vaak erg bedreigend om met de verschil len gekonfronteerd te worden. "mannen praten met elkaar niet over zulke dingen. Ik heb altijd met vrouwen gepraat. Toen ik klein was praatte ik met mijn moeder, niet met mijn vader. Toen ik ouder werd praatte ik met meisjes, niet met jongens. En nu heb ik mijn vrouw om mee te pra ten" En dat klinkt logisch, zegt Lil lian. Want het zijn vrouwen die voeden, die troosten. Kleine jongens vertrouwen hun pijn, angsten, fantasieën en hun over winningen het eerst toe aan vrou wen. En voorzover de Amerikaans, maar ook de Nederlandse kuituur mannen toestaat warmte of liefde te uiten, is dat tussen een man en een vrouw, niet tussen twee mannen. Lillian’s eigen ervaring en in vrouwengroepen, de vrouwen beweging en als therapeute brach ten haar ertoe met mannen en vrouwen apart te praten. Dit om dat ze inzicht wilde krijgen in de manier waarop elk van hen de relatie en zijn of haar rol daarin beleefde. En zoals wij zelf Lillian verwerkt deze inter- vieuws in de beschrijving van de gezinnen en in haar konklusies. Je staat er bij het lezen van dit boek vaak versteld van dat zij, als vreemde onderzoekster (nota bene afgestudeerd aan de univer- siteit, waar je als arbeider of arbeidersvrouw toch wel wantrou wig tegenaan zult kijken) zulke persoonlijke verhalen bij zowel mannen als vrouwen los kan maken. En dat niet in 5 gezinnen maar in 50. Door het hele boek heen zie je die verschillen in beleving en mening tussen man en vrouw: in de verwachtingen van het huwelijk; in het beleven van de seksuali teit; de teleurstellingen, de schulden en de schuldgevoelens, de taakverdeling in het gezin, werk van man en vrouw buitens huis, vrije tijd enz. Het boek gaat over gezinnen van blanke handarbeiders. We praten vaak over de onderdrukking van de vrouw in het gezin. Maar ’het gezin' bestaat eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er een aantal overeenkomsten tussen de gezin nen. Ze bestaan uit vader, moeder en kinderen. Ze hebben op het eerste gezicht met dezelfde dingen te maken zoals werk, vrije tijd, kinderopvoeding en inter menselijke relaties. Maar onder de oppervlakte van deze overeen komsten vinden we verschillen. En die verschillen vinden z’n oorzaak vaak in het werk van de vader. Voor mij was dit het eerste boek, waarin niet alleen geschreven wordt over de onder drukking van de vrouw, maar waar in ook de onderdrukking van de man in zijn werk, in de maatschap pij niet vergeten wordt. Want er is natuurlijk een nauwe samenhang tussen de positie van de vrouw t.o.v. de man en de klassepositie die beiden, door het werk van de man, en ook al van hun ouders, in de maatschappij innemen. Het bepaalt voor een groot deel de dagelijk se levenservaring, het bepaalt ook de ervaringen in je jeugd en de verwachtingen van de toe komst. Daaraan werkt natuurlijk mee, dat ze zelf uit een arbeidersgezin komt en ze in haar vroegere werk huwelijks- en gezinstherapeute was. Maar vooral het feit dat ze vrouw is, maakt het gemakke lijker over persoonlijke zaken te praten. Zoals een eenendertig jarige monteur in het boek op merkt heid, angst, opstandigheid, be rusting enz.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1979 | | pagina 26