6.
5. In zekere zin zijn overal al
le mannen lichtelijk gesple
ten - gescheiden van de rea
liteit van het dagelijks le
vensonderhoud. Lat maakt het
makkelijker voor ze om er spel
letjes mee te spelen.
Het is bijna een cliché dat het
vrouwen meer verdriet doet; om
een zoon de oorlog in te stu
ren, of hem te verliezen aan
die oorlog, omdat zij hem ge
baard, gevoed en grootgebracht
hebben. De mannen die die oor
logen verheerlijken hebben al
die dingen niet gedaan, en die
denken oppervlakkiger over de
waarde van het menselijk leven.
Een uur per dag is een lage
schatting van hoeveel tijd je
moet besteden aan het onderhou
den van jezelf. Door dat af te
schuiven op anderen winnen man
nen zeven uren per week - een
werkdag meer om met z'n verstand
en niet met z'n menselijke be
hoeftes bezig te zijn.
Het is niet zo moeilijk te zien
waaruit in de loop der genera
ties de afschuwelijke abstrak-
ties van het moderne leven zijn
voortgekomen.
4. Wapen jezelf met enige ken
nis van de psychologie van
onderdrukte volken, waar dan
ook, en een paar feiten uit
het koninkrijk der dieren. Ik
geef meteen toe dat de theorie
van de leider-wolf, of wie de
baas is bij de gorilla's, be
lachelijk is, maar als laatste
redmiddel komen mannen er altijd
mee. Vertel over bijen. En als
je je echt vijandig voelt, lan*
ceer dan het sexleven van spin
nen. Want dat hebben ze. Zij bijt
zijn kop eraf.
De psychologie van onderdrukten
in niet belachelijk. Joden, im
migranten, negers, en alle
vrouwen hebben dezelfde psycho-
logiese mechanismes ontwikkeld
om te overleven: ze bewonderen
hun onderdrukker, ze verheerlij
ken hun onderdrukker, ze willen
net zo zijn als hun onderdrukker,
en ze willen dat hun onderdruk
ker hen aardig vindt, meestal
omdat de onderdrukker alle macht
heef t
Het is een traumatiese erva
ring voor iemand, die van
zichzelf altijd gedacht heeft
dat hij tegen elke vorm van
onderdrukking of uitbuiting
van het ene menselijk wezen door
het andere is, om zich te rea
liseren dat hij in zijn dagelijks
leven die uitbuiting heeft aan
vaard en in praktijk brengt (en
ervan profiteert); en dat zijn
redenering weinig verschilt van
die van de racist die zegt: "Ne
gers voelen geen pijn" (vrouwen
vinden het niet erg om het klo-
tewerk te doen); en dat de oud
ste vorm van onderdrukking in
de geschiedenis de onderdrukking
is van 50% van de bevolking
door de andere 50%.
dan ook nogal ironies om vrou
wen te vragen: waar zijn jullie
beroemde schilders, staatslie
den enz.? Mevrouw Matisse had
een boetiekje, zodat hij kon
schilderen, en mevrouw Martin
Luther King hield zijn huis
schoon en zorgde voor zijn kin
deren. -
Telkens wanneer er een vorm
van onderdrukking uitsterft
verandert het leven en ont
wikkelen zich nieuwe vormen.
Tijdens de eeuwwisseling wa
ren de Engelse artistokraten
doodsbenauwd bij het idee dat
de arbeiders burgerrechten zou
den krijgen - ze waren er zeker
ven dat dat het einde van de
beschaving en de terugkeer naar
de barbarij zou betekenen. Er
waren zelfs arbeiders die zich
door dit soort ideeën van de
wijs lieten brengen. Precies zo
ging het met het minimumloon,
de afschaffing van de slavernij,
het vrouwenkiesrecht. Het leven
verandert, maar het gaat door.
Laat je niet overtuigen door
welk argument dan ook dat het
einde in zicht is als mannen
ook eens afwassen. Ze zullen
zeggen dat je de revolutie te
genhoudt (hun revolutie), maar
je helpt hem juist verder (jouw