6. 5. In zekere zin zijn overal al le mannen lichtelijk gesple ten - gescheiden van de rea liteit van het dagelijks le vensonderhoud. Lat maakt het makkelijker voor ze om er spel letjes mee te spelen. Het is bijna een cliché dat het vrouwen meer verdriet doet; om een zoon de oorlog in te stu ren, of hem te verliezen aan die oorlog, omdat zij hem ge baard, gevoed en grootgebracht hebben. De mannen die die oor logen verheerlijken hebben al die dingen niet gedaan, en die denken oppervlakkiger over de waarde van het menselijk leven. Een uur per dag is een lage schatting van hoeveel tijd je moet besteden aan het onderhou den van jezelf. Door dat af te schuiven op anderen winnen man nen zeven uren per week - een werkdag meer om met z'n verstand en niet met z'n menselijke be hoeftes bezig te zijn. Het is niet zo moeilijk te zien waaruit in de loop der genera ties de afschuwelijke abstrak- ties van het moderne leven zijn voortgekomen. 4. Wapen jezelf met enige ken nis van de psychologie van onderdrukte volken, waar dan ook, en een paar feiten uit het koninkrijk der dieren. Ik geef meteen toe dat de theorie van de leider-wolf, of wie de baas is bij de gorilla's, be lachelijk is, maar als laatste redmiddel komen mannen er altijd mee. Vertel over bijen. En als je je echt vijandig voelt, lan* ceer dan het sexleven van spin nen. Want dat hebben ze. Zij bijt zijn kop eraf. De psychologie van onderdrukten in niet belachelijk. Joden, im migranten, negers, en alle vrouwen hebben dezelfde psycho- logiese mechanismes ontwikkeld om te overleven: ze bewonderen hun onderdrukker, ze verheerlij ken hun onderdrukker, ze willen net zo zijn als hun onderdrukker, en ze willen dat hun onderdruk ker hen aardig vindt, meestal omdat de onderdrukker alle macht heef t Het is een traumatiese erva ring voor iemand, die van zichzelf altijd gedacht heeft dat hij tegen elke vorm van onderdrukking of uitbuiting van het ene menselijk wezen door het andere is, om zich te rea liseren dat hij in zijn dagelijks leven die uitbuiting heeft aan vaard en in praktijk brengt (en ervan profiteert); en dat zijn redenering weinig verschilt van die van de racist die zegt: "Ne gers voelen geen pijn" (vrouwen vinden het niet erg om het klo- tewerk te doen); en dat de oud ste vorm van onderdrukking in de geschiedenis de onderdrukking is van 50% van de bevolking door de andere 50%. dan ook nogal ironies om vrou wen te vragen: waar zijn jullie beroemde schilders, staatslie den enz.? Mevrouw Matisse had een boetiekje, zodat hij kon schilderen, en mevrouw Martin Luther King hield zijn huis schoon en zorgde voor zijn kin deren. - Telkens wanneer er een vorm van onderdrukking uitsterft verandert het leven en ont wikkelen zich nieuwe vormen. Tijdens de eeuwwisseling wa ren de Engelse artistokraten doodsbenauwd bij het idee dat de arbeiders burgerrechten zou den krijgen - ze waren er zeker ven dat dat het einde van de beschaving en de terugkeer naar de barbarij zou betekenen. Er waren zelfs arbeiders die zich door dit soort ideeën van de wijs lieten brengen. Precies zo ging het met het minimumloon, de afschaffing van de slavernij, het vrouwenkiesrecht. Het leven verandert, maar het gaat door. Laat je niet overtuigen door welk argument dan ook dat het einde in zicht is als mannen ook eens afwassen. Ze zullen zeggen dat je de revolutie te genhoudt (hun revolutie), maar je helpt hem juist verder (jouw

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1979 | | pagina 18