13 in de maatschappij, bn dat is na tuurlijk niet zo vreemd. Vooral homoseksuele mannen hebben het meeste last van de eisen die onze maatschappij stelt aan zich dienen te gedragen". Sinds enkele jaren zijn er ook de flikkers". Zij vinden de inte gratie die het COC voorstaat een aanpassen aan de hetero-normen van de maatschappij. Flikkers, zeggen ze, onderscheiden zich wel degelijk van hetero's, hebben eigen gevoelens, ervaringen, waar ze best voor uit willen komen. Homo's moeten zich niet aan passen aan hetero's, maar anders om. Het is vanzelfsprekend dat bij pogingen van mannen om mannen- emancipatie-initiatieven van de grond te krijgen, de nadruk wordt gelegd op ontmannelijking" van het gedrag. Nadruk op het uiten van gevoelens, emoties, het weer mogen huilen, vloeien bijna lo gies voort uit de onderdrukking van deze eigenschappen bij mannen. Haar die nadruk is ook meteen de oorzaak van de geringe respons van mannen op praatgroepen e.d. Het idee bestaat dat, wil je werken aan je eigen emancipatie, je altijd aardig, lief, zacht en huilachtig moet zijn. Als ik dan een tv-uitzending als "Sien, en hoe zit 't nou met Ot bekijk, dan worct dat vooroordeel alleen maar versterkt, liannepdie zich met emancipatie bezighouden komen over als stu dentikoze, waarschijnlijk part time werkende of werkloze, zach te huilebalken, die elkaar voort durend liggen te aaien. Het idee dat mannenemancipatie identiek is aan homoseksualiteit. De op zet van een dergelijk programma is deels schuldig aan dit idee, maar ook de veel te grote nadruk van groepen op de ontmannelij- king" Het uiten van gevoelens, jezelf zijn, is maar een deel, zij het belangrijk deel, van manneneman cipatie. Kritiek op de rol, de machts positie en het niet uiten van gevoelens, moet dan wel plaats vinden daar waar veel mannen hoe mannen zijn, daar waar veel mannen on derdrukkend ten aanzien van vrou- rooie wen zijn. Werken aan mannenemancipatie be tekent kritiek uitoefenen, bin nen bedrijven, vakbonden, ambte narenapparaat, kerk, politieke partijen, onderwijs, gezin, uni- versiteit en alle andere institu ties waar mannen het voor het zeg gen hebben. Dat is moeizaam maar belangrijk werk. Praatgroepen van mannen okee, maar dan wel binnen de instituties want daar moeten de veranderingen komen. Initiatieven van mannen m.b.t. hun eigen emancipatie mag geen klakkeloze imitatie zijn van de vrouwenbeweging. Het is toch te gek dat vrouwen zouden moeten gaan vertellen hoe wij mannen ons dienen te emanci peren. Kritiek op jezelf en je positie, het afstaan van een aantal pri vileges is vreselijk moeilijk. Vaak is de onderdrukking duide lijk, zoals een nog altijd dis- kriminerende wetgeving, erfrecht, kostwinnerschap, maar vaker juist heel subtiel: "Ér waren wel een paar honderd man aanwezig", "jon gens, laten we gaan", "vrouwen kunnen niet voetballen"het on begrip van mannen bij menstruatie.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 15