12
hij/zij mogelijkheden krijgt
aangereikt om zijn/haar eigen
leefwereld te onderzoeken en te
verkennen, en zonodig, beetje
voor beetje te veranderen.
Door de veranderende fantasie
leert het kind nadenken (ook af-
fektief) over de wereld om hem
heen, en helpt het zich te eman
ciperen, bewust te worden.
Dit boekje kan zeker aanbevolen
worden. Het heeft een systema-
tiese aanpak en de recensies
over de boeken zelf zijn goed
leesbaar en bieden veel informa
tie
Ook LOVER, het driemaandelijkse
literatuuroverzicht voor de
vrouwenbeweging, besteedt aan
dacht aan boeken voor kinderen.
In de Zomerlover 1977 pleit Joke
Linders-Nouwens ervoor, dat het
kinderboek niet alleen op de
'boodschap' beoordeeld wordt,
maar ook op de taal en vorm.
"Boeken waarin vaders de afwas
coen en Marietje net zo slim of
slimmer is dan Jantje zijn niet
automaties ook beter"Niet al
leen de inhoud bepaalt of een
boek kwaliteiten heeft. Zij moe
ten in hun geheel de toets der
kritiek kunnen doorstaan".
De tekstenredaktie van Lover
heeft de volgende kriteria voor
de inhoud, het overbrengen van
waarden, geformuleerd.
."Maakt het boek vrouwen en meis
jes bewust van hun rol en hun
situatie en bevestigt het niet
slechts bestaande patronen?
Laat de rol van het meisje (de
vrouw) in het boek een positieve
indruk achter? Worden de vrouwe
lijke figuren niet altijd uitge
beeld als het ondergeschikte,
verzorgende en volgzame stereo
tiep, maar zijn er mogelijkheden
tot het ontplooien van eigen ka-
paciteiten, is er waardering
voor initiatieven en zelfver
trouwen, openheid voor verande
ring, e.d.?
-Werkt het boek mee aan deop
waardering' van zogenaamde
'vrouwelijke' waarden zoals ge
voel, emotionaliteit, intuïtie,
subjektiviteitkoestering en
verzorging, goed zijn in mense
lijke relaties e.d.? In feite
zijn dit algemeen menselijke
waarden, die door de manier
waarop de samenleving in elkaar
zit (de arbeidsverdeling tussen
mannen en vrouwen, de opvoeding
van jongens en meisjes) meer bij
vrouwen dan bij mannen ontwik
keld zijn. Komen dit soort ei
genschappen ook voor bij jongens/
mannen in het boek en worden ze
daar positief gewaardeerd? Wor
den koestering, verzorging, e.d.
als positief en niet stereotiep
gepresenteerd?
•Roept het boek een beeld van de
samenleving op dat de lezers
meer inzicht geeft in maatschap
pelijke en politieke situaties
zoals de verdeling arm-rijk;
derde-wereld-problematiek en
gastarbeiders; andere rassen en
bevolkingsgroepen; milieuvervui
ling en politiek; oorlog en vre
de; andere samenlevingsvormen
zoals onvolledige gezinnen, kom-
munes, tehuizen, alternatieve
rolverdelingen, andere gezags-
situaties?
In de lentelover 1978 geeft Joke
Linders-Nouwens een krities
overzicht van de groepen die
kinderboeken onderzocht en be
oordeeld hebben.
Naast het Plus-Min-boek van MVM
zijn dat de Rooie Vrouwen in de
Partij van de Arbeid, met
"Daar was laatst een meisje loos"
Zij hebben kinderboeken alleen
krities bekeken op de rolverde
ling tussen meisjes en jongens
en vrouwen en mannen. Zij lazen
daarvoor een aantal door de bi
bliotheken veel uitgeleende kin
derboeken en ook de 20 boeken
die sinds 1954 met de Gouden
Griffel zijn bekroond. Veel van
die boeken zijn echter veelal te
oud om een alternatieve aanpak
te kunnen verwachten.