12 hij/zij mogelijkheden krijgt aangereikt om zijn/haar eigen leefwereld te onderzoeken en te verkennen, en zonodig, beetje voor beetje te veranderen. Door de veranderende fantasie leert het kind nadenken (ook af- fektief) over de wereld om hem heen, en helpt het zich te eman ciperen, bewust te worden. Dit boekje kan zeker aanbevolen worden. Het heeft een systema- tiese aanpak en de recensies over de boeken zelf zijn goed leesbaar en bieden veel informa tie Ook LOVER, het driemaandelijkse literatuuroverzicht voor de vrouwenbeweging, besteedt aan dacht aan boeken voor kinderen. In de Zomerlover 1977 pleit Joke Linders-Nouwens ervoor, dat het kinderboek niet alleen op de 'boodschap' beoordeeld wordt, maar ook op de taal en vorm. "Boeken waarin vaders de afwas coen en Marietje net zo slim of slimmer is dan Jantje zijn niet automaties ook beter"Niet al leen de inhoud bepaalt of een boek kwaliteiten heeft. Zij moe ten in hun geheel de toets der kritiek kunnen doorstaan". De tekstenredaktie van Lover heeft de volgende kriteria voor de inhoud, het overbrengen van waarden, geformuleerd. ."Maakt het boek vrouwen en meis jes bewust van hun rol en hun situatie en bevestigt het niet slechts bestaande patronen? Laat de rol van het meisje (de vrouw) in het boek een positieve indruk achter? Worden de vrouwe lijke figuren niet altijd uitge beeld als het ondergeschikte, verzorgende en volgzame stereo tiep, maar zijn er mogelijkheden tot het ontplooien van eigen ka- paciteiten, is er waardering voor initiatieven en zelfver trouwen, openheid voor verande ring, e.d.? -Werkt het boek mee aan deop waardering' van zogenaamde 'vrouwelijke' waarden zoals ge voel, emotionaliteit, intuïtie, subjektiviteitkoestering en verzorging, goed zijn in mense lijke relaties e.d.? In feite zijn dit algemeen menselijke waarden, die door de manier waarop de samenleving in elkaar zit (de arbeidsverdeling tussen mannen en vrouwen, de opvoeding van jongens en meisjes) meer bij vrouwen dan bij mannen ontwik keld zijn. Komen dit soort ei genschappen ook voor bij jongens/ mannen in het boek en worden ze daar positief gewaardeerd? Wor den koestering, verzorging, e.d. als positief en niet stereotiep gepresenteerd? •Roept het boek een beeld van de samenleving op dat de lezers meer inzicht geeft in maatschap pelijke en politieke situaties zoals de verdeling arm-rijk; derde-wereld-problematiek en gastarbeiders; andere rassen en bevolkingsgroepen; milieuvervui ling en politiek; oorlog en vre de; andere samenlevingsvormen zoals onvolledige gezinnen, kom- munes, tehuizen, alternatieve rolverdelingen, andere gezags- situaties? In de lentelover 1978 geeft Joke Linders-Nouwens een krities overzicht van de groepen die kinderboeken onderzocht en be oordeeld hebben. Naast het Plus-Min-boek van MVM zijn dat de Rooie Vrouwen in de Partij van de Arbeid, met "Daar was laatst een meisje loos" Zij hebben kinderboeken alleen krities bekeken op de rolverde ling tussen meisjes en jongens en vrouwen en mannen. Zij lazen daarvoor een aantal door de bi bliotheken veel uitgeleende kin derboeken en ook de 20 boeken die sinds 1954 met de Gouden Griffel zijn bekroond. Veel van die boeken zijn echter veelal te oud om een alternatieve aanpak te kunnen verwachten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 14