11 over de be- Kin- Zelden komen er meisjesboeken voor waarin de heldinnen worden aangemoedigd om lichamelijk sterk te zijn, om intellektueel aktief of ondernemend te zijn. Feministen stellen zich tot doel een nieuw soort kinderboek op de markt te brengen, boeken waarin afgebakende seksrollen niet meer voorkomen De Nederlandse taal duidt te recht een kind met 'het' aan, en heeft het dan over zowel jongens als meisjes. Het kind moet onbe perkte keuzemogelijkheden gebo den worden. Beide seksen moeten worden aangemoedigd om ook al die mogelijkheden te onderzoeken. krijgen vanuit hun verschil in sekse een verschillende rol op gelegd en dat is 'natuurlijk'), ook jongens worden verminkt door de druk die op hen wordt uitge oefend om toch vooral te wed ijveren, iets tot stand te bren gen, emoties, tederheid en ge voeligheid te onderdrukken. Zoals in één van de boeken staat: "Hij voelde tranen in zijn ogen komen, maar hij veegde ze weg met z'n hand. Jongens van 8 jaar huilen niet zei hij tegen zich zelf" Ook de speciale betiteling 'meis jesboek' of 'jongensboek' moet verdwijnen. Nu is het zo dat het indelen van kinderboeken in deze twee kategorieën betekent dat er voor jongens een hele serie boeken is die ze bepaald niet moeten lezen, want 'welke zich zelf respekterende jongen leest boeken over meisjes'. Aan de andere kant hebben meisjes een veel grotere keuze, want die le zen wél jongensboeken met de boodschap dat de daarin beschre ven aktiviteiten bestemd zijn voor jongens,en voor meisjes die als 'jongensachtige meisjes' te boek staan. Als ze jong zijn worden jongensachtige'meisjes vaak door ouders, omgeving en vriendjes nog wel geaksepteerd en er wordt om gelachen. Maar als ze de puberteit naderen verwachten diezelfde ouders en vriendjes dat jongensachtige meisjes hun passieve en onder geschikte rol als 'dame' en 'moe der' innemen volgens het patroon waaraan de samenleving zijn goed keuring heeft gehecht. En de meisjesboeken voor alle leeftijden leren ons dan dat de kwaliteiten die aan die rol kle ven huishoudelijke en moederlij ke belangstelling, behulpzaam heid, lichamelijke aantrekkelijk heid en goede manieren zijn. Meisjes werken als vroedvrouw, verpleegster, werkster, naaister, bibliothekaresseonderwijzeres, etc Het tweede artikel is van Peter van den Hoven:"kinderteksten en kritiese pedagogie". Dit artikel gaat o.a. levingswereld van het kind, deren leren het beste wanneer zij worden benaderd met zaken die zij herkennen uit hun eigen belevingswereld (dat is iets an ders dan leefwereld)En bele vingswereld moet je dan zien als zijn/haar eigen emotionele en intellektuele reflektie (weer spiegeling) over de leefwereld. In die belevingswereld speelt fantasie een grote rol. Maar belangrijk is om belevings wereld en konkrete leefwereld met elkaar te verbinden, zodat kinderen krities komen te staan t.a.v. die leefwereld. Van den Hoven maakt een onder scheid tussen aanpassende fanta sie en veranderende fantasie. Aanpassende fantasie is het ge bruik van fantasie in kinderli teratuur, die kinderen wegtrekt van hun eigen maatschappelijke leefwereld en ze een toverwereld voorspiegelt Daartegenover staat de verande rende fantasie, fantasie die wel betrokken is op de eigen leefwereld van het kind, waarbij het kind affektief (gevoelsma tig) en kognitief (in kennis en inzicht) op zijn eigen nivo wordt aangesproken en waardoor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 13