boekennieuws
10
Kinderboeken onderzocht
Omdat het sinterklaasfeest weer
in het verschiet komt, willen we
in deze krant aandacht besteden
aan kinderboeken. Want, zoals
Elena Belotti in haar boekje
'Zo worden kleine meisjes groot'
aangeeft, ook kinderboeken heb
ben hun invloed binnen de op
voeding, binnen het aanleren en
je eigen maken van een bepaald
rolpatroon en denkrichting.
Vergeleken bij de oude sprookjes
is er ook in de nieuwe kinder
boeken vaak nog weinig veranderd.
Ze laten meisjes vaak zien als
zachte, passieve, zwijgzame we
zens, die glimlachen, met poppen
spelen en taartjes maken. Jon
gens zijn vaker de hoofdpersoon
en kamperen, bou-
gaan op onderzoek
van het boek,
wen hutten,
uit, etc.
Als ouder is het moeilijk om uit
die hoos van boeken de juiste te
kiezen. Daarom hebben een aantal
groepen een onderzoek gedaan en
daarover een brochure uitgegeven.
In dit artikel wil ik een paar
van deze groepen aan het woord
laten. In de eerste plaats is
dat
Plus-Min-Boek 1978 van M.V.M.-
werkgroep Twente
een onderzoek naar de inhoud van
het kinderboek voor de leeftijds
groep van 6 tot 9 jaar. In dit
boekje worden ongeveer 100 boe
ken (waaronder ook schoolboek
jes) beoordeeld en het kreeg als
titel Plus-Min-boekomdat dui
delijk werd dat in veel boeken
zowel positieve als negatieve
punten te vinden zijn.
Ze hebben eerst geformuleerd wat
volgens hen een goed kinderboek
is
'Een goed boek moet een kind een
waardevolle beleving, een intens
fijn gevoel geven, het moet het
kind gelegenheid bieden zijn
eigen gevoelens en ervaringen te
verwerken, het moet zowel kwa
tekst als kwa illustraties aan
sluiten bij de ervarings- en be
levingswereld van het kind en
die wereld uitbreiden en verrij
ken. Als een kind een aan fijn
milieu gebonden boek leest, her
kent het zijn eigen situatie en
vindt het daarin zijn eigen leef
patroon bevestigd, maar datzelf
de kind moet ook via een boek
kunnen ervaren dat niet iedereen
in gelijke omstandigheden ver
keert, dat niet iedereen het
zelfde is, hetzelfde denkt en
de dingen op dezelfde wijze be
leeft, dat iedereen -net als hij
zelf- een individu is met gevoe
lens die gerespekteerd moeten
worden"jammer dat hier weer
over hij en zijn gesproken
wordt)
Daarna wordt nog ingegaan op de
wijze waarop die beïnvloeding
plaats zou kunnen vinden.
De beoordelingsmethode waaraan
de kinderboeken onderworpen wor
den, omvat 2 delen:
Inhoudwaarin een korte samen
vatting van het verhaal, achter
grond en wereldbeeld, rolverde
ling, beleving door het kind en
mogelijke beïnvloeding ter spra
ke komt; en
Vorm, waarbij taalgebruik, il
lustraties, formaat en leeftijd
worden beoordeeld.
Vóór in 't boekje zijn 2 artike
len opgenomen die meer licht
moeten werpen op de problemen en
opvattingen, die het Plus-Min-
boek aan de orde wil stellen.
Het eerste is van Anneke Roose-
laar over seksrollen in de kin
derliteratuur
In dit artikel stelt ze dat het
van vitaal belang is om kinder
boeken en vooral schoolboeken te
herzien, ze aan te passen aan de
werkelijkheid, want niet alleen
meisjes zijn slachtoffer van dit
seksisme, (mannen en vrouwen