boekennieuws 10 Kinderboeken onderzocht Omdat het sinterklaasfeest weer in het verschiet komt, willen we in deze krant aandacht besteden aan kinderboeken. Want, zoals Elena Belotti in haar boekje 'Zo worden kleine meisjes groot' aangeeft, ook kinderboeken heb ben hun invloed binnen de op voeding, binnen het aanleren en je eigen maken van een bepaald rolpatroon en denkrichting. Vergeleken bij de oude sprookjes is er ook in de nieuwe kinder boeken vaak nog weinig veranderd. Ze laten meisjes vaak zien als zachte, passieve, zwijgzame we zens, die glimlachen, met poppen spelen en taartjes maken. Jon gens zijn vaker de hoofdpersoon en kamperen, bou- gaan op onderzoek van het boek, wen hutten, uit, etc. Als ouder is het moeilijk om uit die hoos van boeken de juiste te kiezen. Daarom hebben een aantal groepen een onderzoek gedaan en daarover een brochure uitgegeven. In dit artikel wil ik een paar van deze groepen aan het woord laten. In de eerste plaats is dat Plus-Min-Boek 1978 van M.V.M.- werkgroep Twente een onderzoek naar de inhoud van het kinderboek voor de leeftijds groep van 6 tot 9 jaar. In dit boekje worden ongeveer 100 boe ken (waaronder ook schoolboek jes) beoordeeld en het kreeg als titel Plus-Min-boekomdat dui delijk werd dat in veel boeken zowel positieve als negatieve punten te vinden zijn. Ze hebben eerst geformuleerd wat volgens hen een goed kinderboek is 'Een goed boek moet een kind een waardevolle beleving, een intens fijn gevoel geven, het moet het kind gelegenheid bieden zijn eigen gevoelens en ervaringen te verwerken, het moet zowel kwa tekst als kwa illustraties aan sluiten bij de ervarings- en be levingswereld van het kind en die wereld uitbreiden en verrij ken. Als een kind een aan fijn milieu gebonden boek leest, her kent het zijn eigen situatie en vindt het daarin zijn eigen leef patroon bevestigd, maar datzelf de kind moet ook via een boek kunnen ervaren dat niet iedereen in gelijke omstandigheden ver keert, dat niet iedereen het zelfde is, hetzelfde denkt en de dingen op dezelfde wijze be leeft, dat iedereen -net als hij zelf- een individu is met gevoe lens die gerespekteerd moeten worden"jammer dat hier weer over hij en zijn gesproken wordt) Daarna wordt nog ingegaan op de wijze waarop die beïnvloeding plaats zou kunnen vinden. De beoordelingsmethode waaraan de kinderboeken onderworpen wor den, omvat 2 delen: Inhoudwaarin een korte samen vatting van het verhaal, achter grond en wereldbeeld, rolverde ling, beleving door het kind en mogelijke beïnvloeding ter spra ke komt; en Vorm, waarbij taalgebruik, il lustraties, formaat en leeftijd worden beoordeeld. Vóór in 't boekje zijn 2 artike len opgenomen die meer licht moeten werpen op de problemen en opvattingen, die het Plus-Min- boek aan de orde wil stellen. Het eerste is van Anneke Roose- laar over seksrollen in de kin derliteratuur In dit artikel stelt ze dat het van vitaal belang is om kinder boeken en vooral schoolboeken te herzien, ze aan te passen aan de werkelijkheid, want niet alleen meisjes zijn slachtoffer van dit seksisme, (mannen en vrouwen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 12