8
Bij de geboorte begint het ver
wachtingspatroon dat bij een
meisje of een jongen hoort zich
in een verschil in houding en
handelen van de ouders om te
zetten. En de kinderen zullen
overeenkomstig die verwachting
reageren. Dit simpele feit
leidt er onherroepelijk toe dat
kinderen van verschillende sek
se ook heel verschillende er
varingen zullen hebben.
Belotti geeft in haar boek hier
meerdere voorbeelden van, in de
verschillende levensjaren van
een kind.
Volgens Belotti zijn het de vrou
wen die in de opvoeding de be
langrijkste rol spelen. Zij zijn
het die het kind tot jongen of
meisje "maken".
In haar voorwoord zegt ze dat de
kritiek die in dit boek tegen
vrouwen uitgesproken wordt niet
bedoeld is als beschuldiging,
maar als aansporing bewust te
worden van het aangeleerde ge
drag en dit te wijzigen. Dat wil
niet zeggen dat meisjes opgevoed
moeten worden naar een mannelijk
model, maar ieder mens moet zich
kunnen ontwikkelen op zijn eigen
hem passende manier, ongeacht
zijn geslacht.
Twee psychologiese processen
spelen in die opvoeding tot jon
gen of meisje een rol: imitatie
en identifikatieHet eerste is
dat t kind leert door naboot
sing van wat 't ziet van volwas
senen. Het kind imiteert vooral
de persoon die hem het meest na
staat. Het imitatievermogen is
tijdens de eerste levensjaren op
z'n hoogtepunt en wordt daarna
minder. Terwijl imitatie een ge
drag of houding nabootst, gaat
identifikatie veel dieper."Het
is een psychologies proces, waar
in iemand zich een voorkomen,
een eigenschap of kenmerk van
iemand anders eigen maakt en to
taal of gedeeltelijk verandert
naar het model van die andere.
De persoonlijkheid vormt en ont
wikkelt zich door een hele reeks
identifikaties"
Een onderzoek in Amerika toonde
aan dat moderne ouders, zonder
dat ze het zelf door hadden,
toch nog verschil tussen een
jongens- en een meisjesbaby maak
ten. Niet alleen worden meisjes
en jongetjes verschillend aange
kleed, krijgen ze verschillend
speelgoed en wordt er verschil
lend met hen gespeeld, ze worden
ook verschillend zindelijk ge
maakt: meisjes eerder en stren
ger
Ook de ontdekking van de eigen
geslachtsorganen verloopt ver
schillend. Jongetjes wordt veel
gemakkelijker toegestaan met hun
piemel te spelen dan meisjes met
hun kut en dat laatste woord is
op dit moment nog steeds een ta
boe
En zo geeft ze door het hele
boek heen voorbeelden van het
verschil dat tussen een meisje
en een jongen gemaakt wordt en
wat voor uitwerking dat heeft
op het kind.
Daarbij wordt vooral het meisje
vanaf het begin van haar leven
in haar ontwikkeling geremd, zo
wel lichamelijk als in haar le
venslust, kreatieve energie, in
ventiviteit en zelfstandigheid,
waardoor ze op alle gebieden
weinig zelfvertrouwen krijgt.
En deze "onderdrukking" gaat
lang niet altijd zachtaardig.
Op een aantal konklusies die Be
lotti trekt bestaat binnen de
vrouwenbeweging wel kritiek.
Zo vond ik in Socialisties-Femi-
nistiese Teksten I in een arti
kel van Joyce Outshoorn het vol
gende
Volgens Belotti zijn meisjes ge
broken met een jaar of drie. In
haar boek ontbreken alle momen
ten van verzet tegen het proces
van vervrouwelijking die we ons
zelf toch nog kunnen herinneren.
Zoals het feit dat we een jongen
wilden zijn en ons daar ook naar
gedroegen (vloeken, bomen klim
men, stoer doen)
Volgens Germaine Greer waren we
pas in de puberteit aangepast t
aan onze vrouwelijke rol.
-:?b-