8 Bij de geboorte begint het ver wachtingspatroon dat bij een meisje of een jongen hoort zich in een verschil in houding en handelen van de ouders om te zetten. En de kinderen zullen overeenkomstig die verwachting reageren. Dit simpele feit leidt er onherroepelijk toe dat kinderen van verschillende sek se ook heel verschillende er varingen zullen hebben. Belotti geeft in haar boek hier meerdere voorbeelden van, in de verschillende levensjaren van een kind. Volgens Belotti zijn het de vrou wen die in de opvoeding de be langrijkste rol spelen. Zij zijn het die het kind tot jongen of meisje "maken". In haar voorwoord zegt ze dat de kritiek die in dit boek tegen vrouwen uitgesproken wordt niet bedoeld is als beschuldiging, maar als aansporing bewust te worden van het aangeleerde ge drag en dit te wijzigen. Dat wil niet zeggen dat meisjes opgevoed moeten worden naar een mannelijk model, maar ieder mens moet zich kunnen ontwikkelen op zijn eigen hem passende manier, ongeacht zijn geslacht. Twee psychologiese processen spelen in die opvoeding tot jon gen of meisje een rol: imitatie en identifikatieHet eerste is dat t kind leert door naboot sing van wat 't ziet van volwas senen. Het kind imiteert vooral de persoon die hem het meest na staat. Het imitatievermogen is tijdens de eerste levensjaren op z'n hoogtepunt en wordt daarna minder. Terwijl imitatie een ge drag of houding nabootst, gaat identifikatie veel dieper."Het is een psychologies proces, waar in iemand zich een voorkomen, een eigenschap of kenmerk van iemand anders eigen maakt en to taal of gedeeltelijk verandert naar het model van die andere. De persoonlijkheid vormt en ont wikkelt zich door een hele reeks identifikaties" Een onderzoek in Amerika toonde aan dat moderne ouders, zonder dat ze het zelf door hadden, toch nog verschil tussen een jongens- en een meisjesbaby maak ten. Niet alleen worden meisjes en jongetjes verschillend aange kleed, krijgen ze verschillend speelgoed en wordt er verschil lend met hen gespeeld, ze worden ook verschillend zindelijk ge maakt: meisjes eerder en stren ger Ook de ontdekking van de eigen geslachtsorganen verloopt ver schillend. Jongetjes wordt veel gemakkelijker toegestaan met hun piemel te spelen dan meisjes met hun kut en dat laatste woord is op dit moment nog steeds een ta boe En zo geeft ze door het hele boek heen voorbeelden van het verschil dat tussen een meisje en een jongen gemaakt wordt en wat voor uitwerking dat heeft op het kind. Daarbij wordt vooral het meisje vanaf het begin van haar leven in haar ontwikkeling geremd, zo wel lichamelijk als in haar le venslust, kreatieve energie, in ventiviteit en zelfstandigheid, waardoor ze op alle gebieden weinig zelfvertrouwen krijgt. En deze "onderdrukking" gaat lang niet altijd zachtaardig. Op een aantal konklusies die Be lotti trekt bestaat binnen de vrouwenbeweging wel kritiek. Zo vond ik in Socialisties-Femi- nistiese Teksten I in een arti kel van Joyce Outshoorn het vol gende Volgens Belotti zijn meisjes ge broken met een jaar of drie. In haar boek ontbreken alle momen ten van verzet tegen het proces van vervrouwelijking die we ons zelf toch nog kunnen herinneren. Zoals het feit dat we een jongen wilden zijn en ons daar ook naar gedroegen (vloeken, bomen klim men, stoer doen) Volgens Germaine Greer waren we pas in de puberteit aangepast t aan onze vrouwelijke rol. -:?b-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 10