5 De vrouw in de reclame Rosalie Smits Bregje Verder lezen over dit onderwerp De vrouwen die in de reclame gebruikt worden zijn niet altijd dezelfde types. Het is afhanke lijk van de reclame of er een oude re plattelandsvrouw gebruikt wordt of een mooie slanke vrouw. Wel schemert in iedere reclame door Verslag van de thema-avond "Vrouw en Reclame" Uit stapels tijdschriften wer den de reklameadvertenties be keken en wanneer goed bevonden (dus fout) uitgeknipt en opge plakt Onderwij 1 speelde er mu ziek en werd er druk gepraat over t onderwerp. De tijd ging zo snel om en toen kwam iedere groep met z'n af fiche.Er waren prachtige bij die je zo aan de muur zou wil len hebben en ik ben dan ook vast van plan om er op een druile rige middag nog eens een te ma ken voor mezelf. Gezegd moet worden dat de mooi ste de vrouw als lustobjekt was; natuurlijk hadden ze 't wel 't gemakkelijkst want jammer ge noeg ziet men de vrouw nog het liefst zo.Er waren ook zeer geestigevooral met uit z'n ver band gerukte teksten kreeg je komische effecten en ook heel ernstige(mode) Alles bij elkaar vond ik het een zeer geslaagde avond. dat je als vrouw mooi, slank, lief en moederlijk moet zijn. Bij allerhande produkten worden deze uitspraken gebruikt. Reclame is zeer rolbevestigend voor de vrouw in deze maatschappij Brochure"Vrouw en Reclame" De Echte Lola voor Jou Werkgroep Politieke Ekonomie van de Vrouw. Uitgave: Polek/Studium Generale. Brochure: M.E.R.K. toch hoe sterk 47x tegen het zere been Ervaringen van de meld- en regelkamer Uitgave: M.V.M.Postbus 746, Den Haag. Twee vrouwen van de Polek- vrouwengroep van de Hogeschool, Katrien en Garda, hielden een inleiding over dit onderwerp. Hiervoor waren ze gevraagd om dat deze groep zich een tijd be zig heeft gehouden met dit thema. Dit heeft geleid tot de uitgave van de brochure "Vrouw en Reclame", waarin dieper in wordt gegaan op de achtergronden van reclame en de rol die de vrouw daarin vervult. Na de korte inleiding werd de avond gezellig en ludiek voortgezet. De vrouwen gingen in groepjes bij elkaar zitten met scharen en 'n grote tube lijm,en iedere groep nam een stereotype vrouw vor z'n rekening zoals die in de reklame voorkomen en door de in- leidsters op een rijtje waren ge zet. Er waren: de vrouw als lustobjektals moeder, als huisvrouw,als modepop,als onderdanige gastvrouw,als verzorg ster en als passieve partner. Iedere groep ging een groot affiche maken of een collage of hoe je 't wilt noemen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1978 | | pagina 7