het wette drama 6 een erotisch ko- F ook niet gemakkelijk hoor. Het schreeuwend gebrek aan enig talent of oorspronkelijkheid wordt handig verdoezeld. Als een trotse lakei stapt van der Meyden door de stinkende stallen van een glinsternde schijn wereld, waar je al1^ ziet behalve ooit één enkele echte emotie. Kunst kom je zelden tegen, iets nieuws hoor je nooit. "Ik geef de mensen wat ze willen". Af! Willen wij stenen voor brood? Ik geef mijn kind toch ook geen fopspeen met mosterd als het hongerig huilt. Willen we bekogeld worden met kaviaar, in het gezicht gespuugd met champagne? Willen we week in week uit, horen, dat vrouwen ijdel, zwoel, verslindend, dom, opgejaagd, verscheurd en dronken zijn? Van der Meyden vermomt zich als heelmeester en hurkt neer bij de ge wone vrouwen, niet om ze aan wat meer inzicht, zelfkennis of wijs heid te helpen, maar om zichzelf aan geld te helpen. Hij wil ons de échte vrouw (zoals u en ik) achter de artieste laten zien, opdat wijcn. zelf daarin kunnen 'herkennen'. Daartoe richt hij gniffelend en gnuivend de schijnwerper op een zingende mamapop, nijn en een gorgelend nijlpaard en interviewt hij een sprakeloze goudvis Op vernuftige wijze weet Van der Meyden ook de verdiensten van een werkelijk kapabele vrouw (Sonja Barend bijvoorbeeld) op rekening van een man te schuiven. De man die haar begeleidt is dan degenen, die het eigenlijke werk doet, hij schrijft de teksten, hij regisseert, hij moet haar alles voorzeggen. Zonder hem was zij nog minder dan niets. De mannelijke sterren daarentegen bereiken (volgens de privé- kolommen) alles uit eigen kracht. Hun platina en diamenten echtgeno tes fungeren uitsluitend als uitstalkast van hun weelde. Zij doen mij denken aan de weeëge vrouwen die altijd zo staan te lachen en te klappen achter ministers en presidenten. Bij Van der Meyden krijgen ze echter veel pluimpjes, hij kiest geestdriftig voor de passieve afhankelijke vrouw. i i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1977 | | pagina 8