I
i
THEMA AVOND
allerlei
de positie van de man.Omdat
die,zelfs al hoort niet iedere
man tot de heersende klasse,
toch in ieder geval altijd
minder onderdrukt wordt dar»
de vrouw.
“•’qr wil
da111c z
c <ia(^ ei -
k allang een verouderd
begrip roeten zijn,omdat 't
in een tijd. a].s deze,waarin
iedereen de mond vol heeft
over gelijke kansen allang
Ingevuld had moeten zijn.
Vrouwenemancipatie meet de
positie van de vrouw af naar
Feminisme meet de positie van
de vrouw(en de man) niet af r
naar andere groepen,maar stelt
een fundamentele kwalitatieve
verandering van ons bestaan
voorfeminisme concentreert
zich op waarden die tot nu
toe vooral aan de vrouwen toe
geschreven worden,de zogenaam
de zachte waarden,de gevoels
waarden,de irrationele "vrou
welijke "waarden.
Maar feminisme is niet aan één
sekse gebonden en er bestaan
heel wat verzwegen individuen
en groepen,die heel wat femi-
nistischer opereren dan meni
ge "geemancipeerde" vrouw of
vrouwengroep.
ipa*. is ni-et
nha len
?t café zqt dus goed vol
(er was zelfs een man mee
naar binnen "geslopen"die
na. enige aarzeling en gepraat
vanznou ja,als hij nou alleen
uistoren en belooft
n mond dicht houdt
ep nee,want dan moeten we de
volgende keer ook mannen bin
nen laten en waar blijf je
dan met je vrouwencaféde deur
werd gewezen,waar ie toch vlak
bij zat)toen Hanneke,alleen
achter een tafeitje,begon te
vertellen over vrouwenemanci
patie en feminisme in de lite
ratuur Niet "de literatuur",
maar vrouwenliteratuurproza
•en poëzie,door vrouwen ge
schreven (en literatuur is
"dat wat door blanke mannen
tot literairhistorische hand
boeken wordt toegelaten").
Voor de benadering van vrouwen
literatuur is het essentieel
of je kiest voor de vrouwen-
emancipatorische of feminis
tische weg.
Bij de eerste benadering zou
je je kunnen afvragen:
-komen vrouwelijke auteurs
evenredig aan bod bij de
uitgeversrecensenten, ana
lyses? 12
-zo niet,waarom niet?
1
i
i
;me;