thema:
verslag 4meL
s
vervolg thema- avonden
Reaktie van de samenstelsters
van de tema-avond 'opvoeding'.
Er waren enkele groepjes waar
alleen maar jonge mensen in za
ten die zelf nog geen gezin
hebben en dus weinig of geen er-
A varing met verschillende situ-
l&aties hadden. De diskussies ver
sliepen hier dan ook vrij moei
zaam. Het is dan ook belangrijk
dat we proberen dat jong en oud
bij elkaar gaat zitten, ongeacht
het tema. Juist door een kon-
frontatie met verschillende er
varingen en meningen leer je van
elkaar
Uit de korte gesprekjes die wij
hadden met de verschillende
groepjes werd voor ons duidelijk
dat de gesprekken over opvoe
ding zinniger waren dan datgene
wat naar voren kwam uit de ver
slagen. De teksten zijn erg sum
mier. Wij misten in de verslag-
jes iets over persoonlijke er
varingen en vergelijkingen met
elkaar. Er is alleen maar beves
tigend op de vragen geantwoord
zonder redenen aan te geven
waarom men er zo over dacht.
Het is op deze manier moeilijw
om een evaluatie te maken. Om/
deze teleurstelling verder teM
voorkomen hebben wij het vol
gende voorstel: een groepje
vrouwen dat een tema-avond voor
bereidt zodanig samen te stel
len dat tijdens het gesprek van
het tema in het kafee aan iede
re tafel (groepje) een'begelei
dende persoon aanwezig kan zijn
zodat achteraf de inhoud van de
diskussie beter weergegeven kan
worden. Daarom is dit tevens een
oproep aan alle vrouwen zich op
te geven als samenstelsters van
een tema-avond
of dat het iets is van de vrouw
zelf die graag een kind wil. Het
bleek dat het wel iets is van
'samen'. Het is moeilijk als je
een fijne baan hebt en als je
goed over kinderen krijgen na
denkt, om dan spontaan nog een
kind te willen, dan ga je echt
zeggen van 'nu gaan we een kind
maken'
rolverdeling in het gezin.
In groepjes is er op deze avond
een 'gezinsspeï' gespeeld.
Hierbij kwamen allerlei situa
ties voor, die in een gezin
voorkomen en waarover gepraat
kon worden, bv.
- je wilt naar de moeder-mavo en
dat gaat 2 ochtenden kosten. Je
hebt 2 kinderen van 2 en 3 jaar.
Hoe regel je dat?
- Je vindt dat je man meer moet
doen in het huishouden, hij
vindt dat niet. Hoe los je dat
op?
- Je man heeft je kind straf ge
geven, je bent het er niet mee
eens. Wat doe je ermee?
- Je werkt met z'n tweeën. Welke
problemen kom je tegen?