Antwoorden aan r vervolg thema-avonden 4 a)de opvoeding moet m.n. bij de ouders liggen, alleen is het wel 20 dat als bv. de moeder aprobleem: hoe doorbreek je in gezin, op school, in de maat schappij het rollenpatroon? a) Sommigen van ons zien de vader305® en moeder als belangrijkste op voeders en op een gegeven mo ment kunnen ze wel naar een kresj. Anderen denken dat de opvoeding van je kinderen di- rekt al door anderen kan gebeu ren. Degene die het meest met de kinderen te maken heeft, voedt ook het meest op; over de diverse scholen weten 3&1 we nog te weinig om daar ietsjr/| over te zeggen. gen l)in hoeverre blijken je verwach tingen t.a.v. kinderen krijgen uit te komen? Antwoord kinderen hebben is geen 'rosé droom' zoals het vantevoren vaak leek, bv. a)door kinderen ben je een stuk onvrijer a) ideaal: gezin, samen opvoeden^ zeker geen rolwisseling; scholen zijn zeker belangrijk, maar als je dan kiest voor mon- tessori en er zitten ook 38 kinderen in een klas dan maakt 't niet meer uit; je kunt nog zo'n leuke lagere school kiezen voor je kinderen maar je zit dan altijd weer met de problemen van de overgang naar de middelbare school of ander voortgezet onderwijs, waar de hele struktuur nog ou derwets en klassikaal is. rsT de hele dag thuis bij het kind is, de opvoeding m.n. door haar bepaald wordt, terwijl vader misschien wel 'de liefste' wordt gevonden, want die kan s avonds nog leuk met het kind p.' spelen terwijl moeder de lol er niet meer zo van inziet. Het kind wordt natuurlijk ook beïn vloed door andere faktoren, zo als school, kresj, buren, vriendjes, familie, enz. b)zo konsekwent mogelijk binnen jouw ideaal van opvoèden en eer lijk blijven, je gevoelens ken baar durven maken. De volgende groep heeft voor zichzelf andere vragen gesteld. Er zaten 3 vrouwen met kinderen en 4 zonderEr werd gepraat ter— over de 'praktijk' en 'theorie' van kinderen krijgen. De nadelen die de 3 'zonder' zagen werden aan de werkelijkheid getoetst, de hand van de volgende vra- - op school: gewone, jenaplan, montessori, enz. - andere invloeden op de opvoe-££| ding binnen de maatschappij. I b)inhoudelijkhoe doe je het?^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Vrouwenkrant Tilburg | 1977 | | pagina 5