Antwoorden
aan
r
vervolg thema-avonden
4
a)de opvoeding moet m.n. bij de
ouders liggen, alleen is het
wel 20 dat als bv. de moeder
aprobleem: hoe doorbreek je in
gezin, op school, in de maat
schappij het rollenpatroon?
a) Sommigen van ons zien de vader305®
en moeder als belangrijkste op
voeders en op een gegeven mo
ment kunnen ze wel naar een
kresj. Anderen denken dat de
opvoeding van je kinderen di-
rekt al door anderen kan gebeu
ren. Degene die het meest met
de kinderen te maken heeft,
voedt ook het meest op;
over de diverse scholen weten 3&1
we nog te weinig om daar ietsjr/|
over te zeggen.
gen
l)in hoeverre blijken je verwach
tingen t.a.v. kinderen krijgen
uit te komen?
Antwoord
kinderen hebben is geen 'rosé
droom' zoals het vantevoren vaak
leek, bv.
a)door kinderen ben je een stuk
onvrijer
a) ideaal: gezin, samen opvoeden^
zeker geen rolwisseling;
scholen zijn zeker belangrijk,
maar als je dan kiest voor mon-
tessori en er zitten ook 38
kinderen in een klas dan maakt
't niet meer uit;
je kunt nog zo'n leuke lagere
school kiezen voor je kinderen
maar je zit dan altijd weer met
de problemen van de overgang
naar de middelbare school of
ander voortgezet onderwijs,
waar de hele struktuur nog ou
derwets en klassikaal is.
rsT
de hele dag thuis bij het kind
is, de opvoeding m.n. door haar
bepaald wordt, terwijl vader
misschien wel 'de liefste'
wordt gevonden, want die kan
s avonds nog leuk met het kind
p.' spelen terwijl moeder de lol er
niet meer zo van inziet. Het
kind wordt natuurlijk ook beïn
vloed door andere faktoren, zo
als school, kresj, buren,
vriendjes, familie, enz.
b)zo konsekwent mogelijk binnen
jouw ideaal van opvoèden en eer
lijk blijven, je gevoelens ken
baar durven maken.
De volgende groep heeft voor
zichzelf andere vragen gesteld.
Er zaten 3 vrouwen met kinderen
en 4 zonderEr werd gepraat
ter— over de 'praktijk' en 'theorie'
van kinderen krijgen. De nadelen
die de 3 'zonder' zagen werden
aan de werkelijkheid getoetst,
de hand van de volgende vra-
- op school: gewone, jenaplan,
montessori, enz.
- andere invloeden op de opvoe-££|
ding binnen de maatschappij. I
b)inhoudelijkhoe doe je het?^