vrije tijd en verkering H Als het klikte en hij kreeg een duwtje terug, dan wist hij dat het wederzijds was. Als hij dan de volgende zondag alleen terug kwam en hij kwam niet uit hetzelfde dorp, dèn gingen de ouders in het andere dorp informeren wat en wie hij was. Werd hij te licht bevonden, dan moest de dochter het uitmaken. De deur bleef voor hem gesloten. Maar kwam de jongen van goede, behoorlijke huize, dan werd de weegschaal erbij gehaald. Of de dochter echt verliefd was geworden op de jongeman was van geen belang. Alleen het gewicht telde. Sloeg de weegschaal flink door, dan zetten de ouders de deur weid open. De volksmond zei dan: hij vrijt niet met de dochter maar met de ouders Als de dochter dan niet erg verliefd was op die jongen, spoorde de ouders hun dochter aan dat het toch een rijke Jan Ooien was en een goede partij. En de liefdedat kwam later wel. Dit werd dan een huwelijk van een grijze soort. Geen mislukt huwelijk. Want trouwen wastrouwen. Jongens en meisjes hadden in het algemeen voor het huwelijk elkander nog nooit liefdevol omhelst, gewoonlijk bleef het met voetoverheveling onder de tafel. Zij werden door de ouders onder strenge kontrole gehouden. Ofschoon de ouders nog nooit over het sexuele en liefdesleven van de man en de vrouw in de weder zijdse verhouding tot elkander gehoord hadden, wisten zij toch dat, als men de kat bij het spek liet er gegeten werd. Ondanks strenge controle van de ouders, vermaningen van de gessetelijken over de grote zonde van onkuisheid, dreigend met hel en verdoemenis, kwam het in een onbewaakt ogenblik toch wel eens voor dat de liefde bedreven werd, en zij zwanger werd. De liefde door God gegeven en door de natuur gedreven, was sterker als dogma's en bestaande structuren. Er werd dan geen krant meer gelezen in het dorp. Er was veel groter nieuws. De roddelmachine vol leedvermaak kwam volop in beweging. De wederzijdse ouders en het jonge paartje werden met de vinger nagewezen. "Het zal onze kinderen niet overkomen" werd hoog van de toren geblazen. Jongens en meiden hadden in de dertiger jaren niet veel vrije tijd. Ook dienstbodes in de stad kwamen daar nooit aan toe. Zij, die op het platteland werkten, moesten gewoonlijk om de andere zondag thuis blijven om het vee te verzorgen. Ook dienstbodes in de stad waren maar om de veertien dagen zondags gedeeltelijk vrij. Zij moesten die zondag al vroeg opstaan om het huishoudelijk werk te doen. Na de vroegmis en hoogmis om 10 uur eten, en dan alles opruimen. Dan met fiets of bus naar hun ouders. Daar aangekomen naar het lof en congregatie. In de wintermaanden - kwamen zij nog minder thuis. De dagen waren dan te kort om weer bij hun patroon te zijn voor het donker was. Meisjes mochten 's avonds als het donker was niet meer op straat zijn. De jongens gingen na de hoogmis een glas gerstenat drinken in de herberg. Niet te veel want een of twee kwartjes waren gauw uitgegeven. Zij die een sigaar of een pijp tabak wilden roken, moesten daar van af zien. Toch werd er door oudere jeugd en vooral vrijgezellen goed gezopen. Meisjes of vrouwen zag men nooit in de herbepg. De jongens moesten 's avonds om 10 uur binnen zijn, daar werd streng de hand aan gehouden. Vrijgezellen en jongens die met stropen en smokkelen wat bij verdienden, zetten op tijd de bloemetjes buiten. Ook zij waren om 10 uur thuis, maar dan wel de volgende morgen. In het algemeen gingen de jongens alleen de zondagavond naar de herberg, wat drinken, kaarten, biljarten en buurten. Maar als de lente de bomen en struiken met kleuren en geuren bestrooide, dan begon ook voor hen de liefde te ontluiken, want de liefde verandert toch nooit. Dan gingen de jongens gewoonlijk ergens buurten waar jonge dochters waren. De ouders namen de jongens goed op van welke huize zij kwamen. Er werd kaart gespeeld en gebuurt rond de tafel. Als een jongen zich aangetrokken voelde voor een van de schonen die daar zaten, stiet hij zachtjes met zijn voet tegen het been van zijn uitverkorene. tui 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Hilvarenbeek - 't Kleppermenneke te Esbeek | 1987 | | pagina 4