8 renovatie GWD-huizen Textielbuurt na 15 I i in hebben onderhoud Over het voor- I nstal laties geld gaat in vlammen op i n en ten de wenste van de de o na een jaar gele- qekre- kon C de te 21 dus óf "Bewonerstype" c.v. om hoog (30°) laag als van de 1 In een komen van ketelwater, het in de van deze buurt zouden aanbie- over de jaar- van de Ener giebedrijvenVanuit de buurt waren namelijk enkele veront rustende geluiden gekomen over oververbru i ken Het komitee heeft verspreid, waarmee woners zich konden voor zo'n huisbezoek, buurtbewoners gingen aanbod in. Daarvan in "het komplex Textielbuurt" liefst 7 van de 12 wo- bleken de thermostaten deugen. In de meeste zat er een afwijking minstens 2 graden. Hier de thermosta- niet, moesten de ge- instel len In maar n i ngen niet te gevaI len van daar werkten in het geheel bewoners op de gok temperatuur een de deuropening naar boven. Staat slaat door aan hebben bijvoorbeeld, onder de hij had i te koud Centrale ver(w)armingsketel gezellig in huiskamer. een stencil de buurtbe- aanme I den Negentien op het wonen er 12 in "het komplex 128 wonin gen Textielbuurt" van de Ge meentelijke Woning Dienst. Met de huisbezoeken werd al beoogd de oorzaken te achter halen van de (hoge) verbruiken, de bewoners inzicht te geven in de eindafrekeningen, en hun tips aan de hand te doen om de verbruiken te verminderen. In de afgelopen maand hebben medewerkers van Energiebureau de Knijpkat en de Stichting Bewonersondersteun ing Goirke-Hasselt huis bezoeken afgelegd in de Textielbuurt. De jaarlijkse afrekening van de Energiebedrijven was hiervoor de aanleiding. Tijdens de huis bezoeken werden ontstellende bevindingen gedaan, waarop we in dit artikel ingaan. Huurders hebben onnodig hoge rekeningen gepresenteerd gekregen: hun hoge energieverbruik viel vaak te wijten aan ondeugdelijke in stallaties, slechts onderhoud, slechte thermostaten, slechte voor lichting, enzovoorts. De betalingsregelingen die veel Tilburgers met de Energiebedrijven moeten treffen getuigen niet direkt van de doel treffendheid van het gemeentelijk woon lastenbeleid. Het Energiebureau en de Stich ting besloten afgelopen septem ber samen met het woonlasten- komitee van de Textielbuurt dat zij de bewoners een huisbezoek den om te praten lijkse afrekening Eén bewoner, de temperatuur niet regelen - <euze van óf (jzarm Alle thermostaten in de buurt hangen op een verkeerde plaats: vlak naast de trap naar boven, deur open, dan tocht de verwarming Heel veel bewoners de renovatie van den centrale verwarming besparen door wél paraat te lijks bijstel len tuur van het voorbeeld, of het in uitzetten van de hele installatie. Waar de pomp meer dan één stand heeft, zetten de onder houdsmonteurs hem in de hoog ste stand - bij normale weers omstandigheden echt niet nodig, maar het kost wel beduidend meer stroom. Het onkundig houden van bewo ners had zelfs tot gevolg gehad dat een oud stel in de buurt gedurende de afgelopen winter behoorlijk kou had geleden. De onderhoudsmonteur had het ketel water op 60° gezet, en meege deeld dat alles goed was. "U moet daar verder niet aan ko men." Die waarschuwing hadden de oudjes angstvallig opgevolgd, ook toen het in huis maar niet warm bleek te willen worden. gen, maar nooit enige voorlich ting over het gebruik daarvan. Ze gaan met de c.v. om als met een kachel: hoog (30°) als het koud is en laag als het te warm wordt. In 5 van de 12 woningen was het onderhoud van de ketels onvoldoende geweést. Ketels waarvoor onlangs een schoon maker was gekomen bleken vol vuil te zitten, vlammen hadden een gele kleur, branders waren te hoog afgesteld, enzovoort. Van veel mensen vernamen wij dat de onderhoudsmonteur hen niet bepaald duidelijke informa tie had verstrekt. "Van dat ke teltje kunt u beter afblijven", terwijl de bewoners fors kunnen aan het ap- Het maande- de tempera- bij- zomer op dat daar II we

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1985 | | pagina 8