6 de halszaak markante interessanter kermde Jordan ft von Pim te treden, lemoo.l erg snel. had an- leek "Wie ben ik!" Jordon stond op en strompelde over de halzen naar zijn sloop kamer en opende deur. De injek- tienooldjes waren netjes met de puntjes omhoog naast elkaar ge plaatst en het waren er zó veel dot je er gemakkelijk overheen kon lopen zonder dat je je voe ten er aan bezeerde genoeg muziek om 'n publiek te vermaken, hem de tijd rijp om naar buiten Daarna ging het o.l- hele konsept bleek echter de "Wie ben jij! De kamer stond zó vol met fles jes dat je er gemokkelijk over heen kon lopen zonder dat er ook moor één omviel. Door de gebroken ruit blies een koude wind noor binnen. Op 'n kratje in de hoek van de kamer zat 'n snikkende en straalbezopen Jor don. Met open mond stond in de deur opening Jordan 's manager. "Wat doe je, Jordan? Wat is er?" De verschrikte verbaasde snelde over de flessenhalzen naar zijn held toe en greep hem bij de schouders "Wie ben jij?", nogmaals "Sjezus, ik ben 't! Hee, Jordon, zeg dan wat!" "Hij is dood.nek gebroken, "je hebt hem toch niet..." De manager stoof naar het room en stak zijn hoofd naar buiten. Op de stoep lag hij. De ho.ls was inderdaad gebroken en had al leen nog door middel van de sna ren kontakt met de body. "Idioot! Da’s toch zeker zonde!" "Ik was 't niet, ik ben 't nooit geweest... Jordan's magische gitaar. Zijn gegiechel ging over in 'n huilbui. Het was 'n zondagmiddag geweest waarop Jordan voor de eerste keer de magneetjes voelde. Toen hij er na ruim 'n uur zwoegen nog niet in was geslaagd de twee tamelijk ingewikkelde ak koorden vloeiend op elkaar te laten volgen, steeg het adreno- linegeholte in zijn bloed tot ver boven de normale proporties. Jordan slaakte 'n woeste gil en toen hij het instrument te gen de muur kapot wilde smijten leek het alsof de gitaar aan zijn honden vast bleef plakken. Verbaasd stond Jordan, als een akteur die op zeer dramatische wijze duidelijk moet maken dat hij het ding verwonderd bekijkt, mid den in de kamer. Had hij echt willen gooien? Vermoedelijk niet. Voorzichtig plaatste hij de gi taar in het standaard,jen liep er 'n beetje wantrouwend 'n paar keer omheen. Alsof het ding te vies was om aan te pokken nam Jordon de gitaar weer ter hand, ging zitten, konsentreerde zich 'n moment en begon te spelen. het publiek wilde de drie of vier gitaren horen die door de kranten werden beschre ven, de band deed niet ter zake. En bovendien was Jordan een on handelbaar mens geworden. Daar mee begonnen de problemen. Gesproken werd over Jordon's magische gitaar, tijdens televi siebeelden waren slechts Jor don's honden en de hols van de gitaar te zien, in interviews werd alleen gesproken over de dikte van de snaren, de soorten hout waaruit de gitaar was ge- konstrueerd en het aantal win dingen van de elementen die de klanken van de gitaar naar de versterker brachten. Jordan werd geweigerd in elke sessie, zijn stijl was té overheersend, een nieuwe begeleidingsband bleek onvindbaar, kranten toon den koppen als "Gitarist Jordon is virtuoos moor geen persoon lijkheid" en "Notenconfetti zon der persoonlijke visie" - kortom: de wereld had hem weer in toom. De twee akkoorden vloeiden soe pel in elkaar over, de zes daar opvolgende waren kinderspel, nooit had hij geweten dat noten- strukturen zó eenvoudig in el kaar zaten, de snelheid waarmee hij zijn vingers over de hols be woog was ongelooflijk. Het leek of magneetjes, zijn vingertopjes naar de juiste noten toe trok ken. Toen no. vijf uur spelen de kramp in zijn handen ondraaglijk werd, leek de gitaar er voorlo pig genoeg van te hebben. Geen magneetjes meer. Tot ver in de nacht bracht Jor don zijn tijd door met het bewon deren van de gito.ar in het stan- o.ordje en het overpeinzen van de ongelooflijke gebeurtenis. De drang om iets o.an iemo.nd te ver tellen, de straat op te gaan en zomaar iemand aan te klampen, ebde telkens weer weg. Het was té ongeloofwaardig. De dagen die volgden waren lan ge dagen. Komposities van be kende virtuozen werden nage speeld, stijlen werden uitgeplo zen, uitgebreide analyses wer den gemaakt vo.n tientallen sche ma's, en langzaam maar zeker werd het Jordan duidelijk dot hij met 'n geheel eigen stijl uit de hoek moest komen, wilde hij wer kelijk opvollen, een stijl die zowel interessant moest zijn om naar te luisteren als om noor te kijken. De gitaar hielp hem 'n handje. Ook zijn rechterhand werd nu door de magneetjes naar de hals ge trokken, met twee handen begon hij de toets te bespelen. Door met zijn tien vingers op de hals te hameren slo.agde Jordon er in een solopa.rtijtje te begeleiden met een baslijntje. Na verloop van tijd kwam daar nog 'n tweede stem bij en leek het of twee, of drie, en soms zelfs vier gita risten speelden. Als twee dan sende spinnen sprongen de twee handen over de hols. De gitaar bleek er schik in te hebben, wont hoor snaren krulden plezier. Toen Jordan gekomponeerd derhalf uur Een manager en 'n begeleidings band waren uiteraard snel ge vonden. Het eerste, nogal pre tentieus aongekondigde konsert bleek tegen de verwachtingen van alle kritici en andere cy nici een grandioos succes. De toernee die daarop volgde ver oorzaakte een storm van lovende kritieken, ploten werden plati na, c.d. 's raakten uitverkocht en hele boeken werden gewijd aan Jordon's markante en virtuoze stijl. Het voor de manager dan voor de band. In geen enke le recensie kwam de bond aan de orde

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1985 | | pagina 6