it de k
mu
1984
een
Schelmenroman
Antroposofiese coup
Ekologiese zwarte-kousenkerk
leefde
reden?
het
Daarbij
steeds
mora I i sten
maar,
n ieuw
o. a
se
o. a
b I ad
Juffermans
C i taat
nu
Curie
van
milieuvriendelijke
aldus het
tegen
dat
begon
hij
De
ongezonde
en
van
het
I n I
en
hun
genaamd
"kenmerkend
stel I ing en
ding
orde
het
kant
in
macht
i s
de
en
was
het gewraakte boek
"het
van
hun
I ieten
nog
zaak
hand
bevriend
•en
de
de
de
een
de
Re-
kritici werden gewipt.
goeroe Juffermans moet
ontgelden. Citaat: "Jan
i s
de
en
I eerde
vak."
i deeën
Juffermans
rellen
sektar iese
ekologiese
was
alles
en de
De Vuile Was van de Ekologische Bewe
ging, DNfi '85, 26 blz, f 5,-
De Vuile Was van De Kleine Aarde,
DNA '85, 33 blz, f 5,-
Uitgegeven bij De Nieuwe Aarde, Acker-,
dyckstraat 40, Den Bosch, verkrijgbaar
bij de betere boekhandel.
wacht maar,
- de hemel
Nobbe en Douwes schromen niet,
soms met een rankuneuze onder
toon, (vooral) man en paard te
noemen, intriges als een puzzel
in elkaar te leggen, waarbij
respekt ievel ijk DKA en de Ekolo
gische Beweging worden ontleed
en met elkaar verbonden.
worden
Si-
Douwes
n ieuwe
De Nieuwe Aarde,
en waarom het kaf
het koren werd gescheiden,
deze 'dissidenten' twee
open: "De vuile was
Kleine Aarde" (VWKA)
"De vuile was van de Ekolo-
dissidenten
"De vuile
Aarde"
Sedert het vertrek van Leeflang
ging het, aldus het duo, de
foute kant op
het in wezen
van de
"Stil
wordt
aarde.
De pioniers van de Kleine Aar
de (DKA) te Boxtel, zoals Sietz
Leeflang, vertrouwden niet op
deze berustende slagzin, maar
begonnen zelf te werken aan
een klein hemeltje op aarde.
Sietz pakte echter in 1977 zijn
niet lang
Een ten-
sektevor-
het óver-
de
"De
Het milieuvriendelijke eiland
bleek, aldus het duo, niet op
gewassen tegen an troposof i es
onkruid dat sluimerend
dracht begon te
Boxtelse eko-tuin.
ten centrum blijkt
teerd met een
duo,
draai t
om de
en
ontslag van Nobbe en
werd een ex-voorzi tter
Ekolog i sche
de angst van de konservatieve
ekologiese Curie' voor kritiese
reakties uit de maatschappij op
nieuwe vormen en ideeën die zich
dreigden door te zetten. Zelfge
noegzame moralisten en antropo-
sofen werden door 'de glans van
DKA aangelokt zoals vliegen
door een drol'. Zij streken neer,
bleven zitten, poogden met
veertiende-eeuwse hof-intriges 1
macht uit te breiden,
eenmaal gezeten op
warme bustuursstoel
financieel totaal uit
lopen om vervolgens
reorgan i sa t ieburo
ellende te laten opknappen,
su I taat
VooraI
het ontgelden. Citaat: "Jan P.
Juffermans is nu de centrale fi
guur van de Curie die de ge
loofsrichting van De Kleine Aar
de bepaalt. Hij dankt zijn macht
nauwelijks aan funktie of aan
tal dienstjaren, maar des te
meer aan intriges, vriendjespo
litiek en het uitoefenen van mo
rele pressie." (VWKA, p.3) Zijn
verleden is niet mis: "Van
Bhagwan-u i t-
Transcedente Medita-
hij de kneepjes van
(VWKA, p.4) Als
niet in de visie
pasten, braken
uit. Elke relativering
tendensen -de
zwartekousen-
Akties, een
stel I ing-
artikelen hoor-
Ouder I ingen
niet thuis op
twee-
zaaien in de
Het onbespo-
nu geïnfek-
mystiek sekte-
nu
patronen
vechten?
veel belang aan
Kenmerkend zijn
in reïnkarnatie,
my ster iep I aatsen en
van rationeel denken,
van deze dingen zijn door
nazi's gebruikt en verder
(VWKA, p.31).
name
den
rond
DKA.
Na het
Douwes
van de Ekologische Beweging
redaktioneel medewerker. Talrijk
zouden inmiddels de verbindin
gen zijn van DKA met adellijke
antroposof iese voorlieden, geld
schieters an troposof ies organi-
satieburo Commentor, de Triodos-
bank) en de Ekologische Bewe
ging.
biezen
op DKA.
dens van
ming, intolerantie
demokrat i seren
redaktie van
Kleine Aarde".
Het vervolg? Anno
twee redakteuren ontslagen,
brand Nobbe en David
richten vervolgens
uitgeverij op:
Over het hoe
van
doen
boekjes
van De
en
gische Beweging" (VWEB).
(VWKA,
niet
Scientology-sekte,
gevers
tie
het
nieuwe
van
er
t.o.v
zgn
kerk- was taboe,
progressieve politieke
en kritiese
volgens de
Juffermans
virus, waarmee ook de zeer om
streden ERkologische Beweging
in verband wordt gebracht. De
Ekologische Beweging werpt zich
o.a. op als hoeder van Moeder
Aarde door te beweren dat alle
mensen uniek zijn in hun eigen
omgeving, dat gastarbeiders
Europa overbevolken en dat dat
ekologies onverantwoord is. Het
gesleep van mensen over Moeder
Aarde is mede oorzaak van de
ekologiese krisis (VWEB, p.4).
Sommige lieden onder hen gaan
zelfs zover te stellen dat ras
sen niet mogen worden gemengd.
Dit stinkt behoorlijk milieu-on-
vriendelijk. En waar hebben we
zoiets eerder gehoord? Inspira
tie en bevestiging vinden deze
ultrarechtse natuurvr inden bij
Mellie Uyldert. Een kritie-
uitgave over haar (F. Zwit
ser: 'M. Uyldert, de onbegrepen
wijze maagd') bij DKA bleek het
breekpunt te worden tussen ener
zijds antroposofen en anderzijds
hun kritici zoals Nobbe en Dou
wes. De laatste twee wisten nog
net vóór 'de antroposofiese coup'
eind 1984 het boek van Zwitser
bij DKA uit te geven. Daar
ook alles mee gezegd, want
distributie werd geboykot
ontslag van de redakteuren
hun loon. In
stelt Zwitser "het ideologiese
heksenbrouwsel van angstig kon-
servatisme, antroposof iese dom-
perij en nationaal-social istiese
stemmingmakerij" aan de kaak
(VWEB, p.7).
hun Vuile Was winden Nobbe
Douwes evenmin doekjes om
i aversie tegen 'het bijgeloof'
antroposofie. Citaat:
is de positieve in
de verzoenende hou-
tegenover de gevestigde
1 Volkskarakters' zijn kos-
mies bepaald. De dingen voltrek
ken zich nu eenmaal volgens
kosmiese patronen, dus waarom
zou je vechten? Antroposofen
hechten veel belang aan oude
rituelen. Kenmerkend zijn voort
het geloof in reïnkarnatie, au
ra's, my ster iep I aatsen en de
afkeer
Veel
de
ontw ikkeld