it de k mu 1984 een Schelmenroman Antroposofiese coup Ekologiese zwarte-kousenkerk leefde reden? het Daarbij steeds mora I i sten maar, n ieuw o. a se o. a b I ad Juffermans C i taat nu Curie van milieuvriendelijke aldus het tegen dat begon hij De ongezonde en van het I n I en hun genaamd "kenmerkend stel I ing en ding orde het kant in macht i s de en was het gewraakte boek "het van hun I ieten nog zaak hand bevriend •en de de de een de Re- kritici werden gewipt. goeroe Juffermans moet ontgelden. Citaat: "Jan i s de en I eerde vak." i deeën Juffermans rellen sektar iese ekologiese was alles en de De Vuile Was van de Ekologische Bewe ging, DNfi '85, 26 blz, f 5,- De Vuile Was van De Kleine Aarde, DNA '85, 33 blz, f 5,- Uitgegeven bij De Nieuwe Aarde, Acker-, dyckstraat 40, Den Bosch, verkrijgbaar bij de betere boekhandel. wacht maar, - de hemel Nobbe en Douwes schromen niet, soms met een rankuneuze onder toon, (vooral) man en paard te noemen, intriges als een puzzel in elkaar te leggen, waarbij respekt ievel ijk DKA en de Ekolo gische Beweging worden ontleed en met elkaar verbonden. worden Si- Douwes n ieuwe De Nieuwe Aarde, en waarom het kaf het koren werd gescheiden, deze 'dissidenten' twee open: "De vuile was Kleine Aarde" (VWKA) "De vuile was van de Ekolo- dissidenten "De vuile Aarde" Sedert het vertrek van Leeflang ging het, aldus het duo, de foute kant op het in wezen van de "Stil wordt aarde. De pioniers van de Kleine Aar de (DKA) te Boxtel, zoals Sietz Leeflang, vertrouwden niet op deze berustende slagzin, maar begonnen zelf te werken aan een klein hemeltje op aarde. Sietz pakte echter in 1977 zijn niet lang Een ten- sektevor- het óver- de "De Het milieuvriendelijke eiland bleek, aldus het duo, niet op gewassen tegen an troposof i es onkruid dat sluimerend dracht begon te Boxtelse eko-tuin. ten centrum blijkt teerd met een duo, draai t om de en ontslag van Nobbe en werd een ex-voorzi tter Ekolog i sche de angst van de konservatieve ekologiese Curie' voor kritiese reakties uit de maatschappij op nieuwe vormen en ideeën die zich dreigden door te zetten. Zelfge noegzame moralisten en antropo- sofen werden door 'de glans van DKA aangelokt zoals vliegen door een drol'. Zij streken neer, bleven zitten, poogden met veertiende-eeuwse hof-intriges 1 macht uit te breiden, eenmaal gezeten op warme bustuursstoel financieel totaal uit lopen om vervolgens reorgan i sa t ieburo ellende te laten opknappen, su I taat VooraI het ontgelden. Citaat: "Jan P. Juffermans is nu de centrale fi guur van de Curie die de ge loofsrichting van De Kleine Aar de bepaalt. Hij dankt zijn macht nauwelijks aan funktie of aan tal dienstjaren, maar des te meer aan intriges, vriendjespo litiek en het uitoefenen van mo rele pressie." (VWKA, p.3) Zijn verleden is niet mis: "Van Bhagwan-u i t- Transcedente Medita- hij de kneepjes van (VWKA, p.4) Als niet in de visie pasten, braken uit. Elke relativering tendensen -de zwartekousen- Akties, een stel I ing- artikelen hoor- Ouder I ingen niet thuis op twee- zaaien in de Het onbespo- nu geïnfek- mystiek sekte- nu patronen vechten? veel belang aan Kenmerkend zijn in reïnkarnatie, my ster iep I aatsen en van rationeel denken, van deze dingen zijn door nazi's gebruikt en verder (VWKA, p.31). name den rond DKA. Na het Douwes van de Ekologische Beweging redaktioneel medewerker. Talrijk zouden inmiddels de verbindin gen zijn van DKA met adellijke antroposof iese voorlieden, geld schieters an troposof ies organi- satieburo Commentor, de Triodos- bank) en de Ekologische Bewe ging. biezen op DKA. dens van ming, intolerantie demokrat i seren redaktie van Kleine Aarde". Het vervolg? Anno twee redakteuren ontslagen, brand Nobbe en David richten vervolgens uitgeverij op: Over het hoe van doen boekjes van De en gische Beweging" (VWEB). (VWKA, niet Scientology-sekte, gevers tie het nieuwe van er t.o.v zgn kerk- was taboe, progressieve politieke en kritiese volgens de Juffermans virus, waarmee ook de zeer om streden ERkologische Beweging in verband wordt gebracht. De Ekologische Beweging werpt zich o.a. op als hoeder van Moeder Aarde door te beweren dat alle mensen uniek zijn in hun eigen omgeving, dat gastarbeiders Europa overbevolken en dat dat ekologies onverantwoord is. Het gesleep van mensen over Moeder Aarde is mede oorzaak van de ekologiese krisis (VWEB, p.4). Sommige lieden onder hen gaan zelfs zover te stellen dat ras sen niet mogen worden gemengd. Dit stinkt behoorlijk milieu-on- vriendelijk. En waar hebben we zoiets eerder gehoord? Inspira tie en bevestiging vinden deze ultrarechtse natuurvr inden bij Mellie Uyldert. Een kritie- uitgave over haar (F. Zwit ser: 'M. Uyldert, de onbegrepen wijze maagd') bij DKA bleek het breekpunt te worden tussen ener zijds antroposofen en anderzijds hun kritici zoals Nobbe en Dou wes. De laatste twee wisten nog net vóór 'de antroposofiese coup' eind 1984 het boek van Zwitser bij DKA uit te geven. Daar ook alles mee gezegd, want distributie werd geboykot ontslag van de redakteuren hun loon. In stelt Zwitser "het ideologiese heksenbrouwsel van angstig kon- servatisme, antroposof iese dom- perij en nationaal-social istiese stemmingmakerij" aan de kaak (VWEB, p.7). hun Vuile Was winden Nobbe Douwes evenmin doekjes om i aversie tegen 'het bijgeloof' antroposofie. Citaat: is de positieve in de verzoenende hou- tegenover de gevestigde 1 Volkskarakters' zijn kos- mies bepaald. De dingen voltrek ken zich nu eenmaal volgens kosmiese patronen, dus waarom zou je vechten? Antroposofen hechten veel belang aan oude rituelen. Kenmerkend zijn voort het geloof in reïnkarnatie, au ra's, my ster iep I aatsen en de afkeer Veel de ontw ikkeld

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1985 | | pagina 21