251 28 f 21 31 41 51 61 71 81 9 1 701 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 261 291 301 311 p: 321 331 341 351 361 371 271 de van de die keuze ruimte grenzen je i s moet dan u i teen op roep van voor n i et k I ak- stel Ien te be- ook Brouwer i ndruk op— je voor discrimi- ge- 1982 Am- As- van moet oa mer i s 1 Doreleijers, af studeren "Bestrijding man ier stelt als je van rassendiscriminatie schreven- verboden Een die die i n a I s iets ergens van dat eerst moet kunt niet zeggen althans juridisch dat bestaat te de i k zou a I s van ven van omdat tig' fen door de i s dat om allen afspreekt een una- rassen- uit te probleem is, dat ergens eerst n i et "Als zijn punten de Neder I and It het om mooie alle kamer I e- te gaan niet iedereen heeft dan ook ondertekend." dan ontnemen van op juridisch gronden. En grondrechten "Een om exact het Verdrag En dat Als b Iijk t zijn moeten het probleem uit is. 'Imernationaal Verdrag inzake de unbanning van alle vormen van rassendiscriminatie. Aangenomen bu Resolutie 2106 xx van de Algemene Vergadering van de Verenigde Xalies, 21 december /96Ï. in tc-erkmg getreden op 4 pnuan ƒ969 TRH /96Z. 48. Artikel I. lid I: !n dit itrdrjp uurdt ondtr 'rjiundbirtniinjtu' t mtjjn tilt turnt tjn •>ndtr\d)dd. uitsluiting. htpirkinp luurktiir up pmnd un ni\. huiddhur. jflunut uj natiunah t>t ttiibdn Jbiamminp. du hn d»d bidt d< tdtnmnp. bitptn< t uf di uit'ubninp. up ri'tt tjn pdijkbdd. un di rtd.>hN un d, mins in di tunddnuntdi injbtdin »ppulititk. uunumisd.m.jjjIt.j jdtund ptbud..indirt hminin un hit ••pinban /titn. tinut l< d>nn i'l J.n; t< ta*tiK. d.m ud di tinutdutninp. jjnt.i<tinp djjn JU l(U i i,/pt 7 r Artikel 4: SlJtin du p.irti) zijn bij dit hrdrjp ttruurddin j/1 prupjpjnda m j!L etn i sche 'onjuist en onrechtma- in datzelfde jaar tref- een vonnis, Borgerhoff aan 'dat i van mijn u i t- die oproep te dat ik de zaak vind. In een ver- dat om worden i s verbieden manier I n over de feiten die partijen aanvoeren in zo'n concrete tuatie. Op deze manier bijvoorbeeld aktiegroepen beerd duidelijkheid te de vrijheid van meningsui- voor mij een te hoog goed dit ogenblik te pleiten een verbod. Een verbod bovendien de suggestie wek- dat "rganisalla Ju birmtai hp Ja.lbuUa. af rl.'.nar. Ju lalgaan ia>: J, iiipinorilliliail uil InpaalJ ra. <d un gnnp pcmouri tan un kipaaiJ: i.iuj.lliur .g .ree.. afclarnniing. ht Ju tra.nhn ramnbaalcu ramnju. nmniaiu ik ivigi inrmh nj.naarjigai <.J n hilorjir.n. ai rumai J, nrpluilnig ,.p zid, amrui-ljpimtia. maatr.gjai u rum.n Ju '”'p :ipipnh aan Jl. u.rm tan aanzatieg te.i aan .11, uiring tan un zajanig. Jiurnninalu ..n a.iju mala; ai nul ia aaa”ma ma.i irunmig tan J, Ingiu-iLn un.il in J, l'niund, l'al.'am.g tan a'. R.a'lai lai. J. Ma. ai lax J, rablin Ju uilJruUdiil unrjiiigincrnjmartibd ian JilaaJrag. .a. lOrgai.i.arn aM g.orgjm..rj, ti a/.l a>:J. pn.pagai.Jaaan ::al. n Ju ramnjmnnimalii ui J Ianju.rl.n a. Jaarlm aanzaïau nu au. r, uriiarin ai u takujaia. J.hunnng aanz.Jan.p. ’■'ganvaru aainiaun al. .l-ahaa. J, ua aan u nurtai. Hermine Doreleijers, die voor haar afstuderen als onderwerp koos: "Bestrijding van ras- en sek=e-diskr im inat ie langs civiel rechtelijke weg", benadrukt het verschil tussen een strafrechte lijke aanpak, waarvoor je een Officier van Justitie nodig hebt, en de civielrechtelijke mogelijk heden, waarbij burgers zelf ini tiatieven kunnen nemen. Tot nu toe bleek het Openbaar Mi nisterie in een groot aantal discriminatiegeval len niet bereid tot vervolging over te gaan. Daarom zijn ged i scr imi neerden zelf (vaak in kort geding) naar de burgerlijke rechter gestapt. De rechter velt dan een oordeel de feiten die partijen zelf si- hebben gepro- ip krijgen ip idee geop- rassend i s- u i t te sIu i het parle- de sfeer niet nodig. Die niet eens in parlementszetel i s ting om op voor kan ken dat daarmee racisme de wereld In Duitsland heb je de situatie daar wel de mogelijkheid partijen buiten de wet verklaren en Berufsverbote uit te vaardigen, maar dat heeft een aantal punten de toets kritiek van Nederland niet waarop de krijg je de niet kiest voor men i ngsu i ti ng k iest De Brouwer: gangspunten ondertekenen is, zo volkomen duidelijk 1966 is .in New York drag gesloten waarin staat -ru im moet van de aanbevelingen organisaties te op een of andere discriminatie stimuleren. '71 heeft Nederland dat verdrag gerat if iceerd Naar aanleiding hiervan zijn er in de Ka- regelmatig debatten gevoerd, het Wetboek van Strafrecht aangepast, en is ook de Grond wet gewijzigd. Later werd ook het perd om mensen die criminatie voorstaan ten van zitting in ment. Maar, zo was toen, dat was mensen zouden staat zijn een te bemachtigen. Als je met z'n -dat kon toen nog met nieme kamermeerderheid- discriminatie volledig bannen, te verbieden i strijden, dan moet je doen. De wijze van is voor een commissie UNO aanleiding geweest derland regelmatig op gers te tikken. Ik vind daarnaast dat rassen- d iscrimi nat ie zich niet verdraagt met een democratie, en dat daarmee ook de argumenten niet opgaan dat het verbieden van een partij zich niet verdraagt met een democratie. Het zijn belangen af wegen, en mijn du i del ijk Doreleijers: ideeën gaat, den bereid daar achter staan, maar als het op feitelij ke uitvoering aankomt, durft niemand eigenlijk. Dat heeft een tijdje voortgesudderden de C.P. van de om zaken te verleggen. Overigens, op het Advokatenkol- lektief lopen de meningen over de wenselijkheid van een verbod Juristen onder elkaar. Doreleijers voor, Du liens tegen een verbod. Maar er zijn er meer met een juridische graad die het er voor de goedwillende leek niet makkelijker op maken. In stelt de president van de sterdamse rechtbank, Mr. scher, dat de C.P. zich verschillende uitlatingen onthouden ('52% van de misdrij- wordt gepleegd docr mensen de etnische minderheden') ze zijn we in een vonnis, gewezen Mr. Borgerhoff Mulder, passage aan 'dat het niet onrechtmatig is de Centrum Partij racistisch of fascistisch te noe men Dullens: "Met die uitspraken kun je niet uit de voeten. Dis criminatie is juridisch nog zeer moeilijk bewijsbaar. Een vereni ging die zich ten doel stelt rassendi scriminat ie te verbrei den, staat zo buiten de wet. Dat is het punt niet. Maar door de het dat offer i ng automat i sch natie. Het Verdrag van New York is een verdrag tegen rassendi scr i- minatie., maar het deze maatschappij je iemand of beschuldigt je bewijzen. Je dat de C.P bewijsbaar, voor rassend i scr imi-, natie is, want dan zou dat ver bod bijna automatisch volgen. Als je dus pleit voor het verbie den van die partij, dan pleit je voor het ontnemen van een grondrecht op juridisch niet waterdichte gronden. En daar voor zijn de grondrechten mij te heilig." Van Bergen: "Het is verrassend te zien hoe de juridische steun van b.v. een Mr. van Heynin- gen er toe leidt dat de partij de juridische mazen keer op keer weet te vinden. Maar zelfs in deze rottige omstandigheden op der kunnen doorstaan. De Brouwer: "Ik pleit ook voor Berufsverbote of het I keloos buiten de wet van partijen; ik zou graag zien dat exact werd nageleefd wat in het Verdrag van New York staat. En dat is ruim omschre ven. Als blijkt dat onze wetten ontoereikend zijn om dat verdrag na te leven, moeten ze worden aangepast. Voldoen ze wel, dan is het de taak van het Openbaar Ministerie om over te gaan tot vervol ging. Ik heb absoluut niet de ver wachting dat wanneer we de C.P. verbieden daarmee het ra cisme uit de wereld geholpen is, of zelfs maar uit Nederland. Het is geen afdoende methode om gevoelens van racisme te bestrijden, maar het is een stap die je ook zult moeten nemen." en dat na I ev i ng van de om Ne- de vin- a I s aankomt, Dat voortgesudderd maakt dankbaar gebruik haar gegeven op te rekken,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1984 | | pagina 5