‘II 321 301 31 41 51 61 71 81 91 701 111 121 131 141 151 161 181 191 201 211 221 231 241 251 261 291 351 361 371 21 271 281 31 1 331 341 muzikale e en dan. Weinig practised gericht." is te Al sof het II het dan van is voor een de schreeuwende belegerd. de nee Vaa I b leek van i s van soloconcer- ik heel verd en ook iets ik is dat a I sof zomaar niet serieus sfeer, het zelf i n het het door het ge- or- daar ik trio en en die i s hebt een mu te een afdel inkje zonderi ng wat Het i s dan vind, leuks bij hangt; heeft zo'n met een op op van het hoop ze en °P I n vrij de negatieve deel aan af maken ik? waarom of ook meerdere er i speel n ieuw drums bas, piano. Ver een paar kwintet De in muziek gedaan en er platen ja, te mu- het n iet Het i s dia hebt kun je avonden lang uitvoeren." ben met muziek bezig groot gedeelte is jazz- Maar goed, laat ik me jazz-musicus noemen. Ik er noem I k ben gonnen en daar u i tgekomen muziek en een aan- dan hupsa- de muziek- principe is academische zin "Om op ziekmarkt voor Dat i s geen geen "Toeval I ig ligt de SJ I N In Nederland, hoewel is, voornamelijk WK: "Hoe is de relatie met Tilburgse conservatorium?" "Hot conservatorium niets, nou ja, muziek d i e f unk- arran- ze heb- kunnen op "k I assiek" Je hebt net tot een stu- Verhuisplannen heb je dus maar heel want geleden dezelfde sfeer, maar bij het Ministerie dus dichter bij de lan- vetpot De Stichting Jazz uniek omdat hierin, een overheidsorgaan beleid toch maar met de muziek bezig houden, en kon daarbij eens rustig uitzoeken welke bezetting zou nemen. Dat heeft een aparte klankkleur opgele- zonder saxen en drums, maar toch heel WK: "Om een hebben op de moet NL: "Het helemaal iets met muziekstudenten bezig met hun te leren hangsel kee school het toch op lei d i ng wei n i g i k ben begon- Dit jaar de eerste lichting, drie. Mensen met Latin, Ze kunnen workshops geven, saxen en erg ritmisch. beetje kans Nederlandse je tegenwoordig in Amsterdam zijn, je huis omgebouwd dio. n iet?" NL: me niet Groningen? Dat helemaal duidelijk, een practische hier wat bindingen selijk vlak. M'n zo. Het is voor zo gegroeid. Als WK: "Je geeft zelf les aan het conservator! um in Amsterdam. Wat is het verschil?" NL: "Nou, daar afdél ing serend i nele den tie Er op worden gedraai d moest er ties iets. Er zijn nog afgestudeerden er pas 5 jaar nen een stuk of vertrouwd zijn muziek ed geren ben goeie oren. Ze muz i ekschooln i veau les geven, leder conservatorium opgericht van T i I burg ontzettend stom net alsof het iets er wordt eigenlijk nomen vrij wel Ui teindelijk en het je die van wordt wel Niko bepaald niet er is nog meer. is hij ook nog de BIM, de Be- voor Improv ise- een soort muzi- is daarin nu i Bennink Dooyeweerd i k dan pas sinds een vast Kemenade. hebben we heeft nou ja, zelden te maken. De daar zijn zo instrument goed bespelen en een theorie I esgeven klaar. een in Nou, daar is een aparte I "opleiding tot improvi- musicus". Alle traditio- conservator i umvakken wor- er gegeven, alleen in rela- tot de 20e-eeuwse wordt een beroep de zelfwerkzaamheid ontzettend veel De naam, ja, die gewoon voor de instan- komen, dus dan maak je Waarom zou ook vragen: naar Rotterdam i s me maar er is reden: ik heb op het men- vlak. M'n kinderen Het is voor een gegroeid. Als je begint wil je dat ook hier met muzikanten be- jong waren, degelijk iets gaat om muziek, en het maakt uit waar je die maakt, enige nadeel van Tilburg dat je hier niet zoveel po- t als in Amsterdam; daar een produktie een paar Over die scheiding ziekpubliek valt een zeggen, met name dat vaststaand feit is. Niko Langenhuijsen mag dan in de jazz-wereld een bekende figuur zijn, in zijn eigen Til burg wordt hij nog niet bepaald door schreeuwende fans in zijn huis belegerd. De "Godfather" van de Tilburgse improv i satie- muziek gevraagd naar zijn hui dige bezigheden. Alsof je een emmer leeggooit... NL: "Ik ben met en een muziek. Maar goed, laat maar jazz-musicus noemen, ben er eigenlijk niet zo happy mee, noem het liever geïmprovi seerde muziek. Ik heb één, kesten eentje bas. Er met Han Arnold I daar speel der zit ik maanden in met Paul van meeste dingen het westen van het land gedaan; Vaalbleek heeft het laatste jaar veel gespeeld, maar heel weinig in Brabant. Met ingang dit jaar doe ik veel ten op piano." Willem Kniknie (WK): hoorde ik je gisteren op de radio met nogal typische muziek bijna folkloristisch af en toe." NL: "Dat is een ad-hoc formatie met o.a. Willem van Manen en Ernst Reijsiger, waar deze week een elpee genaamd "Hypo" van uitgekomen. De opname werd de verandering eens door ander betaald, namelijk Vara. Ik hoefde me alleen "Muziek is natuurlijk per definitie politiek. Het is gelul te zeggen 'ik houd me alleen met muziek bezig'. Muziek heeft altijd een maat schappelijke functie, omdat degene die 'm maakt in een maatschap pelijke contekst zit. En zelfs al zou je die functie niet willen, dan zit je altijd te kijken met een erfenis dat bepaalde mensen luiste ren naar bepaalde muziek. Er zit een logica in.... Klassen, die bestaan, en die moet je ook niet ontkennen, 'n Andere vraag of je ze streng moet scheiden." Uit het voorgaande duidelijk dat stilzit. Maar Naast dit aI les voorzitter van roepsveren i g i ng rende Musici, kanten-vakbond. De BIM probeert gelden muziek te kanaliseren. I een behoorlijke knokpartij: gelden, geen podia, dus muz i ek I n dichter WVC (en de lijke Je kan ga je naar niet er ik het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1984 | | pagina 17