‘II
321
301
31
41
51
61
71
81
91
701
111
121
131
141
151
161
181
191
201
211
221
231
241
251
261
291
351
361
371
21
271
281
31 1
331
341
muzikale
e en
dan. Weinig practised gericht."
is
te
Al sof
het
II
het
dan
van
is
voor
een
de
schreeuwende
belegerd.
de
nee
Vaa I b leek
van
i s
van
soloconcer-
ik
heel
verd
en
ook
iets
ik
is
dat
a I sof
zomaar
niet serieus
sfeer,
het
zelf
i n
het
het
door
het
ge-
or-
daar
ik
trio
en
en
die
i s
hebt
een
mu
te
een
afdel inkje
zonderi ng
wat
Het
i s
dan
vind,
leuks
bij hangt;
heeft zo'n
met
een
op
op
van het
hoop
ze
en
°P
I n
vrij
de negatieve
deel
aan
af maken
ik?
waarom
of
ook
meerdere
er i
speel
n ieuw
drums
bas,
piano. Ver
een paar
kwintet
De
in
muziek
gedaan
en er
platen
ja,
te
mu-
het
n iet
Het
i s
dia hebt
kun je
avonden lang uitvoeren."
ben met muziek bezig
groot gedeelte is jazz-
Maar goed, laat ik me
jazz-musicus noemen. Ik
er
noem
I k ben
gonnen
en daar
u i tgekomen
muziek
en een aan-
dan hupsa-
de muziek-
principe is
academische
zin
"Om
op
ziekmarkt
voor
Dat i s
geen
geen
"Toeval I ig
ligt de SJ I N
In Nederland,
hoewel
is,
voornamelijk
WK: "Hoe is de relatie met
Tilburgse conservatorium?"
"Hot conservatorium
niets, nou ja,
muziek
d i e
f unk-
arran-
ze heb-
kunnen op
"k I assiek"
Je hebt net
tot een stu-
Verhuisplannen heb je dus
maar heel
want
geleden
dezelfde sfeer, maar
bij het Ministerie
dus dichter bij de lan-
vetpot
De Stichting Jazz
uniek omdat hierin,
een overheidsorgaan
beleid toch
maar met de muziek bezig
houden, en kon daarbij eens
rustig uitzoeken welke bezetting
zou nemen. Dat heeft een
aparte klankkleur opgele-
zonder saxen en drums,
maar toch heel
WK: "Om een
hebben op de
moet
NL: "Het
helemaal
iets met
muziekstudenten
bezig met hun
te leren
hangsel
kee
school
het toch
op lei d i ng
wei n i g
i k ben
begon-
Dit jaar de eerste lichting,
drie. Mensen
met Latin,
Ze kunnen
workshops geven,
saxen en
erg ritmisch.
beetje kans
Nederlandse
je tegenwoordig
in Amsterdam zijn,
je huis omgebouwd
dio.
n iet?"
NL:
me
niet
Groningen? Dat
helemaal duidelijk,
een practische
hier wat bindingen
selijk vlak. M'n
zo. Het is voor
zo gegroeid. Als
WK: "Je geeft zelf les aan het
conservator! um in Amsterdam.
Wat is het verschil?"
NL: "Nou, daar
afdél ing
serend i
nele
den
tie
Er
op
worden
gedraai d
moest er
ties
iets.
Er zijn nog
afgestudeerden
er pas 5 jaar
nen
een stuk of
vertrouwd zijn
muziek ed
geren
ben goeie oren. Ze
muz i ekschooln i veau
les geven,
leder conservatorium
opgericht
van T i I burg
ontzettend stom
net alsof het iets
er
wordt eigenlijk
nomen
vrij
wel
Ui teindelijk
en het
je die
van
wordt wel
Niko bepaald niet
er is nog meer.
is hij ook nog
de BIM, de Be-
voor Improv ise-
een soort muzi-
is
daarin
nu
i Bennink
Dooyeweerd
i k dan
pas sinds
een vast
Kemenade.
hebben we
heeft
nou ja, zelden
te maken. De
daar zijn zo
instrument goed
bespelen en een
theorie
I esgeven
klaar.
een
in
Nou, daar is een aparte
I "opleiding tot improvi-
musicus". Alle traditio-
conservator i umvakken wor-
er gegeven, alleen in rela-
tot de 20e-eeuwse
wordt een beroep
de zelfwerkzaamheid
ontzettend veel
De naam, ja, die
gewoon voor de instan-
komen, dus dan maak je
Waarom zou
ook vragen:
naar Rotterdam
i s me
maar er is
reden: ik heb
op het men-
vlak. M'n kinderen
Het is voor een
gegroeid. Als je
begint wil je dat ook
hier met muzikanten be-
jong waren,
degelijk iets
gaat
om muziek, en het maakt
uit waar je die maakt,
enige nadeel van Tilburg
dat je hier niet zoveel po-
t als in Amsterdam; daar
een produktie een paar
Over die scheiding
ziekpubliek valt een
zeggen, met name dat
vaststaand feit is.
Niko Langenhuijsen mag dan
in de jazz-wereld een bekende
figuur zijn, in zijn eigen Til
burg wordt hij nog niet bepaald
door schreeuwende fans in zijn
huis belegerd. De "Godfather"
van de Tilburgse improv i satie-
muziek gevraagd naar zijn hui
dige bezigheden. Alsof je een
emmer leeggooit...
NL: "Ik ben met
en een
muziek. Maar goed, laat
maar jazz-musicus noemen,
ben er eigenlijk niet zo happy
mee, noem het liever geïmprovi
seerde muziek.
Ik heb één,
kesten
eentje
bas. Er
met Han
Arnold I
daar speel
der zit ik
maanden in
met Paul van
meeste dingen
het westen van het land gedaan;
Vaalbleek heeft het laatste jaar
veel gespeeld, maar heel weinig
in Brabant. Met ingang
dit jaar doe ik veel
ten op piano."
Willem Kniknie (WK):
hoorde ik je gisteren op de
radio met nogal typische muziek
bijna folkloristisch af en toe."
NL: "Dat is een ad-hoc formatie
met o.a. Willem van Manen en
Ernst Reijsiger, waar deze week
een elpee genaamd "Hypo" van
uitgekomen. De opname werd
de verandering eens door
ander betaald, namelijk
Vara. Ik hoefde me alleen
"Muziek is natuurlijk per definitie politiek. Het is gelul te zeggen
'ik houd me alleen met muziek bezig'. Muziek heeft altijd een maat
schappelijke functie, omdat degene die 'm maakt in een maatschap
pelijke contekst zit. En zelfs al zou je die functie niet willen, dan
zit je altijd te kijken met een erfenis dat bepaalde mensen luiste
ren naar bepaalde muziek. Er zit een logica in.... Klassen, die
bestaan, en die moet je ook niet ontkennen, 'n Andere vraag
of je ze streng moet scheiden."
Uit het voorgaande
duidelijk dat
stilzit. Maar
Naast dit aI les
voorzitter van
roepsveren i g i ng
rende Musici,
kanten-vakbond.
De BIM probeert gelden
muziek te kanaliseren. I
een behoorlijke knokpartij:
gelden, geen podia, dus
muz i ek
I n
dichter
WVC (en
de lijke
Je kan
ga je
naar
niet
er
ik
het